شنبه ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲:۵۱ق.ظ
::آخرین مطلب 5 ساعت پیش | افراد آنلاین: 2

پرنده هوبره و نفس های آخر در زیستگاه ها

هر سال ده ها قفس و تله برای زنده گیری پرنده هوبره درمناطقی از استان فارس کشف می شود و متخلفان به مرجع قضایی معرفی و جریمه می شوند و…

هر سال ده ها قفس و تله برای زنده گیری پرنده هوبره درمناطقی از استان فارس کشف می شود و متخلفان به مرجع قضایی معرفی و جریمه می شوند و باز روزهای تاریک برای هوبره های این استان آغاز می شود.

به گزارش میلاد لارستان به نقل از  ایرنا اکنون بر اساس اعلام رسمی اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس شمار هوبره های سرشماری شده در این استان به ۳۵۰ عدد رسیده است که باندهای سازماندهی شده که گاه از کشورهای حاشیه خلیج فارس به استان فارس می آیند برای این پرنده کمین کرده اند.

دهها شکارچی داخلی که برای به دام انداختن این پرنده که به مذاق شکارچیان خوش گوشت آمده است و صدها تله و تور زنده گیری که همین حالادر حال بافته شدن و کارگذاری هستند طرف دیگری صف کشیده اند تا آخرین نفس های پرنده هوبره را در هرمود لارستان و دیگر مناطق زیست محیطی این استان خفه کنند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس گفت: سرشماری هوبره بطور همزمان در مناطق تحت مدیریت و مناطق آزاد استان فارس صورت پذیرفته است .

به گفته سعید محمودی این سرشماری با همکاری کارشناسان و محیط بانان انجام شده و هدف از این سرشماری ارزیابی تغییرات و نوسانات جمعیت زمستان گذران هوبره در استان و پایش زیستگاه آن ها است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس افزود:طی این سرشماری بیش از ۳۵۰ قطعه هوبره در استان شمارش شد و زیستگاه های استان فارس به ویژه در جنوب استان هرساله میزبان این پرنده است.

محمودی همچنین گفت: هوبره از پرندگان حمایت شده مهاجر است که در لیست سرخ IUCN (اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت) و در گروه پرندگان آسیب پذیر طبقه بندی شده و شکار آن ممنوع است.

کشورهای حوزه خلیج فارس علاقه زیادی به صید این پرنده دارند و به دلیل وجود تهدیدهای جدی در زمینه انقراض این پرنده، برای شکار غیرقانونی هر قطعه از این پرنده حمایت شده بین‌المللی ۲۰۰ میلیون ریال جریمه نقدی در نظر گرفته شده است.

هر چند هرساله در فصل مهاجرت هوبره ماموران اجرایی با گشت و کنترل مستمر زیستگاههای این پرنده را حفاظت می کنند اما آمارهای رسمی منتشر شده بیانگر آن است که هر سال دهها مورد از تخلفات زنده گیری یا شکار پرنده هوبره دراستان فارس گزارش می شود.

جذابیت شکار و فروش هوبره در کشورهای حوزه خلیج فارس بسیار زیاد است، این موضوع به قدری برای شکارچیان جذابیت دارد که آنها ورود به محل زیست پرنده هوبره و شکار قانونی یا غیر قانونی این پرنده را دنبال می کنند.

هر چند جریمه ۲۰۰ میلیون ریالی هم نمی تواند شکارچیان را از زنده گیری و شکار پرنده هوبره باز دارد و شکارچیان هیچگاه برای یک هوبره ۲۰۰ میلیون ریال جریمه نمی شوند اما بسیاری از این شکارچیان حاضرند برای همه ۳۵۰ قطعه هوبره موجود در زیستگاهای فارس همه جریمه را یکجا بپردازند.

هوبره از پرندگان بسیارزیبا و باشکوه کویراست‌ ، طول بدنش از نوک منقار تا انتهای‌دم حداکثر به ۶۵سانتی‌متر می‌رسد.این پرنده به خاطر زیبایی که دارد بسیار مورد علاقه شیوخ عرب برای استفاده غیز غذایی و زینتی است وبرهمین اساس همواره شکارچیان این پرنده را زنده گیری می کنند و می فروشند.

شهرستان نی ریزو کویر قطرویه در شرق فارس از جمله مناطقی از استان است که هوبره دارد و چه بسا این مناطق شکارچیان را وسوسه به زنده گیری هوبره کند .این موضوع لزوم حفاظت بیشتر و مراقبت از هوبره های استان فارس را گوشزد می کند.

زیستگاه اصلی هوبره مناطقی است که دارای پوشش گیاهی کمتر است منطقه بهرام گوردر شهرستان نی ریز و منطقه هرمود لارستان در حنوب فارس زیستگاه اصلی این پرنده است.

هوبره گونه ای رو به انقراض به شمار می رود، باید از این نوع پرنده به گونه ای مناسب حفاظت شود.نباید اجازه داد پس از شکار هوبره این پرنده به کشورهای حوزه خلیج فارس برود و به قیمت های میلیونی فروخته شود.

گونه هوبره در جمعیت پرندگان از خانواده ای به همین نام است که میش مرغ و زنگوله بال نیز از آن خانواده محسوب می شود.

مبدا مهاجرت هوبره سیبری و جنوب روسیه است. این پرنده به جهت داشتن جثه ای نسبتا بزرگ هدف خوب و مطلوبی برای متخلفین بی تعهد برای شکار است و علیرغم ارزش های خاص اکولوژیک و جمعیت محدود آن همواره شکارچیان متخلف با دامگذاری و تعبیه تور در مسیر مهاجرت و زیستگاه هایشان تهدید به نابودی وانقراض می شود.

خبرنگار : نیکنام خشنودی

 

نوشته شده در تاریخ:یکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۶ ساعت ۳:۱۰ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین