شنبه ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۴:۲۷ق.ظ
::آخرین مطلب 2 ساعت پیش | افراد آنلاین: 5

پتانسیل بالقوه شهرداری لار در ارتقای درجه +آمار و جدول

یکی از مواردی که می تواند منجر به توسعه شهری گردد،‌ اتقای درجه بندی شهرداری ها می باشد. اصولا سابقه درجه بندي شهرداري هاي كشور به سال ۱۳۳۴ مي رسد،…

یکی از مواردی که می تواند منجر به توسعه شهری گردد،‌ اتقای درجه بندی شهرداری ها می باشد. اصولا سابقه درجه بندي شهرداري هاي كشور به سال ۱۳۳۴ مي رسد، ‌بطوريكه در قانون شهرداري مصوب ۱۱/۴/۱۳۳۴ براي اولين بار موضوع درجه بندي شهرداري ها براساس درآمد آنها و با انگيزه تعيين حقوق شهرداران مطرح گرديده است. براساس قانون مذكور شهرداري هاي كشور  به سه درجه تقسيم مي شدند.

پس از آن در سال ۱۳۴۳ درجه بندي (طبقه بندي) شهرداري ها براساس جمعيت صورت گرفت و شهرداريها به پنج طبقه تقسيم گرديدند. در سال ۱۳۵۳ نيز هيات وزيران آئين نامه حقوق و مزاياي شهرداران را تصويب و شهرداري هاي كشور را به ۱۲ درجه تقسيم بندي نمود كه اين درجه بندي تا سال ۱۳۶۶ ملاك عمل بود. در سال ۱۳۶۶ و براساس تبصره ذيل ماده يك آئين نامه حقوق و مزاياي شهرداران (مصوب ۲۸/۱۲/۵۳) ضوابط درجه بندي شهرداري ها توسط وزارت كشور تهيه و به تاييد سازمان امور اداري و استخدامي وقت رسيد.

شهرهای قدیمی، بزرگ و پرجمعیت دارای درجات بالاتر، و شهرهای جدیدالتأسیس دارای درجات پائین‌تر می باشند. درجه شهرداریها بر مبنای امکانات، اعضا، درآمد و امثال آن تعیین می شود، لذا بالاترین درجه (۱۲) به شهرداریهای شیراز، تبریز، مشهد و اصفهان تعلق گرفته است، جمعیت این کلان شهرها بیش از یک میلیون نفر میباشد. در رده بعد، شهرهایی چون کرج، اهواز، قم ، کرمانشاه، رشت، ارومیه ، همدان و آبادان قرار گرفته اند که درجه آنها ۱۱ می باشد. جمعیت این شهرها بین ۳۰۰ تا ۹۰۰ هزار نفر است. در رتبه بعد نیز شهرهایی مانند دزفول، کرمان، بندربوشهر، سمنان، ساری و غیره، با درجه ۱۰ قرار می‌گیرند و تقریباً تمام این شهرها مراکز استانها می باشند. این روند همچنان ادامه می‌یابد و شهرهایی که کمترین جمعیت را داشته باشند و شهرداری آنها در سالهای ۷۸ و ۷۹ تأسیس شده است، عمدتاً در درجه ۱ و ۲قرار می گیرند.

درجه بندي شهرداريها در تعيين حقوق و مزاياي شهرداران موثر بوده و حقوق و مزاياي شهرداران براساس قانون نظام هماهنگ پرداخت كاركنان دولت (مصوب ۱۳۷۰ و اصلاحات بعدي آن) و با توجه به درجه بندي شهرداريها محاسبه و تعيين مي گردد. همچنين براساس آئين نامه اجرايي شرايط احراز تصدي سمت شهردار (موضوع تصويبنامه شماره ۳۹۹۵۶ ت ۱۸۳۶۹ مورخ۱۸/۶/۷۷ هيات محترم وزيران) شرايط احراز سمت شهردار، به تناسب درجه شهرداري متفاوت مي باشد، به عبارت ديگر، درجه هر شهرداري در انتخاب شهردار و تعيين حقوق و مزاياي شهردار تأثير مستقيم دارد.( به نقل از سایت وزارت کشور)

تعيين درجه شهرداريهاي جديدالتاسيس و ارتقاء درجه شهرداريها،‌ بر مبناي ضوابط مذكور و سه شاخص «درآمد مستمر و خالص شهرداري»، «جمعيت شهر» و «موقعيت شهر از لحاظ تقسيمات كشوري» صورت مي گيرد. جداول زیر بهتر موضوع را نشان می دهند:

توضیح: جدول ۲ ادامه داشته و در بالا تنها بخشی از آن امده است. جهت کسب اطلاعات دقیق تر می توان به دستورالعمل درجه بندی شهرداری های کشور (اینجا) مراجعه نمود

بر مبنای مقادیر و امتیازات کسب شده هر شهرداری (با توجه به رتبه جمعیتی،‌ درجه بندی تقسیمات کشوری و نیز درآمد) شهرداری ها  طبق جدول زیر به ۱۲ درجه تقسیم می شوند.

همان گونه که ذکر گردید در استان فارس طبق جدید ترین آمار تیرماه ۹۶ (اینجا)‌ بالاترین درجه شهرداری پس از شیراز (درجه۱۲)، مرودشت و جهرم و کازرون هستند که هر دو، بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت دارند و دارای شهرداری درجه ۹ می باشند. شهرهای آباده،‌ فسا،‌ فیروزآباد،‌نیریز و لار در درجه بندی به رتبه ۸ دست یافته اند و بقیه شهرها و شهرستان ها در رتبه های بعدی قرار دارند. همچنین رتبه شهرداری های زیرمجموعه لارستان نیز به قرار جدول زیر است:

 

نکته حائز اهمیت در این میان اینکه در کنار سایر مولفه های تعیین کننده در درجه شهرداری، با توجه به امکان ادغام دو روستای «بائن» و «براک» (که در داخل حریم واقعند) با شهر لار، امکان ارتقاء درجه شهرداری لار در زمان کمی قابل حصول می باشد. لذا شهرداری و شورای شهر لار و فرمانداری ویژه لارستان مناسب است که این موضوع را در اولویت برنامه های خود قرار دهند.

عکس:‌آفتاب لارستان

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۷:۵۴ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

One Response to “پتانسیل بالقوه شهرداری لار در ارتقای درجه +آمار و جدول”

  1. ََa گفت:

    شهرهای مرودشت، کازرون، جهرم و فسا درجه ۹ هستند. یعنی یک درجه از لار بالاتر. الان کازرون و مرودشت دنبال ارتقا< به درجه ۱۰ هستند. مسولین باید تلاش بیشتری کنند. واقعیت این است که شهر لار جمعیت کمی دارد ولی با تلفیق روستاهای بائن و براک با شهر لار می توان تا رتبه ۹ ارتقا< یافت.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین