پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۲۲ق.ظ
::آخرین مطلب 2 ساعت پیش | افراد آنلاین: 4
مدیر پایگاه بافت تاریخی شهر لار اعلام کرد

میراث فرهنگی لار به خانه های تاریخی انتقال می یابد/بازار قیصریه لار طرح تفصیلی ندارد

میلاد لارستان: مدیر پایگاه بافت تاریخی شهر لار با بیان اینکه از سال ۲۰۰۷ کار ثبت مقدماتی جهانی بازار قیصریه آغاز و از همان موقع بدون پیگیری رها شده است، ابراز امیدواری کرد از امسال بتوان بحث ثبت جهانی مجموعه بافت تاریخی شهر لار را پیگیری کرد.

مدیر پایگاه بافت تاریخی شهر لار با بیان اینکه از سال ۲۰۰۷ کار ثبت مقدماتی جهانی بازار قیصریه آغاز و از همان موقع بدون پیگیری رها شده است، ابراز امیدواری کرد از امسال بتوان بحث ثبت جهانی مجموعه بافت تاریخی شهر لار را پیگیری کرد.

به گزارش میلاد لارستان؛ خشایار شیبانی در نشست انجمن ها و دوستداران میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه یکی از وظایف اصلی پایگاههای میراث فرهنگی حفاظت از آثار ارزشمند درمحدوده بافت های باارزش تاریخی است، اظهار داشت: برای بازسازی «سابات معتمد شهر لار» هیچ طرح و نقشه ای در نظر گرفته نشده است و بنا به وظیفه پایگاه بافت تاریخی کار بازسازی که از طرف شهرداری و شورای شهر لار در حال انجام بود، بصورت موقت تعطیل شده است.

وی با بیان اینکه سه ماه پیش طرح بازسازی این سابات توسط شهرداری و میراث فرهنگی لارستان آماده شده و به فرمانداری ارسال شده است، افزود: و طی یک ماهه گذشته با مکاتبات شهرداری و موافقت اداره کل میراث فرهنگی فارس پیمانکاری جهت این طرح مشخص شده است.

photo_2017-01-17_23-20-16

مدیر پایگاه بافت تاریخی شهر لار درخصوص ثبت جهانی بافت تاریخی این شهر شامل بازار قیصریه، دهن شیر، کاروانسراهای اطراف و غیره، تصریح کرد: برای بحث ثبت جهانی، میبایست کل فضای تاریخی شهر را که شامل میادین و آب انبارها و قلعه و … می شود در نظر گرفت.

 photo_2017-01-17_23-20-06

وی با بیان اینکه از سال ۲۰۰۷ کار ثبت مقدماتی جهانی بازار قیصریه آغاز و از همان موقع بدون پیگیری رها شده است، ابراز امیدواری کرد از امسال بتوان بحث ثبت جهانی مجموعه بافت تاریخی شهر لار را پیگیری کرد و این کار بدلیل سهم ایران در ثبت جهانی یک پروسه زمان بر خواهد بود.

شیبانی از اختصاص ۱۰ میلیون تومان به خانه صنایع دستی زمانی لارستان جهت انجام مرمت ساختمان خبر داد و یادآور شد: نقشه مرمت بافت تاریخی شهرقدیم لار توسط کارشناسان تهیه شده و این طرح آماده اجراست.

این کارشناس میراث فرهنگی با ابراز تأسف از نبود طرح تفصیلی مربوط به بازار قیصریه، گفت: از آنجا که این طرح زنده است و درآن فعالیت صورت می گیرد، هرساله بودجه ای برای مرمت این طرح اختصاص داده می شود.

photo_2017-01-17_23-19-56

وی بیان کرد: مناقصه احیاء سر در جنوبی بازار قیصریه انجام شده و در بودجه امسال بودجه مورد نیاز اختصاص پیش بینی شده است.

مدیر پایگاه بافت تاریخی شهر لار با بیان اینکه امسال مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان برای قلعه اژدهاپیکر و ۵۰ میلیون تومان جهت بهسازی باغ نشاط لار اختصاص یافته است، افزود:  همچنین بنا به برنامه ریزی ها دو کارونسرای تاریخی شهر لار مورد تعمیرات محوطه ای قرار می گیرد و درب ورودی نیز بهسازی می شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره تکلیف بودجه ۱۵۰ میلیون تومانی اختصاص یافته از اعتبارات ماده ۱۸۰ جهت بهسازی قلعه اژدهاپیکر، تصریح کرد: تخصیص آن برابر صفر بوده یعنی پولی تعلق نگرفته که این مورد توسط نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی نیازمند پیگیری است.

شیبانی در مورد کمبود کارشناس در اداره میراث فرهنگی لارستان این مهم را یک روال اداری دانست و بیان کرد: لارستان بنا به شرایطی که دارد پتانسیل بالایی جهت جذب گردشگر دارد.

وی یادآور شد: یکی از راههایی که می توان جایگاه یک شهر را بالا ببرد ثبت جهانی مجموعه در میراث یونسکو است و این مهم فقط با اتحاد مسئولین شهرستان و همکاری مردم محقق می شود.

همچنین در مورد حمام معتمد نیز نامه های مربوطه صورت گرفته و موافقت اصولی نیز از طرف استان  انجام شده است و می توان پروژه آن را نیز عملی کرد.

مدیر پایگاه بافت تاریخی شهر لار در پاسخ به وضعیت نامناسب استقرار اداره میراث فرهنگی لارستان گفت: قرار است با همکاری اداره کل راه و شهرسازی تعدادی از خانه های تاریخی خریداری و با رایزنی هایی صورت گرفته یکی از این مکان ها جهت استقرار اداره میراث فرهنگی لارستان اختصاص یابد.

 عکس: عشرت جهاندیده

نوشته شده در تاریخ:سه شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۰۸ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

One Response to “میراث فرهنگی لار به خانه های تاریخی انتقال می یابد/بازار قیصریه لار طرح تفصیلی ندارد”

  1. ناشناس گفت:

    ما که خیلی وقته داد میزنیم میراث بایذد بره تو خونه تاریخی بشینه نه تو اینجایی که حالا نشسته ولی این خانم گوشش بدهکار این حرفها نبود حالا باید به زور روساش بره.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین