سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۷:۳۱ق.ظ
::آخرین مطلب 9 ساعت پیش | افراد آنلاین: 2

پیگیری احیای سه کارخانه در لارستان/ بیشتر صادرات، بار مسافری است/نماینده مردم به دنبال راه اندازی اتاق بازرگانی باشد

همزمان با سال ۹۹ که از سوی مقام معظم رهبری به نام  «جهش تولید» نام گذاری شده؛  تیم رسانه ای میلاد لارستان بر آن شده تا مصاحبه هایی با مسئولان…

همزمان با سال ۹۹ که از سوی مقام معظم رهبری به نام  «جهش تولید» نام گذاری شده؛  تیم رسانه ای میلاد لارستان بر آن شده تا مصاحبه هایی با مسئولان شهرستان و نیز تولید کنندگان منطقه انجام دهد و علاوه بر پیگیری اهداف و برنامه های آنها در این سال، مشکلات احتمالی موجود و نیز پیشنهادهای لازم در خصوص گسترش تولید و صادرات در منطقه را نیز مورد بررسی قرار دهد. تا کنون مصاحبه هایی با روسا و مسئولان ادارات صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، مدیریت برق، مرکز رشد واحدهای فناور لارستان انجام شده و چندین مصاحبه از سایر مسئولان مرتبط با حوزه تولید نیز در روزها و هفته های پیش رو به امید خدا انجام خواهد گرفت. در ادامه مصاحبه هایی با تولید گنندگان منطقه نیز در دستور کار قرار دارد.

اولین مصاحبه «جهش تولید» با «علی محمد ابراهیمی زاده رئیس اداره صنعت، معدن  و تجارت لارستان» انجام گرفته است.

میلادلارستان : مهمترين برنامه‌هاي شما در خصوص جهش توليد در سال ۹۹ چيست؟

ابراهیمی زاده : باتوجه به نام گذاری امسال به نام جهش تولید، ۳ رویکرد کلی در دستور کار اداره صنعت،‌معدن و تجارت لارستان قرار گرفته که  با نگرش اشتغال زایی می توان به  حفظ اشتغال موجود،‌ احياي واحدهاي صنعتي راكد و نيمه راكد (منظور از نيمه راكد واحدهايي كه كمتر از ظرفيتشان توليد مي‌كنند و احياي آنها باعث مي‌شود كه بتوان اشتغال جديد را فراهم نمود) و نیز  ايجاد واحدهاي جديد و پیگیری جواز تأسيس لازم و در نهايت بهره‌برداري آنها اشاره نمود. البته در خصوص مورد قسمت سوم كه بحث ايجاد واحدهاي جديد و سرمايه‌گذاري‌هاي جديد است  بايستي سرمايه‌گذارها را به سمتي سوق داد كه در جهت سرمايه‌ گذاري و ايجاد واحدهاي توليدي بر مبنای علمی فعالیت صورت گیرد. بر همین اساس با  مركز رشد واحدهای فناور لارستان نیز تعاملاتی صورت گرفته  که با همفکری آنها بتوان واحدهای جدید را معرفی نمود که هم مبناي علمي داشته باشد و هم  بتوان در بحث تولید و فروش آنها تقریبا اطمینان حاصل نمود که  منجر به غير فعال شدن يا بسته شدن آن واحد جدید تولیدی نگردد.

از سوی دیگر احیای ۳ واحد راکد را در برنامه سال ۹۹ در دستور کار قرار داده ایم که  كارخانه ويتانا، كارخانه شميم گلبرگ و كارخانه حديد لارستان هستند. موضوع کارخانه ويتانا يكي دوبار در استان مطرح شده حتي هيئت مدیره آن نیز مکاتبات مختلف و پیگیری های متعددی داشته اند تا بتوانند  تسهيلات ۵۰ ميليارد تومانی از بانك توسعه و تعاون دریافت نمایند که تا چندی پیش تنها با ۱۳ میليارد تومان موافقت شده بود. موضوع مجددا در کارگروه رفع موانع تولید استان فارس که چندی پیش با حضور معاون اقتصادی استاندار فارس در لار برگزار می شد نیز مطرح شده و امید است موضوع در آینده بسیار نزدیک مرتفع گردد.

تصویری از بازدید استاندار اسبق فارس از خط تولید ویتانا در لارستان(آذر۹۶)

در مورد شركت شميم گلبرگ که تولید کننده سس مايونز و كچاپ  تك نفره است نیز طبق اظهارات آقای ایزدخواه، مدیرعامل این شرکت، پیگیری ها در خصوص راه اندازی مجدد در حال پیگیری است و ان شاء ا… طی یک ماه آینده، شرکت دوباره به چرخه تولید برمی گردد که با راه اندازی مجدد آن حدود ۸ نفر اشتغال زایی مستقیم مجددا ایجاد می شود.

در خصوص کارخانه حديد هم صحبت‌هايي انجام شده كه اگربشود همين كارخانه حديد را احيا كنند يا بتوانند يك واحد ديگر را اينجا مستقر كنند يا با مواد اوليه همين كارخانه بتوانند كار كنند يا كارخانه‌اي كه در اين راستا باشد که این موضوع نیز در دستور کار سال ۹۹ قرار دارد.

نمایی از فعالیت شرکت حدید لارستان- شهریور۹۸

میلادلارستان: موضوع اخیر ویروس کرونا چه تاثیراتی بر تولید شهرستان گذاشته است؟ چه تمهیداتی در این زمینه اندیشیده شده است؟

ابراهیمی زاده : متاسفانه با آغاز شیوع کرونا بعضي از واحدهاي توليدي منطقه  مانند نان سنتی بهاره که با مواد غذایی مردم در ارتباط است، كتباً اعلام كردند كه فعالیت خود را تعطيل كرد‌ه‌اند، البته این شرکت تقريباً‌ حدود يكي دو ماه تعطيل بود و مجدداً شروع به كار كرد ولي به هر حال ويروس كرونا روي توليد منطقه تأثير داشته و واحدهايي هم كه مشغول به كار هستند سعي كرده‌اند با رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي و ضد عفوني كردن محيط بتوانند توليدشان را ادامه دهند.

میلادلارستان: با توجه به نزدیکی منطقه به کشورهای خلیج فارس و نیز با عنایت به وجود فرودگاه بین المللی لارستان،‌اولا اینکه چه محصولات تولیدی منطقه را می توان به کشورهای همسایه صادر نمود و ثانیا اینکه شما چه تسهیلاتی در این زمینه برای تولید کنندگان فراهم آورده اید؟

ابراهیمی زاده : در بحث صادرات البته باید گفت در منطقه ما زيرساخت‌ موجود فقط فرودگاه نيست، اگرچه فرودگاه بين‌المللي است و در بحث صادرات مي‌تواند آیتم خیلی خوبی باشد، اما موارد دیگر هم مانند نزديكي  به دريا و نیز استاندارد، گمرك و اين موارد نیز در منطقه موجود است و بر این اساس زیرساخت تقریبا کافی جهت صادرات موجود  می باشد. اما تنها موضوع اهمیت دار در این خصوص بحث ايجاد اتاق بازرگاني است كه پيگيري هاي لازم صورت گرفت هم از طريق نماينده قبلی دكتر جعفرپور و هم از طريق فرمانداري و هم از طريق  ما مكاتباتي انجام شده و پاسخ‌هايي نیز ارائه شد ولی نیاز به پیگیری بیشتری در دوره جدید از سوی نماینده محترم جناب حسین زاده دارد.

محصولات صادراتی منطقه که مربوط به لارستان است  به صورت عمده يا به صورت صادرات حمل بار مسافري  است و یا به صورت رسمي و از طريق بحث كارت بازرگاني انجام می گیرد.  عمده صادراتي كه در سطح خرد وجود دارد شامل انغوزه، زعفران و  حتي بعضاً‌ پسته است كه هر مسافر حدود ۵۰ كيلو حمل بار مي‌تواند داشته باشد و این موارد  به صورت حمل بار صادر مي‌شود.

درسطح استان، ميوه‌هاي جاليزي شهرستان مي‌توانند صادر شوند که البته عمده اينها از طريق بندرلنگه و بندرعباس انجام مي‌شوند. زيرساخت‌هايمان فراهم است ولي چون اتاق بازرگاني نداريم نمي توانيم صادركننده‌هايمان را به سمت لارستان گسيل كنيم و بعضا خودشان يك سري مشكلات و موانع سد راه مي‌بينند. به عنوان مثال در بحث صادرات خرماي لارستان می توان گفت خرماي پياروم قابلیت صادرات دارد ولی چون بايد استاندارد تأييد كند و متاسفانه اکثر تولید کنندگان در خصوص بحث استاندارد كمي مشكلاتي دارند و گله مندند.  اگر اين مشكل برطرف شود امید است که بتوان صادرات همينجا اظهار شود و از طريق لارستان استاندارد آن گرفته شود و نهايتش اين باشد كه اگر به صورت دريا حمل شود از طريق بندرلنگه و بندرعباس صادرات انجام شود.

به هر حال  بايد آسيب‌شناسي نمود  كه چرا صادرات از طريق لارستان به صورت قابل توجه انجام نمي‌گيرد؟  به نظر بنده یکی از مشكلاتی  كه باعث شده از لارستان صادرات کمی آن هم بیشتر به صورت چمدانی انجام شود، نبود اتاق بازرگاني است كه اگر اتاق بازرگاني وجود داشت بحث پك اقدامات در شهرستان تكميل مي‌شد و نهايتش اين بود كه همه اقدامات و مقدمات اوليه صادرات در لارستان انجام مي‌شد و نهايتش حمل بار به صورت دريا از طريق بندرعباس و یا با توجه به وجود دستگاه X-RAY  در فرودگاه از طریق فرودگاه لارستان صادرات انجام می شد. البته گویا قراردادهایی هم با دو  شركت هواپيمايي منعقد شده كه اين كار را انجام دهند. موارد فوق بايستي پيگيري شود  كه بتواند منتج به  نتيجه شود.

در خصوص بخش دوم سوال شما پیرامون تسهيلاتي كه براي بحث صادرات تخصیص داده می شود، باید گفت این موضوع در سطح كلان مصوب شده و به مناطق اعلام مي‌شود و بر همین اساس اداره صنعت معدن و تجارت لارستان نیز در این خصوص اطلاع رساني لازم انجام مي‌دهد. اما  مستقيم  خود اداره صنعت و معدن خدماتی را براي صادر كنندگان و بازرگانان ارائه نمی دهد و اگر هم مواردي باشد در گروهی که صادرکنندگان  شهرستان در آن عضو هستند اطلاع رسانی صورت می گیرد تا دوستان بتوانند از اين تسهيلات و دستورالعمل‌ها كه از طريق وزارتخانه ارسال مي‌شوند، بهره‌مند شوند.

میلادلارستان : به نظر شما چه فرآیندی باید اندیشیده شود تا بانک های منطقه در چهار شهرستان با توجه به نقدینگی قابل توجه موجود در آنها به سمت سرمایه گذاری و مشارکت در پروژه های اشتغال زا روی بیاورند؟

در این خصوص بايستي از طريق مسئولين كلان شهرستان و در سطح ملي مثل نماينده يا از طريق فرمانداري يا ازطريق سرپرستي بانك‌ها كه در شهرستان هستند اين پيشنهاد داده شود که حداقل درصدي از نقدینگی قابل توجه مردم که در منطقه در اختیار بانکها قرار داده شده در پروژه های توسعه ای منطقه خرج شود. هرچند كه بحث بورس اخیرا  باعث شده برخی از نقدینگی مردم به این سمت برود که در این صورت نیز برخی کارخانه ها مانند شرکت سیمان لارستان می توانند استفاده نمایند.

طی درخواستی که چندی پیش به فرمانداری ویژه لارستان دراین خصوص ارائه دادیم و فرمانداری نیز به استانداری فارس درخواست را ارائه نمود این پیشنهاد مطرح گردید که  بانك‌ها ملزم شوند  حداقل درصدي از  سپرده‌هاي مردمی را به صورت مشاركت يا به صورت مستقل  در حوزه سرمايه‌گذاري در محدوده شهرستان وارد نمایند که این موضوع از سوی مسئولان کلان شهرستان و طی جلسات با مسئولان بانک ها نیازمند پیگیری بیشتری است. اين كار اگر انجام شود به نظر من مي‌تواند خيلي موثر باشد. چون وقتي كه بانك ها در سود و زيان مشاركت داشته باشند قطعا خودشان پيگير مي‌كنند و موانع و مشكلات سد راهشان را برمي‌دارند كه بتوانند در اين راستا موفق باشند و سرمايه و درآمدي هم براي بانك‌ها باشد.

میلادلارستان : مهمترین انتظار شما در حوزه تولید از نماینده مردم و نیز ازخود مردم چیست؟

ابراهیمی زاده : اولاً بنده خوشحال هستم كه جناب آقاي حسين‌زاده از خانواده صنعت به عنوان نماينده شهرستان لارستان، خنج و گراش و اوز انتخاب شدند. در زمان دکتر جعفرپور نماینده قبلی واقعاً در حوزه صنعت، معدن و تجارت مواردي بوده كه به صورت خاص پيگيري صورت گرفته و به نتیجه رسید.  مواردي نیز پيگيري صورت گرفت ولی به نتیجه نهایی منجر نشده و خواست ما اين است كه این اقدامات مورد پیگیری قرارگیرند.

موارد ديگري هم وجود دارد كه در اولين فرصت با دعوت از ايشان در جلسه كارگروه رفع موانع توليد مورد اشاره قرار خواهد گرفت. مشكلاتي در سطح كلان است كه نياز به پيگيري نماينده دارد، مخصوصاً در حوزه مالياتي كه عمده مشكلات حوزه صنعت بحث مشكلات مالياتي است كه با حضور نماينده بررسي شود. قطعاً با پتانسيل و انگيزه‌اي كه در وجود نماينده است بتوان پيگير اين مضوعات شد. در بحث پيگيري اتاق بازرگاني كه حلقه مفقوده صادرات در لارستان نیز می باشد امیداوریم که نماینده مرد بتوانند به جد پيگيري كنند كه صادرات از طريق لارستان انجام بگيرد.

درخواست  از مردم منطقه نیز این است كه در بحث سرمايه‌گذاري و ایجاد بنگاه های زودبازده و یا ایجاد کارخانجات مختلف همکاری نمایند و ما  نیز موظف هستيم موانع را برطرف كنيم تا در زمينه توليد و سرمايه گذاري و اشتغال جوانان  گام استواری برداشته شود.

جهش_تولید_۱

نوشته شده در تاریخ:یکشنبه ۰۵ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۸:۵۴ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین