شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۵۸ب.ظ
::آخرین مطلب 2 ساعت پیش | افراد آنلاین: 6

لزوم مشارکت سرمایه‌گذاران در اجرای انتقال آب خلیج‌فارس

معاون استاندار فارس با اشاره به اینکه پروژه انتقال آب از این دریا برای استان فارس نیز فعال بوده و سرمایه‌گذاران از جنوب استان متقاضی هستند، گفت: قرارداد این پروژه…

معاون استاندار فارس با اشاره به اینکه پروژه انتقال آب از این دریا برای استان فارس نیز فعال بوده و سرمایه‌گذاران از جنوب استان متقاضی هستند، گفت: قرارداد این پروژه منعقدشده است اما تلاش ما بر این بوده که سرمایه‌گذاران را از مرکز و دیگر نقاط استان پای‌کار بیاوریم که در این زمینه نیز در حال رایزنی هستیم.

به گزارش میلاد لارستان به نقل از خبرگزاری فارس؛ نماینده مردم شیراز و زرقان در خصوص انتقاد مطرح شده در این کمپین مبنی بر عدم همراهی دولت برای انتقال آب خلیج‌فارس به استان فارس، اظهار داشت: انتقال آب از این دریا، بع طور عمده برای مصارف واحدهای تولیدی و صنعتی بوده که انتقال آن مرتبط با دولت نیست و به بخش‌های خصوصی ارتباط دارد.

ابراهیم عزیزی با بیان اینکه در دیگر استان‌ها منابع غیردولتی برای بهره‌برداری از این ظرفیت پای‌کار آمده‌اند، ادامه داد: اما در استان فارس بخش خصوصی و واحدهای بزرگ صنعتی در این امر مشارکت نکردند.

وی با اشاره به اینکه میزان تخصیصی و سهم استان فارس از آب خلیج‌فارس ۳۰۰ میلیون مترمکعب است، بیان کرد: خط انتقال برای ما هم است؛ در صورت همکاری بخش خصوصی به دلیل مسافت کوتاه‌تر استان به این دریا هم هزینه کمتری واحدهای صنعتی متحمل شده و هم زودتر از استان‌های دیگر از این ظرفیت بهره‌مند می‌شوند.

رئیس مجمع نمایندگان استان فارس در خصوص چگونگی حمایت دولت به بخش خصوصی گفت: قرار بر این نیست که دولت آب را بیاورد اما در ارائه مجوز، اراضی طول مسیر، تسهیلات و خط انتقال، به متقاضی کمک می‌کند.

عزیزی با تأکید بر نیاز جدی صنعت استان به آب خلیج‌ فارس اظهار کرد: جلسات متعددی برای توجیه، ایجاد انگیزه، تشویق و ترغیب بخش‌های خصوصی و واحدهای صنعتی برگزار شده و همچنان نیز در حال برگزاری آن هستیم.

وی با اشاره به نحوه رفع کم‌آبی‌های سطح استان با انتقال آب خلیج فارس، اظهار کرد: وزارت نیرو می‌تواند آب شرب را خریداری کند اما چون از آب‌های زیرزمینی و ظرفیت سدها استفاده کرده پس چندان احساس نیاز نمی‌کند که این آب را با مبلغ گران‌تر خریداری کند.

نماینده مردم شیراز و زرقان اضافه کرد: برای رفع کمبود آب در سطح شهر نیز موضوع خط دوم انتقال آب همچنین انتقال آب از سد تنگ سرخ بشار را داریم که البته به همین‌ نیز نباید تکیه کرد و باید از ظرفیت آب خلیج‌فارس نیز بهره‌مند شد.

عزیزی با اشاره به اینکه در آینده واحدهای صنعتی با مشکل شدید کمبود آب مواجه می‌شوند، افزود: بخش‌های خصوصی در استان‌های دیگر به این نتیجه رسیدند که باید از این فرصت استفاده کرد اما در فارس مدیران، مسئولین و به‌ خصوص واحدهای تولیدی و صنعتی بزرگ به این باور نرسیده‌اند که آب مورد نیاز آینده استان باید از خلیج‌ فارس تأمین شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از راهبردهای مهم مجمع نمایندگان فارس، تأمین و حل مشکلات آب شرب، صنعتی، کشاورزی همچنین استفاده از ظرفیت‌های بیرون از استان است که به همین منظور موضوع مهم و جدی انتقال آب از خلیج‌فارس، تکمیل سدها و خطوط انتقال آب در حال پیگیری است.

 

در آینده به آب خلیج‌فارس نیاز پیدا می‌کنیم

در ادامه معاون استاندار فارس بیان کرد: در استان‌های کرمان، اصفهان و یزد صنعت‌های فولادی به تعداد همچنین کمبود آب به‌ شدت وجود دارد به همین دلیل بخش خصوصی که صاحبان این صنایع هستند با هم تفاهم کرده که با هزینه خود، آب را از خلیج‌ فارس منتقل کنند.

محمود رضایی کوچی با اشاره به اینکه دولت در استان‌های متقاضی نیز هیچ هزینه‌ای برای انتقال آب پرداخت نکرده است، گفت: تاکنون مصرف‌کننده عمده‌ای را در فارس نداشتیم که راضی به خریداری شود.

وی با اشاره به اینکه فارس از جمله استان‌هایی بوده که صنعت در آن در حال شکل‌گیری است، افزود: به قطع، در آینده به آب خلیج‌فارس نیاز پیدا خواهیم کرد که در این خصوص شورایی راهبردی آماده شده تا با صاحبان صنایع صحبت کرده و آنها را برای اجرایی کردن این پروژه متقاعد کنند.

رضایی کوچی ضمن اشاره به اینکه پروژه انتقال آب از این دریا برای استان فارس نیز فعال بوده و سرمایه‌گذاران از جنوب استان یعنی لامرد و لار متقاضی هستند، افزود: قرارداد این پروژه منعقد شده است اما تلاش ما بر این بوده که سرمایه‌گذاران را از مرکز و دیگر نقاط استان پای‌کار بیاوریم که در این خصوص در حال رایزنی هستیم.

وی در خصوص استفاده از این ظرفیت و تأمین آب شرب سطح استان گفت: برای تأمین آب، شرب آب خلیج‌ فارس را محاسبه نمی‌کنیم زیرا ما در استان فارس سد با ظرفیت ۹ میلیارد مترمکعب نداریم، همچنین ساخت ۳ سد دیگر نیز در دستور کار بوده و انتقال آب از سد تنگ سرخ نیز از دیگر برنامه‌ها است.

معاون عمرانی استاندار فارس افزود: اگر زمانی تمام موارد مطرح شده برای تأمین آب شرب سطح استان پاسخگو نبود، حتماً از ظرفیت این دریا استفاده خواهد شد.

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۰۲ فروردین ۱۴۰۰ ساعت ۵:۱۲ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین