پنج شنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۵:۵۱ب.ظ
::آخرین مطلب 3 ساعت پیش | افراد آنلاین: 7
مصاحبه میلاد لارستان با تولیدکننده لارستانی فونت های فارسی...

مسلم ابراهیمی و فونتهایی که دیجی کالا و کافه بازار را نیز مجبور به استفاده نمود

نام وی با “فونت ایران” عجین شده و تقریبا طراحان و گرافیست های کشوری نیز با فونت های تولیدی وی و شرکتش آشنا هستند. کمتر کسی است که نام “مسلم…

نام وی با “فونت ایران” عجین شده و تقریبا طراحان و گرافیست های کشوری نیز با فونت های تولیدی وی و شرکتش آشنا هستند. کمتر کسی است که نام “مسلم ابراهیمی” را نشنیده باشد.  کارشناس ارشد گرافیک و مدیرگروه گرافیک دانشگاه علمی کاربردی لارستان که از سال ۱۳۸۰ بصورت رسمی در آموزش و پرورش مشغول بوده‌ و در مدارس هنر و کامپیوتر نیز تدریس می‌کرده است.  به گفته خودش البته از ۲سال پیش بعلت تاسیس شرکت دانش بنیان قلم پردازان پارسی ایراهستان (فونت ایران) و مشغله کاری آن از تدریس در آموزش و پرورش مرخصی گرفته‌است.

 

 گفتگوی میلاد لارستان با مهندس مسلم ابراهیمی را در ادامه میخوانیم. 

 

میلادلارستان : از “فونت ایران” برایمان بگویید

مسلم ابراهیمی: «فونت ایران» یکی از شرکت‌های تحت حمایت مرکز رشد واحدهای فناوری لارستان است؛  اما به صورت واقعی هنوز دفتر کاری و مکان مشخصی ندارد. در حال حاضر شرکت دارای ۲ نیروی پاره وقت فنی است که امور توسعه و طراحی سایت را به عهده دارند. همکاری این ۲ نیرو بصورت مجازی و از خارج از لار انجام می‌شود. در آینده نزدیک بدنبال این هستیم که تیمی متخصص را برای گسترش کار خود بصورت تمام وقت استخدام کنیم. یکی از مشکلات ما عدم وجود برنامه نویس ماهر در لار بوده است که باعث شد نیروهای خود را از خارج لار انتخاب نماییم. متاسفانه بدلیل عدم وجود زمینه اشتغال و اطلاع رسانی ناکافی انگشت شمار برنامه نویسان لارستانی هم مهاجرت کرده‌اند و در تهران مشغول به کار شده‌اند.

میلادلارستان: ایده کار شما از کجا به اصطلاح استارت خورد؟

مسلم ابراهیمی: ایده اولیه این کسب و کار از زمان پایان نامه ارشد شروع شد. در ابتدا پروژه فقط جنبه علمی داشت. موضوع تولید فونت فارسی خواناتر از فونت‌های مرسوم در ایران بود. همانطور که میدانید از زمان ظهور مطبوعات و رسانه‌های نوشتاری در ایران (مانند کتاب و نشریات کثیر الانتشار) فونت‌های فارسی در ایران مرسوم بوده که با گذشت نیم قرن همچنان از آنها استفاده می‌ شود (مانند فونت نازنین، میترا، زر، تیتر و …) بنا براین سعی کردم فونت فارسی طراحی کنم که از نمونه‌های مرسوم بهتر باشد تا طراحان و ناشران را ترغیب به استفاده از آن‌ها کند.

میلاد لارستان :‌در ادامه این ایده چگونه به محصول تبدیل شد؟

مسلم ابراهیمی: پس از پایان دوران تحصیل مشغول به تدریس در دانشگاه علمی کاربردی لارستان شدم و تصمیم گرفتم با تمرکز بر روی همین مهارت (یعنی طراحی فونت فارسی) به کمک دانشجویان و در قالب مهارت آموزی فونت های فارسی بیش تری را طراحی کنیم. طی سال۸۸ الی ۹۲ با کمک دانشجویان تعداد زیادی فونت فارسی را ایجاد نمودیم و پس از آن بود که به این نتیجه رسیدم باید برای فونت‌های طراحی شده بازاریابی کنم. شروع کار ما با فروش آنلاین فونت هایی بود که توسط خودم و دانشجویان طراحی شده بود. در ابتدا درآمد فروش بسیار ناچیز بود. همانطور که می‌دانید فونت برای طراحان و ناشران ایرانی یک نرم افزار رایگان محسوب می‌شود. و ترغیب آنها به تغییر ذائقه نوشتاری و همچنین پرداخت پول بسیار دشوار بود. و دقیقا به همین دلیل کسب و کار مشابه وجود نداشت و ما آغازگر این ایده بودیم.

پس از گذشت ۲سال اندک اندک راه‌حل های مواجه با چالش ذکر شده را یافتیم و فونت‌های بهتری تولید کردیم که کاربران را ترغیب به خرید فونت‌های ما و صرف نظر از فونت‌های رایگان کند.

میلاد لارستان :‌ چه موسساتی از فونت های تولیدی شما استفاده نموده اند؟

مسلم ابراهیمی: از اتفاقاتی که تاثیر زیادی در رشد ایده کسب و کار ما داشت. استفاده از فونت‌های ما در طراحی وب‌سایت‌ها و نرم افزارهای شرکت های بزرگی مانند دیجی‌کالا، بانک ملی، کافه بازار و … بود. در مدت کوتاهی پس از آن توجه‌ها به ما جلب شد و آن موقع بود که متوجه شدم باید این کسب و کار را جدی‌تر دنبال کنم. بنابراین شروع به مطالعه و پژوهش در این زمینه کردم و یک وبسایت مستقل را طراحی کردم که همان فروشگاه فونت fontiran.com بود. کار از ابتدای سال ۱۳۹۴ با استخدام مجازی یک برنامه نویس وب شروع شد و در اوایل تابستان همان سال وبسایت کار خود را بصورت جدی آغاز کرد. استقبال بسیار خوب بود اما ما در این مرحله با چالش دیگر این ایده نیز روبرو شدیم. مشکل این بود که ایرانیان در زمینه رعایت حقوق معنوی آثار نرم افزاری آموزشی ندیده‌اند و به راحتی آن را کپی و در اختیار دیگران قرار می‌دهند. بنابراین در سیستم فروش جدید تلاش کردیم قوانین دقیق کپی رایت فونت فارسی را بر اساس آنچه در جوامع پیشرفته وجود دارد و البته با تکیه بر مواردی که در قوانین اساسی ایران وجود دارد وضع کنیم. سیستم فروش و استفاده از فونت‌ها را هم به گونه‌ای طراحی کردیم طبق به لحاظ حقوقی بتوان اثبات کرد کدام رسانه، شخص یا سازمان فونت را خریداری کرده است و کدام از نسخه کپی شده استفاده می‌کند.

میلاد لارستان :‌قیمت این فونت ها چگونه در چه حدی است؟

مسلم ابراهیمی: در حال حاضر بالاترین قیمت فونت ما ۳۸هزارتومان است که افراد میخرند و بر روی سیستم خود نصب می کنند. اما برای استفاده‌های تجاری و شرکتی لازم است مبلغ بیشتری بر اساس سطح تجاری ( از ۲۰ تا ۲۰۰ هزار تومان) پرداخت شود.

در حال حاضر شرکت به رشد مورد نظر دست پیدا کرده و حتی شاید بتوان گفت مقداری هم فراتر از حد انتظار بوده است و به این موضوع هم واقفم که این ایده جای رشد بسیار بیشتری دارد. اما آنچه باعث شده است تمایلی به توسعه شرکت نداشته باشم دلایل شخصی است. درآمد فعلی شرکت از حد نیاز شخصی بنده بیشتر است و شخصا نیاز به فراغت بیشتر برای مطالعه و کار روی ایده‌های جدید دارم.

میلاد لارستان:‌ چه پیش زمینه ای جهت ایجاد فونت لازم است؟

مسلم ابراهیمی: برای ایجاد هر فونت و پشتیبانی آن ممکن است حدود۶ ماه وقت صرف شود در حال حاضر بصورت میانگین طی سال ۲ فونت جدید عرضه می‌کنیم. اگرچه برخی از فونت های ما با استقبال خوبی روبرو نبوده است اما دو نمونه فونت ما بنام های ایران سنس و ایران یکان با استقبال قابل توجهی روبرو بوده است. طبق تحقیقاتی که در پایان سال ۹۶ داشته ایم بصورت میانگین ۶۰ درصد وبسایت ها و نرم افزارهای موبایلی از فونت های ما استفاده می‌کنند. که این آمار با توجه به فونت‌های متعددی که وجود دارد قابل توجه است.

 

در صورت امکان در آینده ای نزدیک مصاحبه های دیگری با این کارآفرین لارستانی ترتیب خواهیم داد.

 

میلادلارستان: در سال حمایت از کالای ایرانی بر آن شده ایم تا ابتدا گفتگوهایی با کارآفرینان برتر منطقه و تولید کنندگان محصولات مختلف (مجازی،‌الکترونیکی و حقیقی) ایرانی در لارستان ترتیب دهیم. شما نیز می توانید در صورت امکان به ما ملحق شده و محصولات و تولیدات ملی، بومی را تبلیغ نمایید. حتی میتوانید تولید کنندگان منطقه را جهت مصاحبه به ما معرفی نمایید…

 

نوشته شده در تاریخ:یکشنبه ۰۵ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۴:۰۲ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

2 Responses to “مسلم ابراهیمی و فونتهایی که دیجی کالا و کافه بازار را نیز مجبور به استفاده نمود”

  1. […] نام وی با “فونت ایران” عجین شده و تقریبا طراحان و گرافیست های کشوری نیز با فونت های تولیدی وی و شرکتش آشنا هستند. کمتر کسی است که نام “مسلم ابراهیمی” را نشنیده باشد.  کارشناس ارشد گرافیک و مدیرگروه گرافیک دانشگاه علمی کاربردی لارستان که از سال ۱۳۸۰ بصورت رسمی در آموزش و پرورش مشغول بوده‌ و در مدارس هنر و کامپیوتر نیز تدریس می‌کرده است.  به گفته خودش البته از ۲سال پیش بعلت تاسیس شرکت دانش بنیان قلم پردازان پارسی ایراهستان (فونت ایران) و مشغله کاری آن از تدریس در آموزش و پرورش مرخصی گرفته‌است. چندی پیش بخش اول مصاحبه با این کارآفرین در میلادلارستان منتشر شد. (لینک مصاحبه) […]

  2. محمد رضایی گفت:

    با سلام وعرض ادب به مسلم ابراهیمی من دبیر هنر فارغ التحصیل تربیت معلم اب باریک شیراز در سال ۷۹ و۹۰ خواجه نصیر کرمان همیشه به دنبال تولید خط بوده ام وچند سالی روی طراحی وترکیب حوف به صورت نیمه حررفه ای کار می کنم وبه دنبال ثبت موسسه علمی بر پایه الکترونیک کار می کنم .آرزوی موفقیت برای شما دارم.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین