شنبه ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۳۲ب.ظ
::آخرین مطلب 8 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 4

بررسی علل افول زبان لارستانی از دید کارشناسان(3)

میلاد لارستان: چند سالی است که به دلائل مختلف زبان لارستانی دچار تغییر و فراموشی شده و به همین خاطر برای جلوگیری از این کار میلاد لارستان در صدد است تا با استفاده از دیدگاه کارشناسان علت افول این زبان اصیل و زیبا را بررسی و از طرفی برای تقویت و ترویج آن گام بردارد.

چند سالی است که به دلائل مختلف زبان لارستانی دچار تغییر و فراموشی شده و به همین خاطر برای جلوگیری از این کار میلاد لارستان در صدد است تا با استفاده از دیدگاه کارشناسان علت افول این زبان اصیل و زیبا را بررسی و از طرفی برای تقویت و ترویج آن گام بردارد.

 حمیدرضاپریدار در گفت و گو با خبرنگار میلاد لارستان؛ یکی از مهمترین دلایل افول زبان لارستانی را تغییر نگرش مردم نسبت به زبان خودی دانست و اظهار داشت: خانواده ها تکلم به زبان فارسی را نوعی بالا بودن سطح فکر و فرهنگ تلقی می کنند و بهانه اصلی آنها برای تغییر این دیدگاه همان صحبت کردن بچه ها در مدرسه است، غافل از اینکه آموختن زبان فارسی در جایی که بزرگترها به زبان لارستانی صحبت می کنند، جز ایجاد سردرگمی و در نتیجه به وجود آمدن لهجه ای خاص حاصل دیگری ندارد.

وی افزود: اگر نگاهی به گذشته داشته باشیم یعنی زمانی که هم سن و سال های ما (دهه ۵۰ و ۶۰) در خانه و محله زبان شیرین مادری را تکلم می کردند و بعد وارد مدرسه و دانشگاه شدند و هم کلاسی های غیربومی و سرحدی را دیدند و به فارسی با آنها صحبت نمودند، آیا واقعا مشکل خاصی برایشان پیش آمد؟

این دوستدار تثبیت فرهنگ بومی با بیان اینکه مگر همان دانشجوهایی که در خانه لارستانی حرف می زدند از ممتازترین افراد نبودند و امروزه آنها را در پست ها و مقام های مختلف نمی بینیم؟، تصریح کرد: پس بهانه روان صحبت کردن بچه ها در مدرسه نمی تواند دلیل خوبی برای پشت سر گذاشتن زبان مادری باشد.

پریدار با طرح مثالی با این مضمون که وفتی همایشی برگزار می شود تا لارستانی های مقیم فلان منطقه دور هم جمع گردند تا همبستگی و همدلی خود را به رخ دیگران بکشانند در حواشی این همایش ها، نمایشگاه های صنایع دستی، عکس هایی از طبیعت منطقه و از همه خوشمزه تر انواع نان های محلی دیده می شود ولی وقتی پای سخن و سخنرانی پیش می آید دیگر کسی حاضر نیست به زبان لارستانی صحبت کند ( که این هم خودش مصداقی است براین مطلب که سخنرانانی که لارستانی هستند قطعا در خانه هایی زندگی میکرده اند که خانواده ها در آن به زبان لارستانی صحبت میکرده اند اما این سخنرانان، به زبان فارسی و مسلط سخن می رانند)

وی ادامه داد: از طرفی جلسه ای برگزار می شود که مثلا ۳۱۰ نفر در آن شرکت دارند که از آن تعداد ۳۰۰ نفر آن لارستانی هستند و فقط ۱۰ نفر غیربومی هستند، اما در این جلسه به زبان فارسی صحبت می شود و  به واقع چرا باید چنین باشد؟ من اعتقاد دارم که باید ساختار شکنی کرد و حداقل را فدای اکثریت نکرد.

پریدار با تأکید بر نقش بسیار مهم هنرمندان بخصوص در عرصه هنر نمایشی و موسیقی، گفت: هرچند که خوشبختانه افراد دلسوزی مثل گروه هنری تئاتر لارستان بزرگ که در زمینه احیای زبان و فرهنگ لارستانی می کوشند که واقعا قابل تقدیر است و در عرصه موسیقی نیز اگر هنرمندان این جرگه بیشتر از اشعار لاری و لارستانی استفاده کنند، گامی بزرگ برای احیای زبان است.

وی در پایان اضافه کرد: ما لارستانی ها هنوز به آن خودباوری نرسیده ایم که زبان ما هویت ماست و زبان ما اصالت ماست و اگر تغییر کند دیگر اصالتی باقی نمی ماند.

 

نوشته شده در تاریخ:سه شنبه ۰۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۴۲ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین