جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۶:۵۳ق.ظ
::آخرین مطلب 16 ساعت پیش | افراد آنلاین: 2

بانک‌ها در ایران رقیب مردم در سرمایه‌گذاری هستند/مسئولان مشکل سها‌مداران در بورس را حل کنند

امام جمعه لارستان گفت: در همه دنیا، بانک‌ها حامی مردم هستند اما در ایران بانک‌ها رقیب مردم در سرمایه‌گذاری هستند و خودشان جزئی از کار می‌شوند و با خرید سهام…

امام جمعه لارستان گفت: در همه دنیا، بانک‌ها حامی مردم هستند اما در ایران بانک‌ها رقیب مردم در سرمایه‌گذاری هستند و خودشان جزئی از کار می‌شوند و با خرید سهام و سرمایه‌گذاری، با مردمی که اطلاعات چندانی ندارند با آنها وارد رقابت می‌شوند.

به گزارش میلاد لارستان، حجت الاسلام‌والمسلمین سیدمختار موسوی‌خرم در آئین عبادی سیاسی نماز جمعه این هفته شهر لار به فرارسیدن سالروز وفات حضرت ام‌البنین(س) اشاره و تسلیت گفت و اظهار داشت: این روز به نام روز تکریم و تجلیل از مادران و همسران شهدا نام‌گذاری شده است که باید از همت بلند آنان در دفاع از اسلام قدردان بود.

وی با تأکید بر اینکه علاوه بر تجلیل زبانی از ایثارگری‌های خانواده شهدا و رزمندگان می‌بایست در زمینه در اختیار گذاردن امتیازات اجتماعی و فرهنگی به آنان بها داده شود، افزود: کسانی که در مواقع سخت حاضر شدند تا عزیزترین عضو خانواده خود را در راه خدا و اسلام فدا کنند، در حالت عادی نباید از توجه به آنها غافل شد.

امام جمعه لارستان با انتقاد از وضعیت نامطلوب بازار بورس و ایجاد نارضایتی در سرمایه‌گذاران در این عرصه، تصریح کرد: نماد بازار سرمایه بورس است و نماد پول، بانک است و این دو مهم دو بال مکمل برای همه اقتصاد هستند.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه از اواخر سال گذشته و تا سال جاری همه مسوولان دولتی مردم را برای حضور در بازار بورس تشویق کردند و موجب شد تا حجم عظیمی از سرمایه مردمی به شکل هیجانی وارد این بازار شود، خاطر نشان کرد: پس از مدتی در این بازار شاهد افت شدید حتی در برخی موارد تا ۷۰ درصد در بورس مشاهده شد که متأسفانه باعث بروز مشکل برای مردم شد.

وی با انتقاد از رویه نادرست دولتی‌ها در خصوص نحوه فروش سهام برخی شرکت‌ها، ادامه داد: اکنون که مردم خواهان خروج از بورس و فروش سهام خودشان هستند، از کجا می‌بایست منبع آن تأمین شود که در پی آن مجبورند از بودجه‌ای که برای جای دیگری پیش‌بینی شده بود را در این محل صرف کنند.

حجت‌الاسلام موسوی با بیان اینکه برای جبران خسارت سهام‌داران، ناهماهنگی‌هایی بین مسوولان بانک مرکزی، وزارت صمت، وزارت اقتصاد و سایرین وجود دارد، گفت: در همه دنیا، بانک‌ها حامی مردم هستند اما در ایران بانک‌ها رقیب مردم در سرمایه‌گذاری هستند و خودشان جزئی از کار می‌شوند و با خرید سهام و سرمایه‌گذاری، با مردمی که اطلاعات چندانی ندارند با آنها وارد رقابت می‌شوند.

امام جمعه لارستان با انتقاد از قیمت‌گذاری‌های دستوری در بازار بورس ایران، تصریح کرد: در همه جای دنیا قیمت‌گذاری دستوری نیست و بورس قاعده خود را دارد و متأسفانه صدور دستورالعمل های اشتباه موجب بروز مشکلات برای سهام‌داران شده است.

وی با اشاره به اینکه هر چند نباید تأثیر کاهش نرخ ارز بر بازار بورس و شرکت‌های صادر محور را نادیده گرفت، تأکید کرد: در شرکت‌هایی که اصلاَ فعالیت آنها هیچ ارتباطی به ارز ندارد، ریزش ارزش سهام آنها غیرمنطقی است.

حجت‌الاسلام موسوی در اوضاع کنونی بیشترین را شامل سهام‌داران خرد دانست و ادامه داد: متأسفانه عده‌ای از مردم سرمایه زندگی خود یا دریافت تسهیلات پای به بازار بورس گذاشته‌اند که نه تنها سودی به دست نیاورده بلکه سرمایه خود را بر باد رفته می‌بیند.

امام جمعه لارستان بار دیگر با انتقاد از رویکرد مسوولان در ایجاد طمع برای مردم برای ورود به بازار سرمایه بدون علم و دانش، گفت: دولت می‌بایست در اسرع وقت به مشکلات موجود در بازار بورس، پاسخگوی افکارعمومی باشد و با آشفتگی در سیاست‌بازی‌ها مقابله شود و برای آن قاعده‌ای قائل شوند تا جلوی رانت‌خواری‌ها گرفته شود.

وی از مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه به عنوان دو نهاد نظارتی خواست تا با تدبیر، براساس سنجش اوضاع و بدون موضع‌گیری‌های هیجانی برای حمایت منطقی از مردم وارد عمل شوند و برای حل مشکل موجود به کمک دولت بیایند، عنوان کرد: امید می‌رود دولت هم از کمک انها استقبال کند تا همه مشکلات حل شود.

حجت‌الاسلام موسوی خطاب به مسوولان، تأکید کرد: مهمترین پشتوانه اقتصاد دنیا مردم کشورها هستند، پس نباید کاری کرد که اعتماد مردم از مسوولان سلب شود تا خدای نکرده مردم حرف دلالان را باور کنند اما حرف مسوولان را باور نکنند، چرا که در این صورت شاهد سرازیر شدن سرمایه ها به کانالهای غیرصحیح مانند: ارز، سکه، طلا، ملک و غیره خواهیم بود.

امام جمعه لارستان با هشدار نسبت به پیشگیری از اقداماتی که موجب سلب اعتماد مردم به مسوولان می‌شود، اضافه کرد: این مهم برای کشور یک درد و تهدید است همانگونه که مشاهده شد با افت بازار بورس، عده‌ای با خروج سرمایه‌های خود از بورس به سمت بازارهای ارز، خودرو، مسکن و غیره رفتند در صورتی که در همه دنیا این موضوع برعکس است.

ف ۱۱۰

نوشته شده در تاریخ:جمعه ۰۳ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۴:۵۵ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین