پنج شنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲:۰۲ب.ظ
::آخرین مطلب 2 ساعت پیش | افراد آنلاین: 3
به بهانه روز خبرنگار صورت گرفت

مصاحبه ای خواندنی با خبرنگار لارستانی صدا و سیمای مرکز فارس

میلاد لارستان: ۱۷ مردادماه، مصادف با روز خبرنگار، بهانه ای شد تا مصاحبه ای با خبرنگار جوان، پرانرژی و پرکار لارستانی صدا و سیمای مرکز فارس داشته باشیم که خواندن…

میلاد لارستان: ۱۷ مردادماه، مصادف با روز خبرنگار، بهانه ای شد تا مصاحبه ای با خبرنگار جوان، پرانرژی و پرکار لارستانی صدا و سیمای مرکز فارس داشته باشیم که خواندن ان برای مخاطبان خالی از لطف نخواهد بود.

میلاد لارستان: لطفاً در ابتدا خودتون رو معرفی کنید:

 محمد اثني عشري ٢٨ سالم، متولد شهر لار، داراي مدرك كارشناسي حسابداري از دانشگاه آزاد اسلامی لارستان

میلاد لارستان: چه شد که وارد حرفه خبرنگاری شدید؟

اثنی عشری:  سال ٨٤ يا ٨٥ بود كه به پيشنهاد مسول دفتر خبر آن موقع به عنوان تصوير بردار وارد دفتر شدم. البته قبل از آن نيز در مدرسه در نشريه دانش آموزي فعاليت داشتم اما نه به صورت حرفه اي ولي كم و بيش فعاليت مي كردم.

از موقع ورودم به دفتر خبری لار تا سال ٨٩ به عنوان تصوير بردار با همكارانم آقاي بامدادي و خانم بهارستاني فعاليت داشتم. پس از وقفه تقريبا يك و نيم ساله كه مشغول خدمت سربازي شدم، از سال ٩١ باز به دفتر بازگشتم و كارم را ادامه دادم. يكسالي بود كه حرفه تصويربرداري كه واقعا برام لذت بخش بود را پس از بازگشت از خدمت سربازي ادامه دادم تا همكارانم در جاي ديگر مشغول به كار شدند و بنده كه فعاليت خبري را در لارستان كمرنگ ديدم به صورت حرفه اي كار خبرنگاري را ادامه دادم و در دوره هاي مختلف آموزش خبرنگاري شركت كردم و اين آغازي بود براي من تا كارم را با حرفه خبرنگاري ادامه دهم.

میلاد لارستان: مهمترین فعالیت هایی که در زمان تصدی دفترخبری لارستان داشته اید بیان فرمایید؟

 اثنی عشری:  فعاليت بنده و دو نفر از همكارانم آقايان پردل و جعفري نژادان در دفتر خبري لارستان فقط به انعكاس اخبار و وقايع لارستان مربوط نميشد و هميشه سعي ميكرديم كه لارستان را در فارس و كشور به جايگاه واقعي خود برسانيم . مشكلات واقعا دست و پاگير بود به طوريكه از پس خرج و مخارج نگهداري دفتر به ستوه آمده بوديم و با چنگ و دندان دفتر رو نگه مي داشتيم . در زمان تصديم در دفتر با نماينده مردم در مجلس آقاي جعفرپور رابطه اي خوب و دوستانه داشتيم و هر موقع خواسته اي داشتيم ايشان با روي باز خواسته هاي دفتر را برآورده مي كردند و توانستيم با همكاري ايشان يك دوربين به دوربين هاي دفتر اضافه كنيم اما مهمترين اقدامي كه صورت گرفت راه اندازي لينك ارتباط زنده صدا و تصوير بود كه از دفتر خبري لارستان مهيا شد. براي اين كار حدود ٤٠٠ ميليون هزينه شد كه نماينده و مدير كل صدا و سيما آن را تامين كردند. اين لينك واقعا از لحاظ كيفيت در استان بي نظير بود و توانستيم چندين ارتباط تلويزيوني را از اين طريق انجام بديم .

 برگزاري كلاس هاي آموزش گويندگي با دعوت از اساتيد مجرب هم از ديگر اقدامات اين دفتر بود. اين اواخر هم مجوز راه اندازي استوديو راديو لار را هم از مدير كل محترم صدا و سيما فارس گرفتم كه قرار بود در چند روز در هفته راديو لار به صورت زنده برنامه به زبان لارستاني اجرا كنه اما متاسفانه اين مجوز هنوز بر زمين مانده است و اقدامات ديگر كه فكر مي كنم گفتنش از حوصله شما و مردم خارج باشه.

میلاد لارستان: نظر شما در مورد حرفه خبرنگاری و توصیه شما به جوانان در این خصوص چیست؟

 اثنی عشری:  خبرنگاري حرفه اي است كه نبايد به عنوان شغل به آن نگاه كرد و وقتي وارد آن شدي ديگه به راحتي نميشه از اون جدا شي پس بايد عاشق اين حرفه بود تا موفق شد. به لطف خدا رسانه هاي مختلف و متعددي در لارستان فعاليت مي كنند و اين نشان دهنده جايگاه بالاي لارستان در حوزه رسانه است. در جايگاهي نيستم كه بخوام توصيه كنم ولي تنها توصيه كه مي تونم براي اون افرادي كه تازه وارد اين حرفه ميشن داشته باشم اينه كه هميشه سرعت، دقت و صحت رو در كارشون اولويت قرار بدن.

میلاد لارستان:  به نظر شما وظیفه یک خبرنگار چیست؟

اثنی عشری:  رسانه يک حرفه اي هست كه هميشه بايد بي طرف به وقايع و رخدادهايي كه روايت مي كنيم باشيم و احساسات شخصي هيچ گاه نبايد در كارمون خللي ايجاد كنه و اين كار رو خيلي دشوارتر مي كنه اما هميشه با سختي ها بايد كنار اومد تا كار به خوبي انجام بشه.

میلاد لارستان:  بهترین گزارشی که تا بحال انجام داده اید کدام بوده است و آیا خاطره ای نیز از حضور در حوزه خبرنگاری دارید؟

 اثنی عشری:  راسش گزارش هام مثل فرزندم ميمونه و تبعا اون ها رو خيلي دوست دارم و نميشه گفت كه بهترين يا بدترين آن ها كدامند چون همه گزارش هايي كه كار ميكنم رو دوست دارم.

كار خبرنگاري به علت اينكه در اجتماع هستي و با مردم سرو كار داري و اون تنوع موضوعي كه داره واقعا شيرين و لذت بخشه و وقتي كار رو به سرانجام برسوني واقعا خستگي از تن آدم بيرون ميره ، تمام كار خبرنگاري با خاطره است گاهي اوقات خاطره هاي خوب و گاهي هم خاطره هاي بد و غم انگيز. لحظه هايي كه با آقاي بزرگ شهر يعني مرحوم آيت اللهي هم صحبت مي شدم و در كنار ايشان بودم خيلي من رو خوشحال و با انرژي مي كرد اما فقدانش واقعا تنها خاطره بدي بود كه تو اين دوران داشتم و در ذهنم حك شده است.

میلاد لارستان:  بعنوان فردی که در حوزه لارستان سالها فعالیت داشته اید، لارستان را از لحاظ امکانات صدا وسیما نسبت به بقیه شهرستان ها چگونه ارزیابی می کنید؟

 اثنی عشری:  از نظر امكانات و تجهيزات خبري، لارستان بين شهرستان هاي فارس در رده دوم قرار دارد چون از لحاظ فني ، اداري و امكانات رسانه اي، دفتر خبر جهرم بالاترين امكانات را دارد اين هم به دليل اين كه دفتر جهرم يك دفتر خبري رسمي در كشور است ولي از لحاظ كيفيت ميتونم با جرأت بگم كه دفتر خبري لارستان سرآمد است.

میلاد لارستان: مهمترین مشکل پیش روی دفتر خبری لارستان، چیست؟

اثنی عشری: یکی از مشکلات این هست که دفتر خبری لارستان رسمی نشده و هیچ چارت سازمانی نداره و این موضوع سبب شده که هیچ بودجه ای از تهران برای دفتر لار مصوب نشه و مشکلات عدم پرداخت هزینه های جاری رو به دنبال داشته باشد. از مسئوولین می خواهیم تا کمک کنند و با رسمی شدن دفتر خبری لارستان آن را از بلاتکلیفی در بیاورند.

میلاد لارستان:  مشکلات یک خبرنگار و روزنامه نگار در حوزه خود را بیان فرمایید؟

 اثنی عشری:  شغل يا حرفه خبرنگاري يا گزارشگري خواسته يا ناخواسته تاثير بسيار زيادي بر زندگي شخصي اون فرد مي گذاره به طوريكه اگه اون روز يه گزارش غم انگيز كار كرده باشي تاثير منفي و در مقابل اگه گزارش اميد بخش كار كرده باشي تاثير و انرژي مثبت رو به همراه داره و كاملا در زندگي شخصي محسوس و نمايان است و اين شايد تنها مشكل كار و حرفه خبرنگاري است.

میلاد لارستان:  شما مدت ها در لارستان حضور داشتید اما الان به عنوان خبرنگار مرکز فارس در حال فعالیت هستید، دلایل شما برای حضور در مرکز استان و رفتن از لارستان چه بوده است؟

 اثنی عشری:  من هميشه و همه جا اين رو گفتم كه لارستان و مردم خونگرم اين كهن ديار رو واقعا دوست دارم ولي ما در سيستمي كار مي كنيم كه بايد سلسله مراتب رعايت بشه و هرجا كه پيشنهاد شد ادامه فعاليت بديم ، حضور من در مركز نيز اطاعت امر مديركل محترم صدا و سيما فارس و معاون محترم خبر اين مركز بود.

میلاد لارستان:  آرزوی شما برای مردم لارستان چیست؟

 اثنی عشری:  آرزوم اينكه مردم و مسولين همت كنند تا لارستان به جايگاه واقعي خود برسه و هميشه بدرخشه.

میلاد لارستان:  با شنیدن این کلمات چه چیزی به نظرتان می آید؟

 روز خبرنگار: روزي براي فهميدن كار خبرنگاران

لارستان: مهد بزرگمردان و عالمان مجاهد
محمد اثني عشري: خبرگزاري صدا و سيما (با خنده) چون هرجا ميرم اين تيكه زبان مردم شده و چون لطف به بنده دارن اين جمله رو در حضور خودم تكرار ميكنن

ميكروفن: وسيله اي براي رساندن حرف دل مردم به مسولين و در مقابل، جواب مسولين براي مردم.
صدا و سيما فارس: هميشه بر قله

میلاد لارستان:  یکی از مسائلی که شاید توسط مردم بیان می شود این است که صدا و سیمای فارس خبرهای مربوط به حوزه لارستان را با تاخیر یا کم پخش می شود، نظر شما در این خصوص چیست؟

 اثنی عشری:  بنده با اين صحبت كاملا مخالفم چرا كه اگه خبر زود به دست سر دبيران برسد حتما آن را پخش مي كنند و بايد اين را هم در نظر گرفت كه تعدد خبرنگاران در شهرستان ها و كمي وقت در بخش خبري يكي از مهمترين علت تاخير در پخش خبر مي باشد اما مديران و سردبيران خبر نگاه ويژه اي به شهرستان ها دارن و قطعا لارستان نيز از اين قضيه مستثني نيست و پارسال هم كه همايش خبرنگاران در گراش برگزار شد از عوامل دفتر خبري لارستان به علت كميت و كيفيت ارسال خبر تجليل شد.بنده هم در حد توان و تا جايي كه بتوانم از حق لارستان براي پخش دفاع مي كنم.

میلاد لارستان:  کلام پایانی؟

اثنی عشری:  از اينكه اين وقت رو به بنده دادين ممنونم، اينجا جا داره كه از مردم و مسولين كه در اين مدت بنده حقير را تحمل كردن تشكر كنم و از همه مي خوام حالا كه در لار نيستم بنده رو حلال و دعا كنند.

 

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۷:۳۰ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین