چهارشنبه ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۹:۰۷ق.ظ
::آخرین مطلب 4 ساعت پیش | افراد آنلاین: 2

لزوم‌ حضور “منتقدان”، “ایده پردازان”، “نخبگان” و “جوانان” در انتخابات شوراها

به گزارش میلاد لارستان، زنگ انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا از چندی پیش با آغاز نام نویسی از داوطلبان شروع شده است. انتخابات شوراهای شهر و روستا بجهت نگاه…

به گزارش میلاد لارستان، زنگ انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا از چندی پیش با آغاز نام نویسی از داوطلبان شروع شده است.

انتخابات شوراهای شهر و روستا بجهت نگاه بومی و تأثیری که بر محل زندگی عامه مردم دارد از اهمیت خاصی برخوردار است اما چیزی که نگران کننده به نظر می رسد استقبال کم برای ثبت نام در انتخابات شورای اسلامی شهر است.

شورای اسلامی شهر و روستا به عنوان نهادی اثرگذار با برخورداری از اعضایی كارآمد می‌تواند به رفع مشكل‌ها و چالش‌های جامعه گام بردارد و دیدگاه‌ها و نیازهای مردم را به خوبی منعکس کند و مطالبات آنها را به درستی پیگیری كند.

“منتقدان”، “ایده پردازان”، “نخبگان” و “جوانان” می توانند گزینه های مناسبی برای شرکت در عرصه انتخابات محسوب می شوند و به واسطه دیدگاهها و چشم اندازهایی که دارند، به طور قطع اثرگذار خواهند بود.

حضور منتقدان در انتخابات، بدلیل نگاه موشکافانه به عملکرد مسوولان در ادوار مختلف، از دو جنبه قابل اهمیت است. یکی آنکه منتقد منطقی، از روی علم و انصاف سخن می گوید و قلم می زند، پس قطعا وقتی مسئولان را زیر تیغ سوال می برد، می تواند عملکرد بهتری را از خود بروز دهد. از طرفی یک منتقد منصف و آگاه، از روی علم و دانش و از چشم یک کارشناس ابراز نظر می کند. پس بهتر است بتواند تئوری خود را در میدان عمل محقق کند.

نخبگان، صاحب نظران و فرهیختگان لارستان دیگر گروهی هستند که می‌توانند پارلمان محلی شهر و روستا را کارآمد و برنامه محور کنند. در نقاط مختلف لارستان افراد دانشگاه رفته و نخبه فراوانی وجود دارند که می توانند با اتکاء دانش خود به شکل علمی نظر بدهند، نظرها را به جلب کنند و با ارائه و اجرای کارهای اصولی، منفعت زیادی را برای همه مردم جامعه رقم بزنند.

ایده پرداران، انسانهایی خلاق و با قوه تخیل بالایی هستند که می توانند با تکیه بر علم، در عمل نیز موفق باشند. یکی از شاخصه های ایده پردازان، جهان بینی گسترده و استفاده و بسط ایده ها و ابتکارات دیگران در راه پیشرفت ترقی است. این گروه از مردم جامعه می توانند با ورود به انتخابات تجربه موفق سایر شهرها را برای رفع عقب ماندگی ها بکار گیرند.

جوانان، مهمترین قشری است که حضور آنان می تواند به جهت انرژی بالا، ایده های نو، علم بالا، جرات زیاد در عملی کردن افکار و غیره را داراست. رهبر معظم انقلاب بارها بر استفاده از پتانسیل جوانان تاکید فرموده اند. جوانان نباید از پا بنشینند و باید پاشنه را بکشند و در فرصت باقی مانده وارد عرصه انتخابات شوند.

نکته مهمی که باید بر آن اشاره کرد، شورای شهر، جایگاهی تکنیکی و تخصصی برای اداره امور شهری است و باید از فعالیت‌های سیاسی و اقتصادی دوری کرد. کسانی که می‌خواهند در انتخابات شورای شهر خود را در معرض انتخاب مردم قرار دهند باید اول شناخت کافی از شرایط شهر و محل حوزه انتخابی خود داشته باشند و علاوه بر برنامه‌ریزی مدون و جامع، از تخصص و توانمندی کافی برای عهده‌داری مدیریت شهر نیز برخوردار باشند.

نخبگان باید طرح‌ها و ایده‌های نوین خود را به مردم ارائه دهند و با قدرت به عرصه انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا وارد شوند تا بتوانند برای مردم در این مسندها حاضر شده و برای مردم نقش آفرین شوند.

در چند دوره اخیر، شوراها بیشتر رویکردی سنتی و مقطعی به مسائل داشته اند که به همین دلیل است در پایان هر دوره مردم رضایت آنچنانی از انتخاب خود ندارند پس می بایست با حضور نیروهای کارآمد شهر را به سمت صحیح مدیریت شهری و اصلاح ساختار کنونی سوق داد.

در نوشتارهای بعدی درخصوص اثرات نظرات و انتخاب عامه مردم و همچنین پاسخگو کردن مسئولان نسبت به مطالبات و وعده ها نکات بیشتری مطرح خواهیم کرد.

نگارنده: حسن فراست

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۴:۲۰ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین