پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۹:۰۱ق.ظ
::آخرین مطلب 54 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 5

عسکری زاده: امکان تأیید یا ردصلاحیت نامزدهای انتخابات گذشته در دور جدید وجود دارد

سرپرست دفتر نظارت شورای نگهبان لارستان گفت: ممکن است افرادی در دوره های قبل انتخابات تاییدصلاحیت نشده باشند اما در این دوره تاییدصلاحیت شوند و حتی بر عکس آن نیز…

سرپرست دفتر نظارت شورای نگهبان لارستان گفت: ممکن است افرادی در دوره های قبل انتخابات تاییدصلاحیت نشده باشند اما در این دوره تاییدصلاحیت شوند و حتی بر عکس آن نیز ممکن است رخ دهد.

محمداسماعیل عسکریزاده در گفت و گو با خبرنگار میلاد لارستان؛ با اشاره به تاریخچه تشکیل شورای نگهبان اظهار داشت: این شورا به دستور امام خمینی در ۲۶ تیرماه سال ۵۹ تاسیس شد.

وی با بیان اینکه در واقع شورای نگهبان یکی از مهمترین نهادهای حکومتی در کشور است که وظیفه حفاظت از قانون اساسی را بر عهده دارد، افزود: البته نهادهای این چنینی در برخی کشورهای دیگر دنیا مانند آلمان و آمریکا و بلژیک و فرانسه و… با نام های دیگر نیز دیده می شود.

سرپرست دفتر نظارت شورای نگهبان لارستان با اشاره به اینکه پیشینه شورای نگهبان در ایران به زمان مشروطه بازمی گردد که مردم با قیامی که انجام دادند موجب شد پنج نفر از علما بر روی قوانین تصویبی مجلس شورای اسلامی نظارت داشته باشند تا قوانینی که در مجلس مصوب می شود با شرع مغایرت نداشته باشد، تصریح کرد: در آن زمان بدلیل نفوذ روشنفکران غربی این اتفاق با کجروی ها روبرو شد تا اینکه در زمان امام خمینی(ره) با ژرف اندیشی های خود این نهاد را تاسیس نمودند.

این مسئول با اذعان به اینکه ساختار شورای نگهبان ترکیبی دوگانه دارد که دارای ۱۲ عضو با مسئولیتی ۶ ساله هستند، خاطر نشان کرد: ۶ نفر از این افراد فقیه هستند که توسط مقام معظم رهبری معرفی می شوند و این افراد دارای شرایطی هستند که در اصل ۹۱ قانون اساسی به آن اشاره شده است.

 عسکریزاده عدالت، آگاهی به مقتضیات زمان، فقیه بودن و… را از ویژگی های فقهای شورای نگهبان دانست و ادامه داد: در واقع بدلیل حساسیت کار این شورا  اعضا باید دارای یک وارستگی و تقوا باشند تا بتوانند از حق مردم دفاع نمایند و پاسدار دین باشند.

وی با بیان اینکه اگر در طی این ۶ سال هر یک از اعضای شورای نگهبان به دلایلی نتوانند مسئولیت خود را ایفا نمایند توسط مقام معظم رهبری عزل و فردی دیگر نصب خواهد شد، گفت: ۶ نفر دیگر حقوقدانان شورای نگهبان هستند که این افراد توسط ریاست قوه قضاییه به مجلس معرفی شده و با رای نمایندگان مجلس انتخاب شده و به عضویت شورای نگهبان در می آیند.

سرپرست دفتر نظارت شورای نگهبان لارستان با اشاره به اینکه نهادی که در کنار شورای نگهبان در شهرستان ها نقش خواهد داشت دفاتر نظارت شورای نگهبان است که در مراکز هر شهرستان تاسیس شده است و کار نظارت بر فرآیند انتخابات ها و فراهم نمودن مقدمات انتخابات را بر عهده دارد، یادآور شد: مهمترین موضوعی که شورای نگهبان در سال ۱۳۹۸ در آن نقش خواهد داشت انتخابات اسفندماه مجلس شورای اسلامی است.

وی با بیان اینکه انتخابات کشور ما در واقع یک انتخابات مردمی است که نیروهای اجرایی و ناظرین شورای نگهبان از بین مردم و معتمدین انتخاب می شوند و مسولیت برگزاری روند انتخابات به عهده دارند که نمونه آن کمتر در کشورهای جهان دیده می شود، افزود: فرآیند انتخابات مجلس شورای اسلامی در ابتدا حداقل ۳۰ نفر از معتمدین شهرستان ها به فرماندار شهرستان معرفی شده و از بین این تعداد  با رای گیری بین این افراد ۸ نفر بعنوان عضو اصلی نیروهای اجرایی مشخص می شوند.

عسکریزاده با اذعان به اینکه در کنار این افراد ۳ نفر بعنوان هیئت نظارت شورای نگهبان نقش خواهند داشت که نقش نظارتی را بر عهده دارند تا از تخلفات احتمالی جلوگیری نمایند، تصریح کرد: ۵ نفر نیز نیروی معتمد بعنوان علی البدل خواهند بود که اگر افراد اصلی به هر دلیلی نتوانستند وظایف خود را انجام دهند جایگزین آنها شوند.

وی با اشاره به اینکه ۱۳ عضو اصلی و علی البدل باید به تایید هیئت نظارت رسیده باشند تا بتوانند وظایف خود را شروع نمایند، عنوان کرد: ضمنا سه نفر بعنوان نیروهای انتسابی شخص فرماندار-ریئس اداره ثبت احوال-دادستان در کنار هیات های اجرائی در روند اجرای انتخابات طبق قانون عمل می کنند.

سرپرست دفتر نظارت شورای نگهبان لارستان با بیان اینکه از تاریخ ۱۰ الی ۱۶ آذرماه ۹۸ کار نام نویسی از کاندیدای نمایندگی مجلس آغاز خواهد شد که مدت آن یک هفته است، ادامه داد: هیئت اجرایی تشکیل شده بر فرآیند تایید صلاحیت افراد نیز نقش دارند و از مراجع ذیصلاح یعنی وزارت اطلاعات، دادستانی کل، ثبت احوال و پلیس بین الملل در خصوص افراد متقاضی نمایندگی کسب اطلاعات کافی می کنند.

این مسئول با اشاره به اینکه در واقع این مراکز باید طی ۵ روز اطلاعات کافی از افراد متقاضی با دلیل و مدرک در اختیار هیئت اجرایی قرار دهند، بیان کرد: افرادی که رد صلاحیت شده اند بصورت محرمانه دلایل رد صلاحتشان به آنها اطلاع داده خواهد شد و این افراد می توانند درخواست بررسی مجدد دهند که در این صورت در هیئت های استانی مورد بررسی قرار می گیرند و اگر باز هم نسبت به رد صلاحیت خود شکایتی داشتند به هیئت مرکزی کشور ارجاع داده خواهند شد که ممکن است حتی این اعتراضات و بررسی آن به سطح شورای نگهبان نیز برسد و در طی این مراحل نقش هیئت نظارت فقط جنبه نظارت بر حسن کارهاست و حق رای دهی ندارند.

وی با استناد به ماده ۲۸ قانون انتخابات مبنی بر اینکه ثبت نام کنندگان باید دارای شرایطی همچون حداقل مدرک کارشناسی ارشد، حداقل سن ۳۰ و حداکثر ۷۵ سال، التزام عملی به قوانین اسلام یا قوانین اقلیت های مذهبی، التزام عملی به نظام جمهوری اسلامی ایران، تابعیت جمهوری اسلامی ایران، ابراز وفاداری به قانون اساسی و اصل ولایت فقیه و … باشند، افزود: این مطلب را نیز می توان اضافه کرد که ممکن است افرادی در دوره های قبل تایید صلاحیت نشده باشند اما در این دوره تایید صلاحیت شوند و حتی بر عکس آن نیز ممکن است رخ دهد.

عسکریزاده یادآور شد: اسامی افراد قطعی تایید صلاحیت شده در تاریخ ۲۳بهمن ماه اعلام خواهد شد و پس از یک هفته تبلیغات نامزدها در تاریخ ۲ اسفندماه انتخابات مجلس صورت خواهد گرفت.

سرپرست دفتر نظارت شورای نگهبان لارستان با بیان اینکه در تمام این مراحل که گفته شد افرادی از شورای نگهبان نقش نظارت بر حسن انتخابات را خواهند داشت که مطمئنا نقش مهمی را ایفا خواهند کرد، اضافه کرد: از زمانی که یک انتخابات به پایان میرسد تا انتخابات بعد عوامل شورای نگهبان در شهرستانها مسئولیت برگزاری همایش بصیرتی و آموزش برای ناظرین و انجام ماموریت هایی که طی سال بر عهده آنها گذاشته می شود را خواهند داشت.

ف ۱۱۰

نوشته شده در تاریخ:چهارشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۸:۱۶ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین