جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲:۲۳ب.ظ
::آخرین مطلب 5 ساعت پیش | افراد آنلاین: 2

یک پیشنهاد به اصناف در راستای کنترل شیوع بیماری کرونا

هر چند تصمیم مسئولین و مدیران شهرستان مبنی بر تعطیلی اماکن شلوغ و پرتردد در راستای کنترل شیوع و انتقال ویروس بسیار مسری کرونا ، اقدامی بسیار هوشمندانه و هدفمند…

هر چند تصمیم مسئولین و مدیران شهرستان مبنی بر تعطیلی اماکن شلوغ و پرتردد در راستای کنترل شیوع و انتقال ویروس بسیار مسری کرونا ، اقدامی بسیار هوشمندانه و هدفمند بوده است اما در این میان برخی اصناف که نیازهای روزمره و مایحتاج عموم مردم را تأمین می نمایند، ناگزیر در سطح شهر همچنان به فعالیت خود ادامه داده و در مواجهه با عموم افراد جامعه هستند، لذا هم کارکنان این صنوف و هم مشتریان آنها ، پتانسیل بالقوه جهت انتشار و انتقال این ویروس را دارا می باشند.

ارتباط مستقیم و نزدیک در فضای بسته ی اماکن، علی الخصوص خواربارفروشی ها و نیز میوه و تره بار فروشی ها از یک سو و تماس مشتریان با اجناس و اقلام غذایی از سوی دیگر موجب ایجاد پتاسیل بسیار شدید جهت انتقال بیماری به مشتریان ثانویه می باشد. لذا در این شرایط که امکان تعطیلی اینگونه اماکن وجود ندارد، بهتر است به فکر این کانون های بالقوه مستعد شیوع و انتقال بیماری نیز باشیم تا بتوانیم فرایند کنترل شیوع بیماری را در زمان حداقل و نیز با تلفات و خسارات کمتر پشت سر بگذاریم چرا که قطعا سلامتی حق این اقشار زحمت کش نیز می باشد.

لذا چیزی که به نظر می رسد ایده ای است که تحت عنوان تحویل اقلام درب فروشگاه ها از آن می توان یاد کرد. توصیه می شود صاحبان مشاغل در ابتدای این طرح ابتدا تمامی اقلام خود را به دلیل تماس های مکرر در این مدت ضد عفونی کرده تا از گندزدایی محیط خود اطمینان حاصل کنند و از این پس افراد در داخل اماکن ورود ننمایند.

مشتریان میتوانند سفارشات خود را به کارکنانی که در ورودی فروشگاهها قرار دارند انتقال داده و سپس از آنها نیز تحویل بگیرند. این ایده میتواند مقدار زیادی از تماس ها و قرار گرفتن درمعرض افراد جلوگیری به عمل آورده و احتمال تماس افراد ناقل با این اقلام را از بین برده و ایمنی صاحبان و کارکنان فروشگاه ها را نیز تامین نماید. لازمه این امر نیز این است که سعی گردد حتی الامکان مشتریان در منزل سفارشات خود را مکتوب نموده تا هنگام مراجعه ازدحام ایجاد نگردد و توصیه کیگردد از کارت خوان های سیار جهت چرداخت ها استفاده نمایند که در این صورت مشتری صرفا اجازه کشیدن کارت را داشته باشد و الباقی مراحل کارتخوان به عهده فروشنده باشد.

در پایان لازم به ذکر است این پیشنهاد صرفا یک ایده بوده و شهروندان عزیز میتوانند با تأمل و تعقل خود تصمیم گیری مناسب را اتخاذ نمایند. امید است با همکاری و عزمی راسخ به زودی این پدیده را کنترل و بار دیگر شاهد جوی پر از امنیت و همراه با سلامتی باشیم.

 

 

دکتر اقبال سخاوتی

MPH سیاستگذاری سلامت رئیس مرکز رشد فناوری سلامت- دانشکده علوم پزشکی لارستان

نوشته شده در تاریخ:شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۶:۱۶ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

2 Responses to “یک پیشنهاد به اصناف در راستای کنترل شیوع بیماری کرونا”

  1. حق پرست گفت:

    اتفاقا من امروز برای خرید به یک سوپرمارکت مراجعه کردم و چنین کرده بود یعنی ما مشتریان در در ایستاده بودیم و البته با فاصله و هر کس به نوبت میرفت و جنس خود را سفارش داده و تحویل می گرفت. فوق العاده ایده خوبی است.

  2. لاری گفت:

    سلام و درود بر شما نخبه ی لارستانی
    خوشحالم که در سطح شهر نتیجه ی این پیشنهاد بسیار عالی را مشاهده میکنم، اکثر قریب به اتفاق فروشگاهها این کار را انجام داده اند. خدا خیرتان بدهد

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین