پنج شنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۸:۴۲ب.ظ
::آخرین مطلب 54 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 2

مطمئن ترین قارچهای خوراکی چه قارچهایی هستند؟

یکی از گسترده ترین و محبوب ترین فعالیت ها در فصل بهار در سراسر کشور و به ویژه در مناطق لارستان، جمع آوری قارچ و دمبل کوهی به عنوان یک…

یکی از گسترده ترین و محبوب ترین فعالیت ها در فصل بهار در سراسر کشور و به ویژه در مناطق لارستان، جمع آوری قارچ و دمبل کوهی به عنوان یک ماده غذایی است.

به گزارش میلاد لارستان به نقل از روابط عمومی معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی لارستان،مجید امینی مدیرگروه سلامت محیط کار و حرفه ای دانشکده علوم پزشکی لارستان گفت:مسمومیت با قارچ های سمی با تشخیص و مصرف اشتباه قارچ های وحشی به دلیل شباهت ظاهری آنها با قارچ های خوراکی ایجاد می شود که در برخی موارد ممکن است منجر به مرگ فرد شود.

وی افزود: انواع مختلفی از قارچ های سمی از نظر نوع محتوای سم و تظاهرات بالینی ناشی از سموم آنها وجود دارد که بیشتر بر اساس شروع نشانه های مسمومیت به دو گروه زوداثر(۱۸۰-۳۰ دقیقه پس از خوردن) و طولانی اثر(۲۴-۶ ساعت پس از خوردن) طبقه بندی می شوند.

او از نشانه های مسمومیت های قارچی به تهوع، استفراغ، دردهای شکمی، اسهال، تعریق،تب بالا، نبض تند، ضربان نامنظم قلب، کاهش فشار خون، سردرد، ضعف، سرگیجه، غش، تاری دید، مشکلات تنفسی، تشنگی بیش از اندازه، توهم، هذیان، تشنج، کما و در موارد شدیدتر آسیب های کبدی، کلیوی، مغزی و حتی مرگ، اشاره کرد.

مدیرگروه سلامت محیط کار و حرفه ای دانشکده علوم پزشکی لارستان با اشاره به برخی از تصورات اشتباه در زمینه شناسایی و مصرف قارچ ها، تصریح کرد: تفکرات غلطی در مورد قارچها وجود دارد، ازجمله اینکه اگر حیوانات قارچ ها را می خورند پس برای مصرف انسان نیز مشکلی ندارد. این مهم نادرست بوده زیرا بسیاری از حیوانات می توانند قارچ های سمی را بدون هیچ گونه عارضه جانبی مصرف کنند اما همان قارچها برای انسان کشنده و خطرناک است.

مجید امینی، با معرفی برخی از خصوصیات ظاهری قارچ های سمی گفت: از جمله ویژگی های قارچهای سمی، وجود کلاهک یا ساقه قرمز رنگ، وجود پرزهای سفید رنگ زیر کلاهک قارچ، وجود حلقه بر روی ساقه یا وجود قسمت کیسه ای یا فنجانی شکل در پایین ساقه قارچ است.

وی افزود: هر چند در شناسایی قارچ ‌های سمی صفات ظاهری نقش بسیار مهمی دارند، اما به علت عدم اطمینان و کارآیی دقیق این روش‌، بهترین راه شناسایی دقیق آنها با استفاده از روش های آزمایشگاهی است.

این مسئول برای پیشگیری از مسمومیت با قارچ ها، توصیه کرد: در صورت رفتن به دامان طبیعت، نه تنها از چیدن و خوردن قارچ های خودرو خودداری کنید، بلکه نباید به آنها دست بزنید و در صورت لمس آنها، باید از تماس دست با چشم، دهان و پوست خودداری شود، همچنین باید به کودکان درباره قارچ های سمی آگاهی داده و آنها را از مصرف هر نوع قارچ منع کنید.

امینی اضافه کرد: پختن، کباب کردن، در نمک انداختن و خشک کردن، سموم قارچ ها را از بین نمی برد و بخارات ناشی از پخت برخی از گونه ها می تواند موجب مسمومیت شود، بنابراین مطمئن ترین راه، خرید و استفاده از قارچ های خوراکی در بسته بندی های مطمئن از مغازه ها و فروشگاه هاست.

 

نوشته شده در تاریخ:یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۵:۱۶ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین