پنج شنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۴:۰۳ق.ظ
::آخرین مطلب 27 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 8

فرخ لقا؛ تنها زنی که حاکم لارستان شد و مسجد جامع را ساخت

مسجد جامع لار یکی از مساجد تاریخی لارستان است که در اوایل قرن هشتم هجری قمری ساخته شده است. به گزارش میلاد لارستان؛ بنا بر روایت “دره التواریخ” این مسجد…

مسجد جامع لار یکی از مساجد تاریخی لارستان است که در اوایل قرن هشتم هجری قمری ساخته شده است.

به گزارش میلاد لارستان؛ بنا بر روایت “دره التواریخ” این مسجد را زنی به نام فرخ لقا الملک دختر یحیی بن مظفر منصور که پس از درگذشت شوهرش که حاکم لاربوده برای مدت یازده سال حکومت لارستان را در دست داشته ساخته است.

جلوس فرخ لقا ۷۰۶ هجری قمری بوده و با این حساب مسجد جامع لار بین سال های ۷۰۶ تا ۷۱۷ بنا نهاده شده است.

فرخ لقا این مسجد را به شکرانه سلامتی پسرش ناصرخان که پس از وی حاکم لارستان شد ساخته است.

در دره التواریخ آمده است: مسجد جامع لار که در نهایت بزرگی و محراب آن نیز هنوز باقی است چه قدر صنعت بخرج داده که تمام مناجات حضرت مولی المتقین در گوشه او نوشته از سنگ تمام به خط کوفی و غبره و سه طبق عمارت بر روی هم قرار داده اند. بزرگی مسجد تقریبا دویست ذراع[ هر ذراع ۴ متر و ۶۵ سانتی متر است] طول و همین قدر تخمینا عرض و دارای سیصد و شصت و شش ستون به عدد سال شمسی است.

این مسجد تاریخی در اثر بلایای طبیعی مانند زلزله چند بار تخریب شده است. در اوایل دهه ۷۰ هنگام ساخت بنای جدید این مسجد محراب تاریخی آن توسط مسئولان وقت تخریب شد.

در عکس بنای این مسجد تاریخی را در سال ۱۳۵۷ میبینید. این مسجد در اوایل دهه هفتاد تجدید بنا شد

با توجه به آنچه آمد اطلاعاتی که در ویکی پدیا در مورد این مسجد تاریخی آمده اشتباه است: در ویکی پدیا آمده: مسجد جامع لار مسجدی است تاریخی که در شهرستان لارستان در جنوب استان فارس واقع شده است.این مسجد از آثار دوره صفویان می‌باشد که در سال ۱۰۲۸ﻫ..ق در شهرستان لار بنا شده است. بخش اصلی مسجد در برگیرنده چهارطاقی است که نمای آن با سنگ تراش ساخته شده و دارای محرابی از سنگ تراش می‌باشد.

میلاد لارستان: عکس و مطلب فوق از شبکه های فضای مجازی کپی برداری شده و انتشار آن به منزله تأیید یا رد  آن و از گردآورنده این مطلب تقاضا می شود در صورت تمایل برای افزودن نامشان، در قسمت نظرات اقدام کنند.

نوشته شده در تاریخ:شنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۴:۳۹ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین