جمعه ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۲۲ق.ظ
::آخرین مطلب 3 ساعت پیش | افراد آنلاین: 2

مهمترین دغدغه های مطرح شده در انجمن میراث فرهنگی لارستان چه بود؟!

معاون استاندار و فرماندار ویژه لارستان گفت: میراث فرهنگی اصالت و پیشینه تاریخی یک ملت است. به گزارش میلاد لارستان به نقل از روابط عمومی معاونت استانداری و فرمانداری ویژه…

معاون استاندار و فرماندار ویژه لارستان گفت: میراث فرهنگی اصالت و پیشینه تاریخی یک ملت است.

به گزارش میلاد لارستان به نقل از روابط عمومی معاونت استانداری و فرمانداری ویژه لارستان؛ جلیل حسنی در جلسه انجمن میراث فرهنگی این شهرستان اظهار داشت: اگر کشوری می خواهد به گذشته خود افتخار  کند و  مستنداتی را ارائه دهد، آن میراث بر جای مانده از گذشته، بهترین سند و مدرک و  موضوعی است که می شود به آن رجوع کرد.

وی افزود: میراث فرهنگی در صورتی می تواند نقشی  ارزنده و بهتری را ایفا کند که پویا و زنده باشد، یعنی بر شادابی و نشاط و پویایی معادلات اجتماعی و فرهنگی زمان فعلی تأثیر خودش داشته باشد.

فرماندار ویژه لارستان تصریح کرد: یکی از حلقه های مفقوده ای که در کشور ما وجود دارد این است که در بعضی مواقع، مصوبات و تصمیمات اتحاذ شده مهم را در یک جلسه به عمل تبدیل نکرده ایم.

فرماندار ویژه لارستان عنوان کرد: امیدواریم در سال جدید در حوزه میراث فرهنگی خوب کار کنیم تا این اصالت و تاریخ گرانبهای شهرستان احیاء و زنده گردد و همچنین بافث فرسوده شهرقدیم نیز بازآفرینی شود، چون بافت قدیم لار از همه لحاظ توجیه دارد.

وی ادامه داد: یکی از دغدغه های اصلی بنده بافت فرسوده شهر قدیم لار است که بایستی مد نظر جدی ادارات ذیربط بخصوص اداره کل راه و شهرسازی، شهرداری، شورای شهر و میراث فرهنگی باشد.

حسنی با بیان اینکه در راستای بازسازی و بازآفرینی بافت فرسوده بخصوص حفظ و احیاء میراث گرانبهای فرهنگی و تاریخی شهرستان کوتاهی کرده ایم؛ افزود: جلسة انجمن میراث فرهنگی لارستان می بایست بصورت ماهیانه برگزار گردد و پیشنهادات و مصوبات آن، هم در بُعد  سخت افزاری و هم در بعد نرم افزاری اجرایی و این تصمیمات اتحاذ شده عملیاتی گردد، بنابراین  این جلسه بطور جد توسط اداره میراث فرهنگی و گردشگری لارستان بعنوان دبیر جلسه با حضور نمایندگان دستگاه‌های مرتبط  برگزار شود.

فرماندار ویژه لارستان همچنین از دانشگاه ها، آموزش و پرورش و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان هم خواست که با میراث فرهنگی و شهرداری کمال همکاری داشته باشند.

معاون استاندار فارس با بیان اینکه ظرفیت های تاریخی و فرهنگی شهرستان زیاد است؛ خاطر نشان کرد: همه گروه ها، انجمن ها و تمامی ادارات با میراث فرهنگی تعامل و همکاری نمایند.

حسنی با اشاره به اینکه اداره کل راه و شهرسازی، شهرداری، شورای شهر،  میراث فرهنگی و اوقاف و امور خیریه لارستان می بایست نشستی تخصصی را ترتیب دهند و بنشینند و طرح های خودشان را از هم تفکیک نمایند؛ بیان کرد: این ادارات با تعامل و همکاری با هم پروژه هایی را در شهرستان شروع نمایند و در این خصوص برای مبلمان شهری هم نباید مانعی وجود داشته باشد و از آن طرف هم به هیچ عنوان نبایستی  آثار گرانبهای فرهنگی و تاریخی شهر آسیب ببیند.

حسنی در پایان تاکید کرد: ادارات شهرستان بایستی به این نکته نیز توجه داشته باشند که  قبل از اینکه مسئولین استانی و کشوری به منطقه بیایند بایستی طرح ها  و برنامه های خود را ارائه دهند تا بتوان از آنها اعتباراتی را  برای موضوعات مختلف و بویژه برای بافت تاریخی شهرستان و میراث فرهنگی اخذ نماییم.

پیش از این نیز سیما علویه رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لارستان نیز به  ارائه و تشریح وضعیت بافت تاریخی لارستان پرداخت.

همچنین جمعی از فعالین میراث فرهنگی و روسا و کارشناسان دستگاه های اجرایی  شهرستان هم پیشنهادات و راهکارهای لازم در خصوص حفظ و احیاء میراث فرهنگی شهرستان ارائه کردند.

سنگ فرش کردن اطراف بازار قیصریه، حمایت خیرین و بخش خصوصی از میراث فرهنگی کل شهرستان، بازسازی آب انبارها و جلوگیری از تخریب آنها، مرمت و تعمیر باغ نشاط، توجه به قلعه اژدها پیکر، عدم رئیس پایگاه میراث فرهنگی در شهرستان، تأسیس بازارچه صنایع دستی در منطقه، جلوگیری از ساخت و ساز اماکن تجاری در بافت تاریخی و فرهنگی شهرستان، ثبت آثار تاریخی شهرستان، تعمیر و مرمت کاروانسراها، حمام های قدیمی و آب انبارها توسط اوقاف و غیره از اهم  این پیشنهادات بود.

نوشته شده در تاریخ:پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۶:۱۶ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

One Response to “مهمترین دغدغه های مطرح شده در انجمن میراث فرهنگی لارستان چه بود؟!”

  1. رسول احمدلو گفت:

    با سلام و خداقوت خدمت مسئولین محترم سایت میلاد لارستان و تبریک اعیاد شعبانیه خدمت لارستانی های عزیز.
    یک نکته خدمت فرماندار و میراث فرهنگی لار خواستم عرض کنم. جناب اقای فرماندار و ریس محترم میراث فرهنگی سپاس بابت دغدغه فرهنگی و دلسوزی بابت میراث گرانبهای گذشتگان و پیشنهاداتتان.
    ایا در عمل هم کاری برای حفظ این اثار ارزشمند کاری انجام شده است؟؟ مثلا بخشی از بودجه فرمانداری و شهرداری اختصاص به مرمت این اثار اختصاص یافته یا تلاشی برای اختصاص ان صورت گرفته است.
    ریس محترم میرات فرهنگی شما که دغدغه تان میرات فرهنگی است ایا تلاشی برای ثبت اثار تاریخی و فرهنگی متلا اب انبار بزرگ روستای بریز یا محوطه تاریخی کشکویه بریز انجام داده اید. اگر اقدامی صورت گرفته تمام لارستانی ها قدردان خواهند بود و اگر کوششی صورت نگرفته پاسخگو باشید با ذکر دلایل.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین