یکشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۰۶ب.ظ
::آخرین مطلب 29 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 4

مشکلات حوزه راه لارستان؛‌ سوء مدیریت یا نفوذ رقبای منطقه ای!

یادداشت زیر به قلم حامد مقدم عضو هیات علمی دانشگاه آزاد واحد رباط کریم و عضو مجمع فرهیختگان لارستان در خصوص حوادث چند روز اخیر محورهای لارستان و مسئولیت مسئولین،‌تخصیص…

یادداشت زیر به قلم حامد مقدم عضو هیات علمی دانشگاه آزاد واحد رباط کریم و عضو مجمع فرهیختگان لارستان در خصوص حوادث چند روز اخیر محورهای لارستان و مسئولیت مسئولین،‌تخصیص بودجه و سایر مواردی است که به نظر می آید کمی از نظرها مغفول مانده است. مرور موارد مطروحه در این یادداشت کوتاه را توصیه می کنیم…

ضمن عرض تسلیت به خانواده های عزادار سانحه دردناک تصادف جاده ای؛ این روزها احساسات مردم منطقه لارستان جریحه دار شده است. لیکن مناسب است تا فعالان رسانه ای و کنشگران اجتماعی و عموم مردم منطقه با پرهیز از واکنش های احساسی و مقطعی، با تشکیل یک کارگروه مطالبه گر و مطلع، مسائل مهم منطقه را پیگیری کنند و مدیران کم تلاش و بی برنامه یا مدیرانی که در مسیر منافع منطقه حرکت نمی کنند را به تغییر در رویه وا دارند و این مطالبه گری دوام داشته باشد و نتایجش به اطلاع عموم برسد. در واقع دوام کار مدیران منطقه منوط به میزان موفقیت در اجرائی کردن مطالبات عمومی باشد نه تمایلات اشخاص و گروه ها.

سوالاتی اساسی درباره این راه ها و وضعیت بودجه ای برای بنده مطرح است که از فعالان منطقه خواهشمندم در پرسشگری ها و بیانیه های خود، مدنظر داشته باشند:

۱)با توجه به آنکه برخی از پروژه های راه در منطقه، پروژه های ملی هستند، نحوه تخصیص بودجه های دولتی به این راه ها چگونه است و آیا به همه پروژه های ملی بصورت یکسان بودجه تخصیص می یابد؟ و اگر نه، چه مسائلی باعث اولویت بخشی به یک پروژه می شود؟ مسئول پیگیری این بودجه ها در اداره کل کیست؟ (مثلا بخش شیراز تا جهرم از جاده شیراز-لار-بندرعباس در سه اداره کل فارس، لارستان و هرمزگان چرا با تفاوت بودجه مواجه است؟)

۲)درصد تخصیص بودجه اداره کل راه لارستان در پروژه های ۵ شهرستان تحت پوشش (لارستان، خنج، گراش، مهر، لامرد) به چه میزان است؟ مدیرکل در یک سخنرانی در لار گفتند که «شما چکار به بودجه بقیه مناطق دارید؟! ببینید ما چه پروژه هایی در شهرستان شما در حال انجام داریم!» در حالی که توزیع بودجه امر بسیار مهمی است و از مطالبات مردم باید شفاف سازی بودجه ها باشد. (شبهاتی در خصوص تبعیض تخصیص بودجه میان سه شهرستان لار و خنج و گراش، با دو شهرستان مهر و لامرد وجود دارد)

۳)آمار تصادفات جاده شیراز-لار-بندرعباس نسبت به سایر جاده های کشور چگونه است؟ (گفته می شود جزو ده جاده حادثه خیز کشور است)

۴)حجم تردد سالیانه این جاده نسبت به سایر جاده ها چگونه است و چه جایگاهی در ترانزیت کالا و مسافر کشور می تواند داشته باشد؟

۵)برنامه حذف نقاط حادثه خیز این جاده و دیگر جاده های منطقه چگونه است و با توجه به تعداد انبوه آنها، میزان پیشرفت کار در چه حدی است؟

۶)در حوزه مطالعات پدافند غیرعامل کشور، با توجه به اهمیت بندر شهید رجائی (۹۰ درصد واردات کالای کشور و بخش بزرگ صادرات غیرنفتی) و اینکه تنها راه زمینی ترانزیتی فعلی به مرکز کشور، مسیر سیرجان است، آیا در سطوح عالیه، اهمیت مسیر بندر-لار-شیراز به درستی تبیین شده است؟

۷)مسیر لار-بستک-(بندرلنگه) با توجه به اینکه پس از زلزله بستک، به عنوان طرح ملی اهمیت یافت، و با عنایت به موقعیت بندرلنگه و برنامه های توسعه ای در آن، آیا بودجه مناسبی برای توسعه در اختیار دارد؟

۸)علیرغم تقاضای مکرر بخش خصوصی داخلی و «خارجی» برای احداث آزادراه بندرعباس-لار-شیراز، و وجود طرح های توجیه اقتصادی برای آن جهت کسب درآمد، و حتی تقاضای احداث همزمان راه آهن و پل خلیج فارس (در محل اسکله پهل به لافت قشم)، به شکل پروژه BOT یا کسب درآمد از عوارض جاده ای و با تامین مالی فاینانس، بدون نیاز به هزینه کرد دولت فوری و یکجای، چه عواملی مانع انجام کار شده است و کوتاهی از طرف چه کسانی است؟

۹)با عنایت به آنکه لارستان (خور و لطیفی) اولین مدخل های فارس از هرمزگان هستند، برنامه اداره کل برای ساماندهی این معابر و جاده های ورودی چه بوده و علیرغم گذشت بیش از ۱۲ سال از بهره برداری جدی از این جاده، چند کیلومتر پیشرفت داشته اند؟

۱۰)نحوه توزیع بودجه در پروژه های اداره کل لارستان میان پروژه ها چگونه است؟ مثلا بودجه ای که می توانست در مسیر مهم لار-شیراز و لار-بندر هزینه شود، صرف مسیر فرعی «چک چک» شده است که هیچ نقطه جمعیتی مهمی در این موقعیت قرار ندارد و فقط سبب حذف اوز از مسیرهای تردد به لامرد شده و چند کیلومتری مسیر گراش (و البته لار) به لامرد را (بدون عبور از اوز)، نزدیکتر می نماید و چه کسی در اداره کل تصمیم گیر این نوع اولویت بندی در پروژه هاست و چرا همه محورها ختم به مقاصد لامردی ها می شود؟!

تبعات و برنامه های پس پرده این بند را خودتان تحلیل بفرمایید…

نوشته شده در تاریخ:چهارشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۱:۵۴ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

6 Responses to “مشکلات حوزه راه لارستان؛‌ سوء مدیریت یا نفوذ رقبای منطقه ای!”

  1. م گفت:

    دوست عزیز جاده چک چک ۳۵‌کیلومتر هست که از سال ۸۴ که استارت آن خورده تا الان که ۱۴ سال گذشته فقط ۶ کیلومتر زبرساری و آسفالت شده بیخود جو ندید

  2. لارستانی. باانصاف گفت:

    در قسمت اخر. در مورد. جاده. چک چک که به حذف. بخش. اوز. از جاده. میشود. کاری. بسیار. اشتباه. وغیر. کارشناسی. وغیر. اقتصادی. است. باید. جاده. فعلی. لار. اوز. خنج. را. تکمیل. وگسترش. بدهید. چرا. یک. جاده. جدید. وبا. هزینه. بالا. ایجاد. کنیم. که. سبب حذف. اوز. از جاده. شود

  3. ناشناس گفت:

    لامرد لامرد لامرد …پاسخ تمام مشکلات منطقه

  4. گراشی گفت:

    آقایان محترم اوز جاده دارد به سمت روستاهاش و الان به جاده جهرم متصل می شود و لی این مصوبه باید اجرایی شود چون گراش را به بخش ها ارد و فداغ که متعلق به گراش ها متصل می کند ولی من به عنوان یک گراشی معتقد هستم که مصوبه ناقص عواقب بدی دارد و گراش تنها شهرستانی هست که به روستاهاش جاده ندارد و این زنگ خطر هست برای اجرای مصوبه کامل سال ۸۸یا منتفی شد ن شهرستان گراش

  5. ناشناس گفت:

    با توجه به افزایش روزافزون حمل و نقل بار و ترانزیت کالای شمال به جنوب کشور و بلعکس ، می بایست نسبت به ارتقای مسیر کم عرض و خطرناک لار جهرم و لار بندرعباس که جوابگوی این حجم ترافیک نمی باشد ، به بزرگراه، همت گمارده و همچنین هر چه سریعتر نسبت به ایجاد اداره کل حمل و نقل و راهداری لارستان که مطالبه به حق مردم خطه جنوب فارس است تلاش مضاعف نمایند /.

  6. ناشناس گفت:

    یک بند مهم و مورد مطالبه مردم لارستان بزرگ در بیانیه مجمع محترم فرهیختگان لارستان بزرگ که از قلم افتاده ، به شرح ذیل می بایست در این بیانه نوشتار می شد:
    با توجه به افزایش روزافزون حمل و نقل بار و ترانزیت کالای شمال به جنوب کشور و بلعکس ، می بایست نسبت به ارتقای مسیر کم عرض و خطرناک لار جهرم و لار بندرعباس که جوابگوی این حجم ترافیک نمی باشد ، به بزرگراه، همت گمارده و همچنین هر چه سریعتر نسبت به ایجاد اداره کل حمل و نقل و راهداری لارستان که مطالبه به حق مردم خطه جنوب فارس است تلاش مضاعف نمایند /.

نظر سنجی

به نظر شما مهمترین موضوع در راستای توسعه اقتصادی اجتماعی منطقه گدام می باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین