پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۳۱ب.ظ
::آخرین مطلب 6 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 6

احیاء هنر منسوخ شده طلاسازی سنتی در لار

معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی فارس از احیاء هنر صنایع دستی طلاسازی سنتی در لار خبر داد. به گزارش میلاد لارستان به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، معاون…

معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی فارس از احیاء هنر صنایع دستی طلاسازی سنتی در لار خبر داد.

به گزارش میلاد لارستان به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت: این رشته‌ها شامل شیشه گری فوتی سنتی، اویی بافی، چین بافی، جاجیم بافی، طلا سازی سنتی، شیشه درمه بافی و رشته دوره چین بافی بخشی از این رشته‌ها است.

حیدرعلی زاهدیان نژاد، افزود: دلوچه دوزی کازرون، مسگری و چاقو سازی نیریز، معرق، معرق کاشی، دواتگری و رشته میناکاری بخش دیگری از این رشته‌ها است.

وی افزود: ۱۲۰ رشته صنایع دستی از ایام گذشته در استان فارس وجود داشته که هم اینک از این تعداد بیش از ۸۵ رشته فعال است و مابقی منسوخ و یا در حال منسوخ شدن هستند.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت: هم اکنون سه کارگاه فعال در رشته شیشه گری سنتی در فارس وجود دارد که یکی از آن‌ها کارگاه وفایی در شهرک صنعتی شیراز و ۲ کارگاه دیگر در شهر میمند فیروزآباد است.

زاهدیان نژاد ادامه داد: رشته‌های اویی بافی و دوره چین بافی در فارس احیا شده و افزون بر این رشته دواتگری هم فعال شده و هنرمندان این صنعت از جمله صدری، ساجدیان و دشتی در حال فعالیت در این زمینه هستند.

معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی فارس اظهار داشت: رشته جاجیم بافی در شهرستان فیروزآباد و طلا سازی سنتی در لار احیا و فعال شده است.

زاهدیان نژاد ادامه داد: رشته شیشه درمه بافی و دلوچه دوزی کازرون نیز اکنون احیا و در چهار کارگاه این شهرستان فعالیت و تولید این محصول در دست انجام است و این هنر ثبت میراث ناملموس نیز شده است.

زاهدیان نژاد اظهار داشت: برای احیا و توسعه رشته‌های مسگری و چاقو سازی هم اقدامات هدفمندی در فارس صورت گرفته و اکنون در رشته چاقوسازی در نی ریز آقای عطایی فعالیت دارد

وی اضافه کرد: رشته معرق کاشی در استان فارس احیا شده و اکنون در شیراز هنرمند معرق کار سیرجانیان در این حوزه کار می‌کند و فرزند هنرمند او نیز در این عرصه جا پای پدر گذاشته است.

زاهدیان نژاد، به احیای رشته میناکاری در فارس اشاره کرد و گفت: اکنون در این زمینه سه کارگاه فعال در این استان وجود دارد که رفعتی هنرمند این رشته در صدرا و کارگاه‌هایی متعلق به بانوان هنرمند، قائم شهری و تقی پور هم در شیراز مشغول کار هستند و محصولات آن‌ها در فروشگاه‌های صنایع دستی و نمایشگاه‌ها عرضه می‌شود.

 

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۳:۲۶ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین