شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۶:۴۴ب.ظ
::آخرین مطلب 12 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 1
تجمیع علم ها در لارستان

پیشنهاد/تجمیع “علم”ها در مراسم عزاداری(نظر بدهید)

میلاد لارستان: چندی پیش با عنایت خداوند متعال و امام رضا(ع)، سعادت زیارت این امام همام مهیا شد. در این سفر زیارتی و نورانی، با توجه به حضور اقوام مختلف…

تجمیع علم ها در لارستان

میلاد لارستان: چندی پیش با عنایت خداوند متعال و امام رضا(ع)، سعادت زیارت این امام همام مهیا شد. در این سفر زیارتی و نورانی، با توجه به حضور اقوام مختلف در شهر مقدس مشهد، آداب و رسوم مختلفی در این شهر دیده می شود.

یکی از چیزهایی که در این ایام – محرم و صفر – در شهر مقدس مشهد و در جوار بارگاه ملکوتی حضرت علی بن موسی الرضا(ع) نمود زیاد داشت، عزاداری هیأت های مختلف با سبک عزاداری متنوع و البته جالبی بود که در کنار این حرم مطهر به زنجیرزنی، عزاداری و سینه زنی مشغول بودند.

از میان سبک های مختلف در این مراسم ها، یک نوع آن توجه نه تنها اینجانب بلکه همراهان و نظاره کنندگان حاضر در این مراسم را بسیار به خود جلب کرد که این مهم باعث شد در همان زمان این فکر در ذهنم ایجاد شود که می توان چنین برنامه مشابهی را در شهر لار و لارستان اجرا کرد.

آنچه در این مراسم دیده شد، این بود که؛ عده زیادی از جوانان “علامت” بدست – علمی از جنس فلز که در جلوی مراسم های زنجیرزنی ها توسط افراد قدرتمند حمل می شود – دوستدار اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در شب شهادت امام زین العابدین(ع)  به همراه تعداد زیادی از بیرق و علم های کوچک و بزرگ به شکل کاروانی و البته به اندازه فراوان – قریب به ۵۰ علامت، بیرق و علم که مشخص بود حداقل بیش از ۲۰ هیئت هستند – در قالب یک کاروان عزاداری به سمت حرم امام رضا(ع) در حرکت بودند.

 

در انتهای این علم و علامت و بیرق ها، یک مداح به مدیحه سرایی می پرداخت و عزاداران مرد  و زن – بدون اختلاط و پشت سر هم –  با سینه زنی و عزاداری در پشت بیرق ها در حال حرکت بودند.

 

حال در لارستان نیز خوشبختانه با توجه به رسم زیبای حمل علم های منقش به نام ائمه(ع) و البته پر تعداد می توان مراسم مشابهی را برگزار کرد.

بدین شکل که، تمامی محلات حیدری، نعمتی و همچنین هیئت های زنجیرزنی در مناسبت های مختلف سال – در مراسم های غیر از دهه اول محرم که همه هیئت ها مراسم خود را دارند – با تعیین زمان مشخص، نیروها و علم های خود را به صورت منسجم در مکان تجمع آماده سازند و به ترتیب اندازه علم ها با نظمی خاص، به شکل کاروانی، با صرف کمترین وقت، بسوی مکانی خاص مثل امامزاده میرعلی بن الحسین(ع) حرکت کنند و به عزاداری و سینه زنی بپردازند.

تجمیع علم ها در لارستان

 

آنچه باعث مطرح شدن چنین ایده مشابهی برای لارستان شد، این است که؛

* با این کار از پراکنده کاری در مناسبت های مختلف در طول سال جلوگیری می کند.

* این نوع مراسم باعث می شود مناسبت هایی که کمتر مورد توجه قرار می گیرند، حداقل به شکل گسترده تری اجرا می شود.

* از سر و صداهای اضافی – بلندگوهای چندین هیئت – کاسته می شود.

* حجم جمعیتی بیشتری در مراسم ها حاضر می شوند.

* زمان کمتری از مردم می گیرد.

* سبک جدیدی از عزاداری است که با تلفیق سبک سنتی لارستان ایجاد شده که البته با آن سازگار است و هیچ منافاتی با سبک اصیل لاری ندارد.

 

نوشته شده در تاریخ:یکشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱:۴۸ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین