شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۴:۵۹ق.ظ
::آخرین مطلب 5 ساعت پیش | افراد آنلاین: 15

ساختمان بلااستفاده شرکت برق لار و درخواستی از مسئولان…+تصاویر

یک عضو سابق شورای شهر تعریف می کرد که شهرداری ملکی را ۱۶ سال پیش (از ۵ سال پیش که این موضوع نقل شد) در شهرقدیم تملک کرده بود. مالک…

یک عضو سابق شورای شهر تعریف می کرد که شهرداری ملکی را ۱۶ سال پیش (از ۵ سال پیش که این موضوع نقل شد) در شهرقدیم تملک کرده بود. مالک با آن پول خانه دیگری خریده بود اما بدلیل بی اطلاعی و عدم نظارت شهرداری بر املاکش، ۱۶ سال آن خانه قدیمی را اجاره داده بود! صحت این موضوع را نمی دانم اما…

در مورد بلااستفاده ماندن ساختمان کارخانه برق (در شهرجدید) می شود نهادهای متولی را سرزنش کرد که لااقل میشد آنرا در این سالها اجاره داد و اگر لوازمی در آن مانده، به فروش رساند تا فرسوده تر نشود. در شرایطی که هنرمندان شهر حامی ندارند سازمانهای مردم نهاد در ابتدای راه بنیانهای اقتصادی قوی ندارند، موسسات خیریه فاقد محلی برای استقرار هستند، برخی مجوزات منطقه نیازمند فضا و ساختمان است، چنین پتانسیلهایی می تواند بسیار کمک کننده باشد.

 

 

 

 

ساختمان رها شده کارخانه برق در یک نقطه مهم شهر، می تواند با یک مرمت ساده، فعلا بعنوان یک فرهنگسرا یا مرکز فرهنگی و هنری به هنرمندان شهر اختصاص یابد. یا بعنوان دفاتری برای سازماندهی و تقویت نهادهای مردم نهاد و  NGO ها..

پیشنهاد می کنم شهرداری نیز، نقشه ای از املاک خود، با بازبینی توافقات انجام شده از ابتدای شکل گیری شهرداری! تهیه نماید و از این پس شفافیت و اطلاع و نظارت بیشتری نسبت به این دارائی ها ایجاد شود. برای این امر کارگروه ویژه حقوقی و فنی در شهرداری و شورا نیاز است.

فضاهای رها شده، ساختمانهای خالی و اراضی ای مانند کارخانه آرد و… در لار کم نیستند. می شود با تخصیص عوارض و جریمه، آنها را وادار به احیا و یا اجاره دادن و فعال کردن فضا نمود.

یک نمونه بسیار قوی از تبدیل یک ساختمان متداول و معمولی به یک معماری فوق العاده، تغییر کاربری یک سیلوی گندم با برشهای مناسب و حساب شده بر سازه و تبدیل آن به بزرگترین موزه آفریقا است. گاهی، آنچه ما ساده و عادی می پنداریم، اگر در اختیار یک معمار و یک هنرمند قرار گیرد شایسته بازیافت و تبدیل به بهترین فضاهاست. این موزه قرار است بزرگ‌ترین موزه‌ای باشد که در قاره آفریقا افتتاح می‌شود. این موزه که هنر معاصر آفریقا و مردم آن را نشان می‌دهد بیشتر سزاوار یک مونومان معماری بزرگ است تا محل نگهداری آثار هنری.

 

 

در این خصوص ، مطالبه گری مردم و برنامه داشتن نهادهای متولی می تواند موثر باشد. به خیلی از داشته هایمان توجه نمی کنیم…. 

 

نگارنده: حامد مقدم: عضو هیات علمی دانشگا‌ه آزاد اسلامی رباط کریم و عضو مجمع فرهیختگان لارستان

عکس: محمد پاسیار- میلادلارستان

نوشته شده در تاریخ:شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۷:۲۷ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین