سه شنبه ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۷:۵۶ب.ظ
::آخرین مطلب 10 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 1

فرهنگ اقتصادی لارستان بزرگ و چند کلمه حرف حساب

بی شک در دنیای به سرعت در حال تغییر امروز, دو مقوله اقتصاد و فرهنگ  را می توان به عنوان ارکان اساسی پیشرفت  به حساب آورد؛ دو مقوله ای که…

بی شک در دنیای به سرعت در حال تغییر امروز, دو مقوله اقتصاد و فرهنگ  را می توان به عنوان ارکان اساسی پیشرفت  به حساب آورد؛ دو مقوله ای که اگر چه در ظاهر شاید بی ارتباط  با هم باشند, اما اگر دقیق اندیشیده شود، نه تنها از هم جدا نبوده بلکه ارتباط تنگاتنگی با هم دارند چرا که  اساسا  چگونگی رویکرد مردم یک منطقه در گذر زمان در حوزه اقتصادی می تواند به عنوان فرهنگ اقتصادی مردم آن منطقه تلقی گردد؛ همان گونه که در گذر زمان لارستان بزرگ و جنوب فارس  به سخاوتمندی و قانع بودن مشهور گشته است و این مهم و مخصوصا کلید واژه قانع بودن ؛ اگرچه در حوزه مذهبی و در شرایط عدالت صد درصدی  بسیار پسندیده است  اما در  اقتصاد سیاست زده کشور ما می تواند منطقه مان را از حق خویش در بسیاری موارد محروم سازد.

پس از ذکر مقدمه بالا، باید به نکات مهمی اشاره نمود. لارستان بزرگ امروز در شرایطی قرار گرفته است که به یمن الطاف الهی و نیز انتخاب نماینده جوان و ان شاء الله پرتلاش و در صورت همدلی و وحدت کل مردم منطقه، خواهد توانست برگ زرینی را از پیشرفت خود در دهه پیشرفت و عدالت رقم بزند.  توسعه جنوب فارس در صورتی رقم خواهد خورد که :

۱)    همت والای مردم که همیشه تاریخ در لارستان در مسیر توسعه همگام بوده است؛ این بار نیز بدرقه راه مسئولان باشد. این همت از اهتمام مادی گرفته تا حمایت های معنوی و فکری را در بر می گیرد.

۲)    رویکرد فکری مردم در حوزه اقتصاد از دید تجارت محور به دید صنعت محور و صادرات محور تغییر یابد. به عبارت بهتر فرهنگ اقتصادی مردم و نگرش آنها به اقتصاد باید صنعت محور شود. اقتصاد مبتنی بر صنعت و تولید محور می تواند زیربنای توسعه همه جانبه منطقه به حساب آید. این مهم مدتی است با گسترش شرکتهای خصوصی و دانش بنیان و توسعه شهرک های صنعتی ارتقا یافته ولی کماکان نیازمند پیگیری است.

۳)    در تکمیل مورد دوم باید از پتانسیل های موجود و نهفته منطقه در جهت صادراتی کردن اقتصاد منطقه استفاده نموده و جهت نیل به آن گام برداشت. منطقه ویژه اقتصادی خود تحولی بزرگ در صنعت منطقه ایجاد خواهد نمود. از پتانسیل خفته دفتر نمایندگی وزارت خارچه در لارستان در حوزه توسعه اقتصادی نباید غافل بود.

۴)  از سوی دیگر همگام با تغییر فرهنگ اقتصادی و تفکر اقتصادی موجود در مردم منطقه؛ مسئولین نیز باید به فکر باشند که ذره ای از وظایف خود در این زمینه کوتاهی نکنند. معرفی پتانسیل های مختلف سرمایه گذاری در منطقه؛ ایجاد مشوق های لازم در جهت سرمایه گذاری لارستانی ها و حتی سایر هموطنان در منطقه در جهت پیشرفت صنعت منطقه،باز هم  استفاده مناسب از پتانسیل های موجود منطقه نظیر اداره کل فرودگاه بین المللی و امکان صادرات محصولات صنعتی تولیدی کل منطقه لارستان بزرگ به کشورهای همسایه و حتی سایر کشورهای دنیا از طریق مرزهای هوایی موجود و نیزاستفاده از خط راه آهن بندرعباس- لار- جهرم- شیراز در آینده ای نزدیک که می تواند لارستان را مرکز اصلی ترانزیت کالا گرداند؛ همه  و همه مواردی هستند که باید توسط مسئولین اعلام شده و پیگیری های لازم در جهت کمبودهای موجود در آنها نیز انجام شود. نماینده منتخب مردن نیز باید در این مسیر از توان نیروهای متخصص جهت تسریع فعالیت ها کمال استفاده را بنماید.

۵)    بازهم تغییر نگرش مردم از رویکرد سودآوری مقطعی و زودگذر  به سودآوری  در دراز مدت (در علم اقتصاد نگرشی دقیق به نرخ بازگشت سرمایه توسط سرمایه گذاران ..)

گردآوری و تهیه :‌ گروه تحلیل و توسعه میلادلارستان

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۵:۱۸ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

One Response to “فرهنگ اقتصادی لارستان بزرگ و چند کلمه حرف حساب”

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین