پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۴:۲۵ب.ظ
::آخرین مطلب 1 ساعت پیش | افراد آنلاین: 2

استان فارس دوازدهمین استان پیر کشور؛ جمعیت فارس ۳ سال پیرتر شد

استان فارس با میانه سنی ۳۰ سال دوازدهمین استان پیر کشور محسوب می‌شود. به گزارش میلاد لارستان به نقل از خبرگزاری تسنیم، آگاهی از ساختار سنی جمعیتی از مباحث مهم…

استان فارس با میانه سنی ۳۰ سال دوازدهمین استان پیر کشور محسوب می‌شود.

به گزارش میلاد لارستان به نقل از خبرگزاری تسنیم، آگاهی از ساختار سنی جمعیتی از مباحث مهم جمعیت‌شناسی است که برای برنامه‌ریزی جوامع مختلف حائز اهمیت است. “میانگین” و “میانه” سنی دو عنوان از شاخص‌های مهم در شناخت ساختار سنی جمعیتی است.

بررسی میانگین و میانه سنی جمعیت، تصویر روشنی از جوانی و یا سالمندی جمعیت را نمایش می‌دهد. از آنجایی که افزایش میانه و میانگین سنی جمعیت بیانگر گذار جمعیتی از جوانی به پیری است، بررسی روند تغییرات آن برای شناسایی سرعت تغییرات جمعیتی به ما کمک می‌کند تا در برنامه‌ریزی‌های اجتماعی از آن بهره بگیریم.

“میانگین سنی” متوسط سن افراد یک جامعه و “میانه سنی” سنی است که در آن دقیقا جمعیت به دو نیم تقسیم شده به طوری که نصف جمعیت پیرتر و نصف دیگر در سنین جوان‌تر از آن قرار دارند.

در مطالعات جمعیت‌شناسی، جمعیتی را که میانه سنی آن زیر ۲۰ سال باشد؛ جوان، جمعیتی را که میانه سنی آن بین ۲۰ تا ۳۰ سال باشد؛ میانسال و جمعیتی را که میانه سنی آن ۳۰ سال یا بیشتر باشد پیر به حساب می‌آورند.

میانگین سنی

“میانگین سنی” جمعیت ایران در سال ۱۳۹۵ برابر ۳۱٫۱ سال است که در مقایسه با سال ۱۳۹۵، ۱٫۳ سال افزایش داشته است.

استان‌های گیلان (۳۵٫۵ سال)، مازندران (۳۴ سال) و تهران (۳۳٫۲ سال) به ترتیب بیشترین میانگین سنی و استان‌های سیستان و بلوچستان (۲۳٫۵ سال)، هرمزگان (۲۷٫۱ سال) و کهگیلویه و بویراحمد (۲۸٫۶ سال) کمترین میانگین سنی را در بین استان‌های کشور به خود اختصاص داده‌اند.

استان فارس با میانگین سنی ۳۱٫۵ سال یازدهمین استان کشور از نظر میانگین سنی محسوب می‌شود و میانگین سنی این استان بالاتر از میانگین کشوری (۳۱٫۱ سال) است.

نمودار مقایسه‌ای میانگین سنی استان‌های کشور بین سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵ نشان می‌دهد که میانگین سنی همه استان‌های کشور بالاتر رفته است.

در سال ۱۳۹۰ میانگین سنی استان فارس ۳۰٫۱ بوده که در سال ۱۳۹۵ با ۱٫۴ سال افزایش به ۳۱٫۵ رسیده است.

میانه سنی

“میانه سنی” جمعیت ایران در سال ۱۳۹۵ برابر ۳۰ سال است که نسبت به سال ۱۳۹۰، سه سال افزایش یافته است. با توجه به این موضوع جمعیت ایران در میانسالی است و به عبارتی دیگر در حال گذار از جوانی به سمت پیری است.

استان‌های گیلان (۳۴ سال)، مازندران (۳۳ سال) و اصفهان (۳۲ سال) به ترتیب بیشترین میانه سنی و استان‌های سیستان و بلوچستان (۲۱ سال)، هرمزگان (۲۶ سال) و کهگیلویه و بویراحمد (۲۷ سال) کمترین میانه سنی را در بین استان های کشور به خود اختصاص داده‌اند.

استان فارس با میانه سنی ۳۰ سال دوازدهمین استان پیر کشور محسوب می‌شود و میانه سنی این استان با میانه سنی کشور که ۳۰ سال است برابری می کند.

نمودار مقایسه‌ای میانه سنی استان‌های کشور بین سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵ نشان می‌دهد که میانه سنی همه استان‌ها افزایش یافته است و جمعیت کشور رو به پیری می‌رود.

در سال ۱۳۹۰ میانه سنی استان فارس ۲۷ سال بوده که در سال ۱۳۹۵ با ۳ سال افزایش به ۳۰ سال رسیده است. به عبارت دیگر جمعیت استان فارس که در سال ۱۳۹۰ در رده میانسال محسوب می‌شده در سال ۱۳۹۵ در رده جمعیت پیر قرار گرفته است.

گزارش از ثریا ستاری

نوشته شده در تاریخ:سه شنبه ۰۴ دی ۱۳۹۷ ساعت ۹:۴۹ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین