سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۰۶ب.ظ
::آخرین مطلب 3 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 2

لباس “رخت گشاد اوز” ثبت ملی می‌شود

میلاد لارستان: مسئول حوزه مطالعات مردم شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس، از ارسال پرونده “رخت‌ گشاد” شهر اوز از توابع لارستان برای ثبت در فهرست میراث معنوی کشور خبر داد.

مسئول حوزه مطالعات مردم شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس، از ارسال پرونده “رخت‌ گشاد” شهر اوز از توابع لارستان برای ثبت در فهرست میراث معنوی کشور خبر داد.

به گزارش میلاد لارستان به نقل از ایسنا، مژگان ثابت‌قدم گفت: پرونده ثبت میراث ناملموس “رخت گشاد اوز” در لارستان پس از طرح و تصویب در شورای ثبت استان به شورای ثبت میراث معنوی (ناملموس) کشور ارسال شد.

وی افزود: رخت گشاد اوز، لباس محلی و سنتی مردم شهر اوز است که قدمت آن به صد سال قبل باز می‌گردد؛ وجه تمایز آن با دیگر پوشش‌های منطقه، فراوانی زینت‌آلات و طلاهایی است که با آن آمیخته شده است.

مسئول حوزه مطالعات مردم شناسی فارس اضافه کرد: قیمت بالای این لباس حکایت از این دارد که این لباس خاص بوده تا جایی که همه رخت گشاد ندارند و در مواقع ضروری از دیگران قرض می‌گیرند. این لباس در گذشته پوشش عادی مردم محسوب می‌شده ولی امروزه در عروسی و جشن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از مجموع ۵۳ اثر ثبت شده استان فارس در فهرست میراث معنوی کشور ۱۶ اثر امسال ثبت شده است.

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۵:۵۰ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین