شنبه ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۵:۲۷ق.ظ
::آخرین مطلب 7 ساعت پیش | افراد آنلاین: 5

اختصاص 98 درصد موقوفات لارستان به حضرت سیدالشهدا(ع)/حتی یک ریال از درآمد موقوفه ها از لارستان خارج نمی شود

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه لارستان با اشاره به اینکه بیش از ۹۸ درصد از موقوفات لارستان دارای نیت اطعام و روضه خوانی برای امام حسین(ع) است، گفت:درآمد موقوفه…

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه لارستان با اشاره به اینکه بیش از ۹۸ درصد از موقوفات لارستان دارای نیت اطعام و روضه خوانی برای امام حسین(ع) است، گفت:درآمد موقوفه هاحتی یک ریال هم از لار خارج نشده و به هیچ جا نمی رود بلکه دقیقاً مطابق  نیت واقف  در همین شهرستان هزینه می شود.

به گزارش ميلادلارستان محمد قاسم پور در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت هفته دولت برگزار شد، هدف از برگزاری این جلسه را معرفی فرصتهای سرمایه گزاری موقوفات و ارائه برنامه های اجرای نیات واقفین  در محرم و صفر سال ۹۸ برشمرد و اظهار داشت: ایرادی که ‌معمولا به اوقاف می‌گیرند این است که گفته می شود اداره اوقاف درآمد سرشاری دارد اما در هیچ کار اجتماعی و سازندگی و پروژه  عمومی مشارکت نمی کند که در پاسخ باید گفت اصلاً این طور نیست.

۱۵ طرح برای سرمایه گذاری در زمین های وقفی در لارستان

وی با بیان اینکه در شهر لار پروژههایی نظیر مجتمع تجاری حمام انصاری،  بازار روز قدمگاه و پروژه بازار بزرگ لارستان زمین موقوفه اختصاص داده شده و ساخت و ساز آن با سرمایه گذار بخش خصوصی بوده است، افزود: ایراد دیگری که به ما می گرفتند و به حق هم بوده آن است که معمولا در انتخاب سرمایه گزار گزینشی عمل شده که در این زمینه نیز قابل ذکر است که از این به بعد برای جذب سرمایه گذار فراخوان عمومی زده خواهد شد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه لارستان با اذعان به اینکه اکنون ۱۵ طرح سرمایه گذاری فوق العاده در لار داریم که در زمینهای موقوفه در قالب سرمایه گذاری و تشویق و ترغیب سرمایه گذاران  قابل اجراست، تصریح کرد: با طرح های خوب پیش بینی شده امکان رونق تولید و اشتغال و همچنین افزودن امکانات شهری و تفریحی در لارستان کمک می کند و این کار آرمانگرایانه نیست بلکه دست یافتنی است.

حتی یک ریال هم از درآمد موقوفه ها از لارستام خارج نشده است

قاسم پور در پاسخ به سوالی درخصوص اینکه آیا درآمد حاصل از فروش واحدهای تجاری ساخته شده در زمینهای وقفی از لارستان به استان فرستاده می شود یا در این شهرستان می ماند؟! گفت: تصورات اشتباه مردم درباره عملکرد اوقاف شاید به این دلیل است که ما تاکنون اطلاعات اوقافی را نتوانسته ایم خوب و کامل ارائه دهیم و مسئولین قبلی هم زیاد با جراید صحبت نکرده اند تا ذهن مردم را روشن کنند.

وی با بیان اینکه مثلاَ در پروژه بازار بزرگ لارستان سهم حق شراکت اداره اوقاف مشخص و سهم‌حق شراکت سرمایه‌گذاران و سازندگان نیز مشخص است، تصریح کرد: هیچ ملکی از املاک موقوفه  به فروش رسانده نمی شود مگر اینکه یک زمین در طرح و مسیر جاده سازی قرار گرفته باشد که برای آن زمین به نرخ عادلانه و قیمت کارشناسی روز از شهرداری یا هر نهاد دیگری هزینه آن اخذ و در جای دیگر ملکی خریداری و وقف می شود و مجددا مطابق همان نیت قبلی واقف انجام خواهد شد، در غیر این صورت نه تنها در لار بلکه در هیچ جای کشور به هیچ عنوان املاک موقوفه به فروش نمی‌رسد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه لارستان با تأکید بر اینکه درآمد موقوفه ها حتی یک ریال هم از لار خارج نشده و به هیچ جا نمی رود بلکه دقیقاً مطابق  نیت واقف  در همین شهرستان هزینه می شود، ادامه داد: اگر موقوفه دارای واحد تجاری باشد، آن واحد تجاری به مزایده گذاشته می‌شود و هر کس که در مزایده برنده شد به مدت یکسال آن واحدهای تجاری اجاره داده می شود و درآمد حاصل از آن هم تبدیل به نیت واقف و مطابق آن هزینه می شود و پس از یک سال دوباره مزایده تجدید و به نرخ کارشناسی به اجاره داده می شود.

آزادی ۲ زندانی جرائم غیرعمد از محل موقوفات در لارستان

این مسئول با ابراز خرسندی از رشد یک و نیم برابری عوائد ناشی از موقوفات در سال ۹۷ در لارستان، خاطر نشان کرد:  این رشد عواید بدون یک اظهارنامه و بدون حتی یک دادخواست بر علیه مستاجرین بوده بلکه فقط با اعتمادسازی و تشویق مستاجرین خوش حساب این کار صورت پذیرفته است.

وی با بیان اینکه برای نخستین بار در استان فارس از عواید منطبق با موقوفات ۲ نفر از زندانیان جرائم غیرعمد را آزاد کرده ایم که بازتاب بسیار گسترده‌ای داشته است، یادآور شد: براساس این حرکت ابتکاری، یک دستورالعمل از سازمان اوقاف کشور برای تکرار این مهم صادر شده و بسیار خرسندیم که این اقدام ارزشمند برای نخستین بار در سطح ادارات اوقاف فارس به نام لارستان ثبت شده است.

قاسم پور با اشاره به اینکه خوشبختانه با گذشت ۵ ماه از سال ۷۰ درصد از برنامه‌های امسال ما محقق شده است، عنوان کرد: این مهم با اعتمادسازی در راستای اجرای صحیح نیات واقفین بوده و تمام نیات را طبق وقفنامه واقفین انجام داده ایم.

واگذاری اراضی وقفی فقط با مجوز رئیس سازمان اوقاف امکان پذیر است

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه لارستان با گلایه از افرادی که معتقدند این اداره اداره اوقاف در واگذاری‌ها سختگیری می کند و اراضی موقوفه را واگذار نمی‌کند، بیان کرد: در گذشته برخی واگذاری‌ها بدون در نظر گرفتن تمامی جوانب صورت می گرفته است اما الان واگذاری‌ها فقط با مجوز نماینده ولی فقیه و ریاست سازمان اوقاف صادر می شود و ما هیچ تفویض اختیاری در این زمینه نداریم.

وی ادامه داد: واگذاری اراضی خام از دستور کار سازمان اوقاف خارج و در حال حاضر فقط در قالب طرح های سرمایه گذاری و با هدف بهره وری موقوفات و با کسب مجوزات لازم واگذاری صورت می گیرد.

قاسم پور با بیان اینکه در خصوص جلوگیری از زمین‌خواری و به تعبیری برای جلوگیری از موقوفه خواری اقدامات مهمی در لارستان انجام شده است، گفت: یک سال اخیر نگذاشته ایم کسی حتی یک متر به حریم موقوفات تجاوز کند و این اقدام با استفاده از ظرفیت دادگستری و در قالب پیشگیری از وقوع جرم و شورای حفظ حقوق بیت المال صورت گرفته است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه لارستان تصریح کرد: براساس قانون هر فردی قصد دارد سندی ثبت کند اداره ثبت باید از ما استعلام بگیرد و هر دفترخانه اسناد رسمی که خواست سند موقوفه ای  را ثبت کند می بایست رونوشت آن را به ما بدهد که همین حرکت از بسیاری از مفسده ها در خصوص اراضی جلوگیری می‌کند.

وی از الزام متولیان موقوفات به رعایت قانون اشاره کرد و افزود: تقریباً ۳۰ الی ۴۰ درصد زمین های اوقافی در لار متولی خاص دارند، یعنی اداره اوقاف نمی تواند در آن دخالت و فقط وظیفه نظارت با ماست و این نظارت از نوع شبه قضایی است.

بیش از ۹۸ درصد از موقوفات لارستان دارای نیت اطعام و روضه خوانی برای امام حسین(ع) است

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه لارستان با بیان اینکه قانون ما را موظف می کند که متولی را دعوت کرده و از او گزارش و نحوه اداره موقوفه را مطالبه کنیم، اذعان کرد: برای نخستین بار در لارستان ۲۰۰ حکم برای اعضاء هیأت امنا بقاع متبرکه و مساجد صادر شده است.

قاسم پور با اشاره به اینکه بیش از ۹۸ درصد از موقوفات لارستان دارای نیت اطعام و روضه خوانی برای امام حسین(ع) است، تصریح کرد: همه این موقوفات دارای قید زمان و مکان است و تمام و کمال نیز مطابق نیات واقفین اجرا می شود.‌

وی با بیان اینکه با تجربه به دست آمده در سال گذشته، امسال در سه مکان حسینیه کوریچان، حسینیه آقا کاظمی و امامزاده میر علی بن حسین(ع)اطعام و روضه خوانی انجام می شود، ادامه داد: یک نوآوری در دهه محرم امسال در امامزاده میرعلی بن الحسین(ع) وجود دارد به این ترتیب که هر شب از  یکی از جامعه هدف اقشار ضعیف جامعه از جمله کمیته امداد، بهزیستی، ایتام، معلولین، سالمندان، خیریه ها و غیره دعوت به عمل می آید تا ضمن شرکت در مراسم سوگواری، اطعام نیز شوند.

اعزام بیش از ۲۰ روحانی مبلغ به مناطق محروم لارستان

این مسئول با اشاره به اینکه برای ایام ماه محرم ۲۰ روحانی مبلغ از قم به لارستان سفر می کنند در مناطق محروم طبق دستور العمل های خود در خصوص محرم تبلیغ خواهند کرد، یادآور شد: امسال در قالب طرحی به نام اطعام رهگذران، قصد داریم در یکی از شب‌های ماه محرم ایستگاهی در کنار پلیس راه زده شود و نسبت به اطعام رهگذران اقدام شود.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه لارستان بیان کرد: دستگاه های نظارتی به شدت بر درآمدها و هزینه ها نظارت دارند و برخلاف برخی دیدگاهها که متصور هستند درآمدهای اوقاف بی حساب و کتاب است، اصلاً اینگونه نیست.

وی گفت: از اجرای برنامه هایی نظیر تعزیه و تئاتر با مضامین عاشورا و شب شعر عاشورا  در کنار سینه زنی، زنجیرزنی وغیره حمایت می کنیم.

علت عدم بازسازی آب انبارها، نداشتن درآمد است

قاسم پور درباره علت عدم مشارکت اداره اوقاف در بازسازی آب انبارها، گفت: آب انبارها موقوفاتی هستند که بیشتر آنها فاقد درآمد هستند و با توجه به اینکه از موقوفات دیگری نمی‌توان در جای دیگری هزینه کرد و طبق قانون باید از درآمد خود موقوفه خرج خودش شود، بنابراین بودجه ای برای هزینه در این زمینه برای اوقاف وجود ندارد.

این مسئول با اشاره به اینکه اماکنی همچون امامزادگان از درآمدزا بوده و مخارجشان تأمین می شود، افزود: متأسفانه آب انبارها هیچ درآمدی ندارند بنابراین این موضوع را به عنوان یک آسیب، ‌شناسایی و به سازمان اوقاف انتقال داده ایم و در همین زمینه بنده به سازمان پیشنهاد داده ام که با توجه به اینکه در لارستان آب‌انبارهای زیادی وجود دارد و مردم حساسیت زیادی بر روی این آب انبارها دارند و قانون هم اجازه نمی‌دهد از موقوفه دیگری هزینه  تعمیر و مرمت این آب انبارها را تامین کنیم، بنابراین پیشنهاد داده ایم از  سرجمع درآمد کلیه آب انبارها درصدی را برای حفظ و تعمیر آب انبارها به  اختصاص دهند تا بتوانیم کمک کنیم و این مجوز را فقط نماینده ولی فقیه و ریاست سازمان اوقاف کشور می تواند صادر کند که امیدواریم به زودی این اتفاق بیافتد و‌بنده به سهم خود پیگیریهای لازم را انجام تا اخذ نتیجه انجام خواهم داد.

برای بهسازی محوطه امامزاده بریز از محل اعتبار دولتی هزینه خواهد شد

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه لارستان درباره علت کُندی بهسازی محوطه حیاط امامزاده میراحمد(ع) روستای بریز، گفت: با توجه به بزرگ بودن محوطه امامزاده میراحمد(ع) و اینکه نذورات این مکان مقدس زیاد نیست و کفاف تمام مخارج ساخت و ساز این مکان را نمی دهد و باید از اعتبارات دولتی کمک گرفته شود که این مهم امسال صورت گرفته و اعتبار به این پروژه تزریق خواهیم کرد تا این طرح به زودی به اتمام  برسد.

یک ریال از نذورات امامزاده هیچ جای دیگر هزینه نمی شود

وی با اشاره به اینکه درآمدهای هر امامزاده تمام و کمال صرف مخارج خود آن مکان می شود و یک ریال از نذورات امامزاده هیچ جای دیگر هزینه نمی شود، اضافه کرد: این مخارج تنها در زمینه عمرانی نیست و در زمینه های مختلف فرهنگی مثل برپایی مجالس مذهبی در این مکان ها، مجالس قرآنی، حقوق ماهیانه خادمین و غیره صرف می شود.

خبرنگار: سحر طاهری

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:چهارشنبه ۰۶ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۲۲ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

One Response to “اختصاص 98 درصد موقوفات لارستان به حضرت سیدالشهدا(ع)/حتی یک ریال از درآمد موقوفه ها از لارستان خارج نمی شود”

  1. ناشناس گفت:

    ممنون با توجه به انتقادم در مورد برکه سیدجعفری قانع شدم

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین