شنبه ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۴:۲۸ق.ظ
::آخرین مطلب 2 ساعت پیش | افراد آنلاین: 3
از دیدگاه یکی از نخبگان لارستان

توسعه صنایع پایین دستی می تواند لارستان را به قطب صنعتی تبدیل کند

میلاد لارستان: در منطقه لارستان می توان با سرمایه گذاری بر روی کارگاهها و کارخانه های پایین دستی رونق اقتصادی داد و به یک منطقه صنعتی و درآمدزا تبدیل کرد.

در منطقه لارستان می توان با سرمایه گذاری بر روی کارگاهها و کارخانه های پایین دستی رونق اقتصادی داد و به یک منطقه صنعتی و درآمدزا تبدیل کرد.

به گزارش میلاد لارستان؛ در ادامه مصاحبه با  نخبگان لارستانی در جهت معرفی و استفاده از ایده ها و توانمندی های آنان در جهت توسعه هر چه بیشتر لارستان بزرگ، این بار خبرنگار میلاد لارستان به سراغ یکی دیگر از جوانان این مرز و بوم رفته است که در ادامه می خوانیم:

میلاد لارستان: لطفاً خودتان را معرفی کنید؟

مجتبی اسماعیل زاده، متولد بهمن ماه ۱۳۶۶ در لار هستم.

مقطع کارشناسی را بین سال های ۸۵-۸۹ در رشته مهندسی مواد دانشگاه صنعتی سهند گذراندم. به دنبال آن مقطع کارشناسی ارشد را بین سال های ۹۱-۱۳۸۹ در همان رشته در دانشگاه صنعتی اصفهان طی کردم.

از سال ۱۳۹۱ وارد مقطع دکترای رشته مهندسی مواد دانشگاه شیراز شده و همزمان با عضویت در بنیاد ملی نخبگان خدمت سربازی را نیز در سال ۱۳۹۵ به پایان رساندم.

میلاد لارستان: بصورت مختصر افتخارات خود را در زمینه های مختلف بیان نمایید؟

کسب رتبه برتر در مقطع کارشناسی و دانش آموخته برتر مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه صنعتی اصفهان و عضویت در بنیاد ملی نخبگان شاید جز مواردی باشد که می تونم به آنها اشاره کنم.

میلاد لارستان: در مورد رشته خود و کاربرد آن توضیح دهید؟

رشته مهندسی مواد یک علم و دانش نسبتا جوانی هست که سابقه آن به حدود صد سال می رسد. این رشته از لحاظ علمی بسیار گسترده است. به نحوی که از استخراج و تصفیه مواد مختلف (فلزی، سرامیکی و پلیمری) تا ساخت قطعات مختلف صنعتی و غیرصنعتی و نگهداری آن ها را در برمی گیرد. البته این یک معرفی خیلی کلی از این رشته است.

 بصورت جزئی تر می توان گفت مهندسی و علم مواد در واقع به بررسی و کشف رابطه بین خواص مواد و ساختار درونی آن ها می پردازد. بنابراین کاربرد بسیار زیادی را می توان برای آن مشاهده کنیم. از کوچکترین و ساده ترین ظروف آشپزخانه گرفته تا اسکلتهای فلزی ساختمانی و صنعتی و ساخت خودرو، موتورسیکلت و … تا قطعات بسیار پیچیده و با تکنولوژی بالا در هواپیما و توربینها… . بصورت کاملتر هر جسمی که از فلز، سرامیک یا پلیمرها ساخته شده باشد می تواند بصورت مستقیم به مهندسی مواد ارتباط پیدا کند.

میلاد لارستان: در حال حاضر در رشته تخصصی شما به چه میزان کشور و منطقه دارای نیاز است؟

این رشته در دهه اخیر مسیر حرکت خودش را تاحدودی در کشور پیدا کرده و استان های صنعتی کشور جایگاه خاص خودش را دارد. در استان هایی مثل آذربایجان شرقی، اصفهان، مشهد و خوزستان از قبل و در استانهای مثل هرمزگان، کرمان، فارس و آذربایجان غربی جدیدا، این رشته اهمیت بسزایی پیدا کرده است.

در منطقه لارستان بزرگ متاسفانه این رشته هنوز شناخته شده نبوده و کمتر در آن سرمایه گذاری صورت گرفته است. در صورتی که وجود این رشته میتواند عامل پیشرفت و تولید شغل در این منطقه باشد.

میلاد لارستان: به عنوان یک لارستانی در حوزه تخصصی شما چه کارهایی جهت پیشرفت منطقه می توان انجام داد؟

با بررسی منطقه از نظر جغرافیایی و نزدیک بودن به منطقه عسلویه از یک سو و همسایگی با بندرعباس، لارستان بزرگ می تواند به یکی از مراکز صنعتی مهم جنوب کشور تبدیل شود. به عنوان مثال بندرعباس دارای صنایع بزرگی چون فولاد سازی و آلومینیوم سازی است که منطقه لارستان می تواند با توجه به همسایگی و نزدیکی با این صنایع بزرگ با ایجاد کارگاهها و کارخانه های پایین دستی، رشد صنعتی منطقه جنوب را در دست بگیرد.

با توجه به سابقه تدریس در بندرعباس و آشنایی با مراکز صنعتی این شهر به جرات می توانم بگویم بندرعباس با سرعتی عجیب در حال تبدیل شدن به مهمترین قطب صنعتی کشور است. بنابراین منطقه لارستان با سرمایه گذاری بر روی کارگاه های و کارخانه های پایین دستی هماهنگ با این شهر می تواند رونق اقتصادی پیدا کرده و به یک منطقه صنعتی و درآمدزا تبدیل شود.

میلاد لارستان: در حال حاضر به چه کاری مشغول هستید و آیا فکر بازگشت به شهر و دیار خود را دارید؟

اکنون در حال اتمام پایان نامه دکترا و اتمام این مقطع از تحصیل هستم. در حال حاضر در مجتمع آموزش عالی لار و دانشگاه آزاد بندرعباس مشغول تدریس هستم. پس از اتمام تحصیل نیز در صورتی که مشکل خاصی پیش نیاید به دانشگاه خلیج فارس بوشهر خواهم رفت. در صورتیکه شرایط از لحاظ کاری برای این رشته در منطقه وجود داشته باشد، حتما برمیگردم.

میلاد لارستان: به نظر شما لارستان دارای چه ظرفیت هایی جهت رشد و  توسعه می باشد؟

در دوسوال قبل تر پاسخ دادم. اما از لحاظ نیروی انسانی با انگیزه و جوان ظرفیت بسیار بالایی دارد. در کنار این منابع غنی وجود سرمایه داران و سرمایه گذاری در این بخش می تواند رشد و توسعه چشمگیری برای منطقه به ارمغان داشته باشد.

میلاد لارستان: با توجه به وجود دانشگاه های مختلف موجود در سطح شهرستان، چه راهکارهایی برای ارتقای سطح علمی منطقه پیشنهاد می کنید؟

با تاسیس دانشگاه دولتی لار، خوشبختانه نگاه علمی به این منطقه در حال تغییر و بهبود است. همچنین منطقه لارستان بصورت جدی تری مورد توجه قرار گرفته است. لزوم پایداری و رشد مجموعه های دانشگاهی، راه اندازی صنایع و مشاغل مرتبط با رشته های آن در منطقه میباشد. این کار باعث جذب دانشجویان برتر و اساتید با تجربه تر به منطقه خواهد شد. به نظر بنده یکی از راه های بالا بردن سطح علمی منطقه میتواند راه اندازی مشاغل صنعتی و علمی در سطح منطقه باشد.

میلاد لارستان: چگونه میتوان در منطقه لارستان در راستای اقتصادمقاومتی که شعار امسال است قدم برداشت؟

یکی از مبانی اقتصاد مقاومتی ایجاد شغل و تولید است که راهکار های آن را در سوالات قبل توضیح دادم.

میلاد لارستان: با توجه به وجود مرکز رشد در سطح شهرستان آیا طرح و برنامه ای در زمینه رشته تخصصی خود دارید که از طریق شرکت های دانش بنیان بتوان آن را به انجام رسانید؟

در حال حاضر با دکتر رخگیره از اساتید مجتمع آموزش عالی در این مرکز رشد همکاری دارم. فعلا در زمینه ساخت تجهیزات آزمایشگاهی کارهایی را در حال انجام دارم.

 

نوشته شده در تاریخ:شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۳۶ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین