شنبه ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۳:۳۳ب.ظ
::آخرین مطلب 3 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 3

کرونوروز و مسئولیت شهری!

نرم نرمک می رسد اینک بهار، خوش به حال روزگار. روزگاری که نوروز پیش، بر سر سفره هفت‌سین و لابه‌لای آرزوهایمان می‌خواستیم که یک سال دیگر هم فرصت دیدنش را…

نرم نرمک می رسد اینک بهار، خوش به حال روزگار. روزگاری که نوروز پیش، بر سر سفره هفت‌سین و لابه‌لای آرزوهایمان می‌خواستیم که یک سال دیگر هم فرصت دیدنش را در کنار خانواده داشته باشیم و حالا اگر خدا بخواهد و به فضل الهی اندک زمان دیگری دوام بیاوریم می‌توانیم به شوخی بگوییم جزو بازماندگان ۹۸ ایم و به ۹۹ رسیده‌ایم.(اینجایش به مزاح گفتیم)

تکاپوی ما ایرانی‌ها برای نونوار شدن در واپسین روزهای سال بیش از هر زمان دیگری است. خرید لوازم مورد نیاز،‌ خانه‌تکانی و رسیدگی به کارهای عقب‌مانده از مهم‌ترین فعالیت‌هایی است که ما ایرانی‌ها در واپسین روزهای سال بیشتر از گذشته انجام می‌دهیم. نکته مهمتر اینکه همه ما به قصد نو شدن روح و جسم‌مان شروع به برنامه‌ریزی برای سفر در ایام تعطیلات می‌کنیم و یا خود را آماده پذیرایی از مهمانانمان از سایر نقاط کشور می‌کنیم.

 اما امسال مهمان ناخوانده‌ای شرایط را به کلی متفاوت جلوه داده است: کروناویروس!

سرعت انتشار این ویروس به قدرت سرعت انتشار شایعاتش وسیع است. تبعات این ویروس هرچند کمتر از سایر ویروس‌ها چون سرماخوردگی و آنفلوآنزاست، اما به‌دلیل سرعت همه‌گیر شدنش باید برای مقابله با آن توصیه‌های بهداشتی را با دقت عمل کرد. باید از خودمان شروع کنیم و در ارتباطات و زندگی روزمره برخی ملاحضات را داشته باشیم تا کرونا را به میهمانی نوروزی‌مان دعوت نکنیم. اگر شرایط به همین منوال باشد مطمئنا باید از بسیاری از سفرها، دورهمی‌ها و تفریحات متدوال نوروزی‌مان صرف نظر کنیم و میزبان خودمان در خانه و شهرمان باشیم. حتی خیلی از بازاری‌هایمان از قشم و کیش و … کسب و کارهایشان را تعطیل کرده‌اند و به خانه برگشته‌اند.

 به هر حال گرایش ما به تحول و نو شدن، زدودن غبار و پیراستن نازیبایی‌ها و تزریق پویایی و نشاط بیشتر از گذشته است. ما نیاز داریم که حتی با دیدن گلدان گلی بر حاشیه‌ی پنجره‌ای، لحظه‌ای اخبار و حوادث روزهای گذشته را به فراموشی بسپاریم. ما به صدای بوق و کَرنایی از دور برای فراموشی هیاهوی کرونا نیازمندیم. تحول را برای این‌روزهایمان نیاز داریم حتی به قدر لحظه‌ای، پنجره‌ای، خانه‌ای …

حالا که ما در این دیار مانده‌ایم، مسئولیت ما و همه مسئولان شهری و روستایی برای زیباسازی خانه‌ها، اماکن و معابر و تزریق پویایی و نشاط به جامعه نه تنها کاهش نیافته بلکه بیشتر هم شده است. شهر را برای خودمان زیبا و دلنشین کنیم حتی اگر مهمان نوروزی نباشد. البته طبیعی است جلسات و فعالیت‌هایی که وجهه‌ی عمومی داشته باشد برای احتیاط و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا لغو و محدود شود. لازم به ذکر است که متوجهیم و درک می‌کنیم مسئولین در جبهه‌های مختلفی فعالیت دارند و دغدغه‌شان کاستن از نگرانی‌های مردم است، اما این مهم و زیباسازی شهر نیز نباید فراموش شود. توفیقی است که امسال شهری زیبا و ضدعفونی داشته باشیم!

هر سال درست در همین روزها و پس از زمستان، گویی جانی تازه به کالبد شهر و مردمانش دمیده می‌شود. شهرها همسو با مردمانشان غبار از تن شسته و به مدد نگاه هنرمندان و ایده‌های خلاق آنان، نمایشی از طرح و نقش و رنگ را با هر آن چه نشانی از نوروز دارد بر صحنه شهر به تماشا می‌گذارند. زیبایی نوروز امسال را در هیاهوی کرونا فراموش نکنیم. و در پایان به این پیام کلیشه‌ای که هر سال دمادم عید دست به دست می‌شود بسنده می‌کنم:

«نوروز یعنی هیچ زمستانی ماندنی نیست، اگرچه بلندترین شبش یلدا باشد… نوروز یعنی هر طوفان سختی در انتها به آرامش می‌رسد، اگر امیدمان را از دست ندهیم.»

 

مهدی قنبری- مدیر پندری و فعال فرهنگی و اجتماعی

نوشته شده در تاریخ:جمعه ۱۶ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۶:۰۷ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین