جمعه ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۸:۵۸ق.ظ
::آخرین مطلب 3 ساعت پیش | افراد آنلاین: 4
بر اثر بارندگی‏های اخیر صورت گرفت

کشف یک شهر تاریخی در جویم لارستان

میلاد لارستان: در پی بارندگی‏های اخیر شهر جویم و جاری شدن سیلاب، شهر تاریخی جویم مربوط به هشتصد سال پیش نمایان شد.

در پی بارندگی‏های اخیر شهر جویم و جاری شدن سیلاب، شهر تاریخی جویم مربوط به هشتصد سال پیش نمایان شد.
به گزارش گروه شهروند خبرنگار میلاد لارستان از جویم؛ کرامت ‏اله تقوی دبیر انجمن میراث فرهنگی و گردشگری بخش جویم در این باره اظهار داشت: به دنبال بارش‏های شدید و بدون وقفه هفته گذشته (۲۴ بهمن تا ۲۹ بهمن ماه جاری) در مسیر رودخانه منتهی به امامزاده شاه ‏منصور جویم بخشی از بقایای شهر تاریخی جویم نمایان شده است. آثار مکشوفه شامل سازه‏ های آبی، سازه ‏های مذهبی شامل مسجد و آرامگاه بزرگان و پی ساختمان‏های دیگر مربوط به نیمه اول قرن هشتم هجری (حدود هفتصد سال پیش) است.
طی سالیان گذشته نیز بر اثر جاری شدن سیل در همین مسیر سازه ‏های مذهبی و آبی مانند آرامگاه شیخ ابوسعد مقری جویمی، آرامگاه موسوم به بی ‏بی ‏دختر، آسیاب و آب ‏انبار پیدا شده است. پیدایی سازه ‏های آبی متعدد خصوصاً جویبارهای ساروجی نشان دهنده عبور شاخه ‏ای از چشمه منال در همین مسیر بوده است.
جهانگردان اروپایی در دوره صفوی که از نزدیک شهر جویم را دیده ‏اند، محدوده تقریبی شهر را در سفرنامه‏ های خویش تبیین نموده ‏اند. انتقال شهر جویم به محل کنونی از دوره قاجار با سرعت کم و به شکل تدریجی صورت گرفته است.
محل کنونی اکتشافی بر اثر سیل جاری از مراکز مهم شهری جویم از قرن چهارم تا هشتم هجری محسوب می‏شود. وجود آرامگاه‏های سید ابواحمد جویمی، شیخ ابوسعد مقری جویمی، سید ابراهیم، شاه ‏منصور هاشمی و شیخ اسماعیل جویمی در مجاورت رودخانه کنونی و پیدایی ده‏ها کتیبه ارزشمند مربوط به قرن هشتم دلیلی بر این ادعاست.
تقوی افزود: در سال ۱۳۸۷ خورشیدی شهر جویم به دلیل داشتن ۲۰ اثر تاریخی با ثبت ملی از طرف سازمان میراث فرهنگی کشور در ردیف یکی از نه شهر تاریخی استان فارس ثبت گردید. طی مدت ۲۰ سال گذشته اقداماتی که در جهت مرمت آثار تاریخی شهر جویم صورت گرفته غالباً با کمک میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس و نیکوکاران غیربومی بوده است.
برای تکمیل اکتشاف اخیر ناشی از بارندگی به عملیات کاوش و حفاری باستان ‏شناسان نیاز داریم که لازمه آن اختصاص اعتبار است. با توجه به نبود و کمبود نیکوکار در این شهر ضرورت دارد در گام نخست شورای شهر جویم برای انجام گمانه‏ زنی‏های باستان‏ شناسی با مشارکت اداره کل میراث فرهنگی استان فارس اعتباری بدین منظور اختصاص دهد.
قطعاً بازار معروف و مشهور شهر جویم، مسجد گنبد جویم و دیگر تأسیساتی که مورخان و جغرافیا نویسان مسلمان طی قرون چهارم تا یازدهم هجری به نیکی از آن یاد کرده‏ اند، طی این کاوش‏ها مکشوف خواهد شد و مورد توجه رسانه‏ های ملی و جهانی قرار خواهد گرفت.
کارشناس ارشد تاریخ و صاحب ۱۰ اثر پژوهشی در تاریخ منطقه جویم افزود: متأسفانه نبود نیکوکار در شهر جویم خصوصاً و بخش جویم کمتر باعث شده تا خسارت‏های جبران ‏ناپذیری به آثار اکتشافی طی سال‏های اخیر وارد شود.
وی بیان کرد: یافتن کف واقعی مسجد جامع جویم به هنگام مرمت در سال ۱۳۹۲، پیدایی خنک‏خانه جویم در سال ۱۳۹۳ و اکتشاف قنوات و سازه‏ های آبی پیش از اسلام در مسیر جاده جویم- فرشته‏ جان (بهرویه) در سال ۱۳۹۵ چند نمونه از اکتشافاتی است که مجدداً مدفون گردید.
تقوی افزود: اختصاص ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار برای کاهش آتشکده آذرفرنبغ و برگشت این اعتبار در سال ۱۳۸۴ به دلیل عدم همکاری نیکوکاران کاریانی نمونه ‏ای دیگر از موارد تأسف‏ بار در سطح بخش جویم است.
خبرنگار:آرزو جهان پیما
نوشته شده در تاریخ:سه شنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۴:۳۲ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

5 Responses to “کشف یک شهر تاریخی در جویم لارستان”

  1. محقق گفت:

    سلام
    در خصوص شهر جویم به گواه تاریخ باید گفت که
    طبق آخرین سندی که در دست است و مربوط به سفرنامه [دوسیلوا فیگوئرا ] در قرن یازدهم قمری می باشد، جویم تا این زمان هنوز جز لار نبوده است.
    این سیاح آخرین شهر لار را بنارویه معرفی کرده است نه جویم.
    بنابراین علاوه بر گزارشات مهم مورخان مختلف در سده های نخستین اسلامی از جمله اصطخری، ابن خراذبه، ان بلخی، … و نهایتا حمدالله مستوفی در قرن هشتم قمری مبنی بر اینکه جویم بخشی از داراب گرد بوده است، در قرن یازدهم نیز سیاح فوق همچنان جویم را جز لار محسوب نکرده اند.
    بنابراین شهر جویم شامل کاریان و آتشکده آذر فرنبغ، تا قرن ۱۱ قمری یعنی حدود ۴۰۰ سال پیش، بخشی از کوره یا ولایت داراب گرد بوده اند.

  2. لارستانی گفت:

    یک شهر نبست بلکه تنها. یک. گورستان قدیمی. بوده

    • ناشناس گفت:

      با سلام به اقای لارستانی
      همان طوری که در مصاحبه ام گفته ام محوطه اکتشافی در شهر جویم بخشی از شهر تاریخی جویم تا دوره صفوی است.بنابراین بدون اطلاع دقیق اظهار نظر نکنید.کرامت اله تقوی کارشناس ارشد تاریخ و دبیر میرا ت فرهنگی بخش جویم

  3. ناشناس گفت:

    اقای محقق سلام
    لطفن خودتان را معرفی بفرمایید تا در باره اظهارات شما گفت و گو شود.
    با احترام -کرامت اله تقوی

  4. دلواری گفت:

    به نظر میرسه مطالبی که در برخی از کتب منتشر شده دارای ایراده…مثل کتاب تاریخ مفصل لارستان که پر از تناقضات تاریخیست و اصلا قابل قبول نیست..بیشتر تاریخ سازی شده….کسی که اهل مطالعه باشه میره تحقیق میکنه…به نظرم مولفان این کتاب حتما باید تجدید نظر نمایند…بزودی سرو و صدای زیادی در مورد این کتاب در فارس راه می افته من در گراش، جهرم و فسا و حتی داراب هم دیدم که به مطالب این کتاب خورده گرفتن و برخی حتی میخوان شکایت کنن…

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین