پنج شنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۰۷ق.ظ
::آخرین مطلب 17 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 5
گام دوم انفلاب(بخش دوم)

لارستان نیازمند مدیران خلاق و جهادی+پیشنهادی به امام جمعه لار

با نگاهی به فرموده های مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب شاید بتوان لزوم استفاده از مدیران خلاق و جهادی را در کل کشور و به خصوص لارستان بیشتر…

با نگاهی به فرموده های مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب شاید بتوان لزوم استفاده از مدیران خلاق و جهادی را در کل کشور و به خصوص لارستان بیشتر احساس نمود. امام خامنه ای در بندهایی از گام دوم به این موارد اشاره دارند.

ایشان در خصوص موضوع ایجاد تمدّن نوین اسلامی می فرمایند: جوانان عزیز! دهه ‌های آینده ، دهه ‌های شما است و شمایید که باید کار آزموده و پُر انگیزه از انقلاب خود حراست کنید و آن را هرچه بیشتر به آرمان بزرگش که ایجاد تمدّن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی (ارواحنافداه) است، نزدیک کنید.

مدیریّت های جهادی اساساً‌ الهام‌گرفته از ایمان اسلامی و اعتقاد به اصل «ما میتوانیم» که امام بزرگوار به همه‌ی ما آموخت، ایران را به عزّت و پیشرفت در همه‌ی عرصه‌ها رسانید.

 

نخستین توصیه‌ی من امید و نگاه خوشبینانه به آینده است. بدون این کلید اساسیِ همه‌ی قفل ها، هیچ گامی نمی توان برداشت. در خود و دیگران نهال امید به آینده را پرورش دهید. ترس و نومیدی را از خود و دیگران برانید. این نخستین و ریشه ‌ای‌ترین جهاد شما است. رویش های انقلاب بسی فراتر از ریزش ها است.

در بخش اول این نوشتار به باز خوانی بخش هایی از پیام رهبری انقلاب در قالب بیانیه گام دوم  و نگاهی انتقادی به انتظارات لارستان  پرداختیم (لینک یادداشت بخش اول)  رهبر انقلاب بر این موضوع تاکید داشتند که در دهه پیش رو باید فرصت بیشتری به جوان ترها داد تا در همه عرصه ها، صحنه گردان آینده انقلاب اسلامی باشند و نوید ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای ظهور منجی عالم بشریت دادند در یک کلام جوان ها فصل الخطاب موکد بوده و هستند. معظم له برای رسیدن به نقطه مطلوب، توصیه هایی به مردم و خصوصا جوان ها دارند شاید بدیهی ترین موضوع، الهام از دستاوردهای ۴۰ ساله انقلاب اسلامی است. به تعبیر ایشان هر چند در این مدت کشور ما با مشکلات عدیده ای چون  جنگ های مسلحانه گروه های تجزیه طلب  به نیابت از دشمنان بیرونی ، کودتا ،جنگ ۸ ساله ، تحریم اقتصادی ،شبیخون فرهنگی ،اغتشاشات خیابانی و …. مواجه بوده و هزینه هایی را بر کشور تحمیل نموده اما عرصه های موفقیت هم کم نبوده است. موفقیت های علمی دانش آموزان و دانشجویان در المپیادهای جهانی ، دستیابی به علومی که در انحصار چند کشور خاص می باشد (چون دانش نانو ، دانش هسته ای ، سلول های بنیادی وخود کفایی در بیشتر صنایع دفاعی و… )جبهه مقابل این ملت ، فشارهای اقتصادی را افزایش داده  تا مردم به گذشته بازگردند و آن ها سلطه جهنمی خود را بر این کشور احیا کنند

ایشان به مواردی اشاره کردند که به مرور تقدیم می گردد:

پاسداری از شعار های انقلاب اسلامی (آزادی، اخلاق، معنویت، عدالت، استقلال، عزّت، عقلانیّت، برادری،)

پایبندی به اصول انقلاب اسلامی(به مرزبندی‌های خود با رقیبان و دشمنان به شدّت حسّاس است )*

حال بایستی این دیدگاه را در منطقه خودمان بومی سازی کنیم. اکثریت نیروهای فعال دوره انقلاب اسلامی سال ۵۷ یا بازنشسته شده اند یا به این سن نزدیک هستند اما کمتر فرصتی به جوان های تحصیل کرده دانشگاهی داده شده و این یک نقص برای لارستانی است که ادعای ارتقا دارد هر چند در بعضی از مدیریت ها و مجموعه های شهری این رویکرد وجود دارد اما همچنان در نگاه کلان منطقه ای حضور جوان ها کم رنگ است در حوزه های آموزشی ، درمانی ، مذهبی ،و…. در این مسیر باید جوان های دانشگاهی را وارد میدان عمل کرد، بزرگترها نقش نظارتی داشته باشند، شهر و منطقه در همه عرصه ها نیاز به رویکردهای جدید دارد.

 

بعد از گذشت ۴۰ سال اگر به گذشته نگاه کنیم، لارستان در همه ابعاد پیشرفت داشته و گام های مهمی برای توسعه برداشته است در همه ابعاد اجتماعی ، فرهنگی ،اقتصادی، و… موفقیت ها کم نیستند، اما انتظارها همچنان بیش از این است. شاید یکی از مهم ترین دلایل آن عدم ارتقای سیاسی مرکز شهرستان بوده و ۴ دهه در انتظار اقدام عملی دولت هانشسته ایم.

برخی بر این باورند که ابتدا باید ارتقا پیدا کنیم تا به رشد و توسعه برسیم و برخی معتقدند شعار ارتقا فقط ما را مشغول نموده و از زیر ساخت ها غافل نموده است .استان فارس به اذعان برخی مقامات سیاسی بیش از این ظرفیت ندارد و در رقابت با سایر استان ها به دلیل وسعت و گستردگی ، عقبْ مانده است حتی برخی نمایندگان فارس نیز به این موضوع اذعان دارند. به گفته یکی از این مسوولان،  وزیر کشور با ۳۱ استاندار درارتباط است و  استاندار فارس (بدون احتساب بخش هایی که استحقاق ارتقا دارند) با ۲۹ فرماندارمرتبط است و با اضافه شدن شهرستان های جدید، خدمات رسانی بسیار مشکل می شود در جنوب فارس تکاپوهایی از این دست در جریان است و برخی با لابی گری در صدد گرفتن امتیازاتی برای شهرستان خود هستند تا در بررسی های آینده عقب نمانند، اگر به معیارهایی که در حال حاضر برای ارتقای یک شهرستان به مرکز استان وجود دارد رجوع کنیم یکی از مهم ترین زمینه های ارتقا یعنی جمعیت، نقطه ضعف مناطق مورد بحث می باشد هرچند یکی از شهرستان ها در تلاش برای اتصال به دریاست تا به عنوان بندر از محدودیت جمعیت استثنا شود .

لارستان از هر حیث واجد بالاترین معیارهاست. زیر ساخت ها هرچند به نقطه مطلوب نرسیده اما در بررسی های کلان، هیچ کارشناسی نمی تواند از لارستان عبور کند. هر چند شرایط فعلی کشور اجازه این تصمیمات را نمی دهد. اگر این موضوع را باور داشته باشیم می توانیم به آینده امیدوار باشیم. ضامن موفقیت های آینده همدلی و همکاری همه آحاد جامعه ، مسوولان و مدیران شهرستان ، واگذاری مسوولیت های تخصصی به کارشناسان و نخبه های دانشگاهی است.

 

حاج آقا موسوی امام جمعه لارستان، در خطبه های نماز جمعه چندی پیش به موضوع استفاده بهتر و بیشتر از ظرفیت جوان های منطقه در عرصه های مختلف اشاره نمودند. پیشنهاد می کنم با عنایت به اینکه ائمه جمعه تکیه گاه معنوی جامعه هستند، امام جمعه محترم پیشقدم این حرکت شده و محور جذب جوان ها در زمینه های مختلف شوند. بدنه مدیریتی شهرستان نیاز به نیروی جوان و پرتحرک دارد.

بسیاری از جوان های دانشگاهی به دلیل عدم استقبال از آنها ناگزیر به ترک شهرستان هستند و این یعنی مهاجرتی که سودی برای شهرستان ندارد تاکید مکرر رهبری بر استفاده بیشتر توان جوان ها به این دلیل است که جوان ها از نیروهای خلاق و مبتکری هستند که می توانند حرکت توسعه شهرستان را سرعت بخشند .

غلامرضا حامدپور

بخش اول یادداشت نویسنده در این خصوص را از اینجا بخوانید

 

نوشته شده در تاریخ:یکشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۷:۱۶ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

One Response to “لارستان نیازمند مدیران خلاق و جهادی+پیشنهادی به امام جمعه لار”

  1. شهروندا لارستان بزرگ گفت:

    تفکری که الان در بعصی از افراد در لارستان وجود دارد که ارتقای مناطق تابعه را موکول به استان شدن لار می دانند درست نیست باید برای مرکریت ابنده در لارستان ابتدا ذمینه استان شدن که بکی از مهمترین شاخصهه ای ان تعدد بیشتر شهرستانها اقماری وهم فرهنگ ودارای بافت اقتصادی واجتماعی مشابه است ک باید در این مورد مسولین وفعالین اجتماعی لارستان انرا فراهم نمایند در عیر ابنصورت شهرهای رقیب ومجاور ازین مساله به نفع خود استفاده میکنند بنابرین تا ذمینه فراهم نشود برای مسولین کشوری الزامی برای لارستان وجود ندارد

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین