جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۵۴ق.ظ
::آخرین مطلب 2 ساعت پیش | افراد آنلاین: 2

جعفرپور: نمی‌شود “پاول دوروف” برنامه‌ای بنویسد که نبوغ ایرانی آن را باز نکند

جمشید جعفرپور، رییس کمیسیون فرهنگی مجلس درباره فیلترینگ تلگرام گفت: بحث درمورد رویه‌ها نیست. آن‌چه قوه قضاییه اعمال کرد، درجهت سیاست کلان نظام بود. این‌طور نیست که این سیاست براساس…

جمشید جعفرپور، رییس کمیسیون فرهنگی مجلس درباره فیلترینگ تلگرام گفت: بحث درمورد رویه‌ها نیست. آن‌چه قوه قضاییه اعمال کرد، درجهت سیاست کلان نظام بود. این‌طور نیست که این سیاست براساس حکم یک دادستان یا قاضی محقق می‌شود، این سیاست را مقامات بالاتری وضع می‌کنند و همه در جریانش بودند و وقتی مقاومت می‌شود، طبیعتا قوه قضاییه نیز ورود می‌کند.

زمزمه‌های تشکیل کمیسیون ویژه فضای مجازی که از ابتدای امسال و در روزهایی که فیلترینگ تلگرام هنوز در حد شایعه بود، در راهروهای مجلس شنیده شد و در شرایطی که بسیاری از اعضای کمیسیون فرهنگی، وظایف این کمیسیون را بخشی از وظایف خود دانسته و تشکیل چنین کمیسیونی را نادرست می‌دانستند، برخی از منتفی شدن این تصمیم سخن گفتند. با این همه، هنگامی که انتهای دو هفته قبل، دستورکار جلسات علنی هفته گذشته اعلام شد، تقاضای تعدادی از نمایندگان برای تشکیل این کمیسیون رسما در دستورکار صحن قرار گرفت که البته درنهایت به‌علت فشار کار مجلس در هفته گذشته، نوبت به این دستور نرسید و حالا به احتمال زیاد در روزهای آینده باید منتظر رسیدگی به آن در صحن علنی مجلس باشیم. به این منظور و برای بررسی دقیق‌تر ماجرا روزنامه اعتماد به‌سراغ جمشید جعفرپور رییس کمیسیون فرهنگی مجلس رفته و نظر این نماینده مجلس را درباره احتمال تشکیل کمیسیون نوظهور جویا شده که در ادامه مشروح آن را می‌خوانیم.

فروردین‌ماه امسال وقتی بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی از فیلترینگ قطعی تلگرام صحبت کرد، مازنی یکی از اعضای کمیسیون فرهنگی تاکید کرد که بحث درباره تلگرام درحیطه وظایف کمیسیون شماست اما درنهایت جلسه‌ای مشترک در کمیسیون امنیت و اقتصادی برگزار شد و موضوع مورد ارزیابی قرار گرفت و اکنون نیز صحبت از تشکیل کمیسیون فضای مجازی است؛ نظرتان چیست؟

اگر قرار باشد با هر موضوع حادث، اقدام به تشکیل کمیسیونی جدید کنیم، تعداد کمیسیون‌های تخصصی مجلس سر به فلک می‌کشد. به هر حال ممکن است فردا موضوعی دیگر پیش بیاید و بعد، تعدادی از نمایندگان بگویند یک کمیسیون ویژه هم برای آن موضوع تشکیل شود. اخیرا در همین حوزه فرهنگ شاهد بحثی مشابه نیز درمورد میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بودیم و فارغ از بحث تشکیل وزارتخانه، عده‌ای می‌خواستند در مجلس نیز کمیسیونی مستقل تشکیل شود که این روش درستی نیست. باید توجه داشته باشیم که ما تعداد مشخصی موضوع کلی داریم و سایر مسائل جزیی‌تر باید به‌صورت خوشه‌ای زیرمجموعه آن مسائل کلان تعریف شوند. ما نیز قطعا به اهمیت بحث فضای مجازی واقفیم اما دلیل نمی‌شود لزوما کمیسیونی تازه تشکیل شود؛ فکر می‌کنم با این رویکرد، تعداد کمیسیون‌های تخصصی مجلس می‌تواند به ۱۰۰ کمیسیون برسد.

و اینکه موضوع تلگرام در کمیسیون های امنیت و اقتصادی بررسی شد؟

این مساله بیشتر ناشی از نگاه کسانی است که در هیات رییسه مجلس مسوولیت ارجاع مباحث به کمیسیون‌های مختلف را برعهده دارند و ما نیز به برخی از این موارد، انتقاد داریم؛ چرا که از منطقی منسجم، مشخص و ثابت پیروی نمی‌کنند. همین بحث را در مورد طرح جمعیت و تعالی خانواده داشتیم که در مجلس نهم که به‌جای ارجاع به کمیسیون فرهنگی، به کمیسیون اجتماعی رفت و بعد نامه‌نگاری کردیم و طرح به کمیسیون فرهنگی بازگشت اما پس از بررسی در صحن و هنگامی که قرار شد دوباره مورد اصلاحات مجدد قرار گیرد، به کمیسیون اجتماعی رفت. ما نباید نگاه شکلی داشته باشیم؛ بلکه باید ببینیم محتوای بحث چیست و براساس این محتوا کمیسیون مربوطه را انتخاب کنیم. اگر مباحث فضای مجازی بسیار مهم است که ما نیز معتقدیم چنین است، می‌توانیم در کمیسیون فرهنگی بر آن متمرکز شده و حتی کارگروه و کمیته‌ای برای آن تعریف کنیم.

احیانا این مساله را ازطریق هیات رییسه پیگیری نکردید؟

ما در کمیسیون فرهنگی بحث کردیم که با آقای لاریجانی نامه‌نگاری کنیم تا دلایل‌مان را درمورد ارجاع موضوع فضای مجازی به کمیسیون فرهنگی توضیح دهیم. ضمن آنکه در کمیسیون فرهنگی به روی سایر نمایندگان بسته نیست و همه می‌توانند در جلسات ما شرکت کرده و دیدگاه خود را بیان کنند و درنهایت با یک نگاه فرهنگی موضوع را رفع و رجوع کنیم.

آیا این نامه تقدیم رییس مجلس شده است؟

هنوز نه! در مرحله نگارش است.

اخیرا صحبت‌هایی درمورد برگزاری جلسه غیرعلنی درمورد فیلترینگ تلگرام مطرح شد که درنهایت این جلسه برگزار نشد. آیا کمیسیون فرهنگی و مجلس اراده‌ای برای ورود به موضوع دارد؟

تصمیم‌گیری در این رابطه در شورای عالی فضای مجازی انجام می‌شود و قرار نیست کمیسیون فرهنگی مثلا دستوری صادر کند یا تصمیمی بگیرد. اتفاقا در این مورد نیز شاهد بودیم به‌جای شورای عالی فضای مجازی، قوه قضاییه تصمیم‌گیری کرد. به هرحال ارکان نظام باید هماهنگ عمل کنند. البته مقاومت دربرابر سیاست اعلام شده درست نیست و نمی‌شود دستگاه‌های اجرایی ساز خود را بزنند.

حتی اگر خلاف رویه قانونی دستوری صادر شود؟

بحث درمورد رویه‌ها نیست. آن‌چه قوه قضاییه اعمال کرد، درجهت سیاست کلان نظام بود. این‌طور نیست که این سیاست براساس حکم یک دادستان یا قاضی محقق می‌شود، این سیاست را مقامات بالاتری وضع می‌کنند و همه در جریانش بودند و وقتی مقاومت می‌شود، طبیعتا قوه قضاییه نیز ورود می‌کند.

اما بخشی از جامعه نسبت به این تصمیم انتقاد دارند؛ آیا امکان ورود مجلس به عنوان نمایندگان مردم وجود ندارد؟

این بحثی قضایی است و راه‌حلی قضایی دارد و احکام قضایی با تصمیم مجلس برنمی‌گردند اما ممکن است صادرکننده تجدیدنظر کند.

نظر شخص شما درباره فیلترینگ تلگرام چیست؟ آیا باتوجه به امکان استفاده از فیلترشکن، این سیاست می‌تواند موفق باشد؟

شخصا تابع سیاست‌های نظام هستم اما درعین حال معتقدم امکان ندارد آقای پاول دوروف برنامه‌ای بنویسد که نبوغ ایرانی قادر به باز کردن آن نباشد.

نوشته شده در تاریخ:شنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۷:۵۲ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

One Response to “جعفرپور: نمی‌شود “پاول دوروف” برنامه‌ای بنویسد که نبوغ ایرانی آن را باز نکند”

  1. علي گفت:

    پيگيري مسائل و مشکلات شهرستان و منطقه لطفا باشيد ، منطقه ويژه اقتصادي ،بندرخشک ،ايجاد ادارات کل ،ازادراه لار بندرعباس،دانشگاه فرهنگيان ،ارتقاي دانشکده به دانشگاه علوم پزشکي و افزايش پروازهاي داخلي و خارجي به کجا انجاميد ،براي ما پاول دوروف به چه دردي ميخورد

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین