شنبه ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۷:۱۹ق.ظ
::آخرین مطلب 4 ساعت پیش | افراد آنلاین: 6

مِهر بی‌مهر برای لوازم‌التحریرفروشان با مدارس مجازی/ بازار لوازم‌التحریر لارستان در کما به سر می‌برد

از زمان همه‌گیری کرونا ویروس با تعطیلی فیزیکی مدارس و برگزاری مجازی کلاس‌های تحصیلی بازار لوازم‌التحریر و واحدهای صنفی لارستان در رکود بی‌سابقه‌ای به سر می‌برد. به گزارش میلاد لارستان،…

از زمان همه‌گیری کرونا ویروس با تعطیلی فیزیکی مدارس و برگزاری مجازی کلاس‌های تحصیلی بازار لوازم‌التحریر و واحدهای صنفی لارستان در رکود بی‌سابقه‌ای به سر می‌برد.

به گزارش میلاد لارستان، روزگاران قبل از کرونا، شهریور ماه هر سال در آستانه بازگشایی مدارس بازار خرید و فروش ملزومات مدرسه داغ می‌شد اما با ورود نامیمون شیوع کرونا به ایران از اواخر بهمن سال ۹۸ و جاخوشی آن تاکنون با تغییر شیوه آموزش از حضوری به مجازی، دیگر خبری از صدای هیاهوی خرید کتاب و لوازم‌التحریر به گوش نمی‌رسد و میزان داد و ستد نوشت‌افزار با کاهش چشمگیری مواجه شده است.

از سال‌های نه چندان دور برای دسترسی آسان و سریع خانواده‌ها و حمایت از تولیدکنندگان لوازم‌التحریر ایرانی در روزهای منتهی به بازگشایی مدارس نمایشگا‌ه‌هایی برپا می‌شد که شور عجیبی بین دانش‌آموزان برای انتخاب انبوهی از نوشت‌افزارهایی مانند مداد و مدادرنگی، خودکار، پاک‌کن و دفتر‌هایی با جلدهای کاملا ایرانی و متنوع وجود داشت اما با عدم برپایی این نمایشگاه‌ها به‌دلیل شیوع کرونا و برگزاری مجازی کلاس‌های تحصیلی دیگر خبری از لذت‌های کودکانه برای خرید نوشت‌افزار در لارستان وجود ندارد.

هرچند تب آموزش‌های فیزیکی و بازگشایی مدارس به قاب تلفن‌های همراه و تبلت‌های فضای مجازی تبدیل شده و دانش‌آموزان برای انجام تکالیف غیرحضوری خود به نوشت‌افزارهایی هم احتیاج دارند اما براساس گزارش‌های میدانی با شیوع ویروس کرونا و رکود حاکم در بازار شهر لار، صنف نوشت‌افزار با کاهش تمایل والدین برای خرید لوازم‌التحریر دانش‌آموزان، روزهای بی‌رونقی و ناخوشایندی را سپری می‌کنند.

در همین راستا تنها روند گستردگی شیوع کرونا مزید بر علت بی‌رونقی و رکود بازار لوازم‌التحریر نبوده بلکه قیمت‌های موجود در بازار نرخ لوازم‌التحریر مورد نیاز دانش‌آموزان در بازار نسبت به سال گذشته افزایش سرسام‌آوری داشته باشد.

مشاهدات و بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که از زمان شیوع کرونا و برگزاری حضوری، نیمه حضوری و غیرحضوری کلاس‌ها طی سال گذشته و همچنین عدم تعیین دقیق و مشخص بازگشایی مدارس برای سال تحصیلی جدید، بازار خرید و فروش لوازم‌التحریر در لارستان همچون سال‌های قبل گرم نیست و مغازه‌های نوشت‌افزارهای شهر به ویترینی برای عبور والدین، کودکان و نوجوانان تبدیل شده و واحدهای صنفی از نبود شرایط کسب و کار مناسب در این روزها راضی نیستند.

کسادی بازار نوشت‌افزار لارستان با مدارس مجازی

یکی از فروشندگان نوشت‌افزار در شهر لار با اشاره به اینکه سال‌های گذشته از اواخر مرداد ماه بازار خرید و فروش لوازم‌التحریر با حضور کودکان از شور و هیجان خاصی برخوردار بود گفت: با شیوع کرونا ویروس و تشکیل مجازی کلاس‌های تحصیلی، کسب و کار صنف نوشت‌افزار بسیار کساد و بی‌رونق شده است.

این فروشنده لاری پیرامون اینکه امسال رکود حاکم در بازار لوازم‌التحریر ناباورانه است، اظهار داشت: با برگزاری غیرحضوری مدارس و کاهش استقبال خانواده‌ها برای خرید نوشت‌افزار، بسیاری از مغازه‌ها با عدم درآمدهای مناسب از ماه‌های گذشته تاکنون در پرداخت هزینه اجاره‌‌های مغازه خود درمانده شده‌اند.

وی افزود: طی سال گذشته با همه‌گیری ویروس کرونا و هشدارهای مسئولان به خانواده‌ها که تا حد امکان فرزندان را به مدارس نفرستند و از برنامه‌های آنلاین و غیرحضوری استفاده کنند؛ والدین ترجیح می‌دهند کودکان و نوجوانان آنها از نوشت‌افزارهای باقی‌مانده خریداری سال‌های قبل در منزل استفاده کنند.

این فروشنده لاری درباره اینکه بسیاری از مغازه‌های نوشت‌افزار در بازار لار کم رونق شده‌اند و فقط برخی از مغازه‌ها با ارایه خدمات امور فنی چاپ، تکثیر، فنرزنی کتب درسی دانش‌آموزان کج‌دار و مریض در حال فعالیت هستند، بیان کرد: از زمان گسترش کرونا ویروس و تعطیلی تمام مدارس، دانشگاه‌ها، آموزشگاه‌های فرهنگی و علمی سراسر کشور تاکنون و همچنین عدم اعلام دقیق و مشخص بازگشایی مدارس برای سال تحصیلی جدید، حرکت کند چرخ دنده‌های اقتصادی تولیدکنندگان صنوف نوشت‌افزار را از مدار کسب و کار خارج کرده است.

این فروشنده در بازار شهر لار پیرامون اینکه شهریور ماه هر سال در آستانه سال تحصیلی مهر بازار خرید نوشت افزار و ملزومات مدرسه گرم بود و دانش‌آموزان به همراه والدین خود روانه بازار می‌شدند تا نوشت افزار مورد نیازشان را تهیه کنند، تصریح کرد: با وجود کاهش استقبال خانواده‌ها برای خرید انواع لوازم‌التحریر قیمت بسیاری از محصولات ایرانی موجود در بازار به دلیل افزایش حقوق کارگر، بیمه، مالیات و تامین مواداولیه وارداتی قیمت وسایل نسبت به سال گذشته سیر صعودی داشته و نرخ کالاهای خارجی هم با نوسانات دلار بی‌محابا گران شده است.

کمبودی در بازار لوازم التحریر وجود ندارد؛ مشکل گرانی است

پدر دو دانش‌آموز دبستانی ساکن شهر لار نیز در گفت‌وگو با خبرنگار میلاد لارستان با اشاره به اینکه کمبودی در بازار لوازم التحریر وجود ندارد و انواع کالاها با تنوع بسیار به فور در دسترس است، گفت: قیمت‌ تمام کالاها افزایش داشته و بدون نظارت‌ها نرخ اجناس در مغازه‌های مختلف سطح شهر با تفاوت‌های ناباورانه‌ای عرضه می‌شود.

وی ادامه داد: به دلیل گرانی لوازم التحریر، فقط توانستم برای یکی از فرزندانم، یک کیف و مقداری وسیله بخــرم و پسر دیگرم را با وعده و وعید متقاعد کردم که به‌ جز تعدادی دفتر از وسایل سال‌های قبلش استفاده کنــد.

این پدر درباره اینکه دلیل اصلی کسادی بازار نوشت‌افزار فقط افزایش نرخ‌ها نیست بلکه عدم بازگشایی مدارس طی همه‌گیری کرونا ویروس مزید بر علت رکود حاکم در بازار شده است، افزود: با شرایط اقتصادی و نبود کلاس‌های حضوری، خانواده‌ها دلیلی برای خرید نوشت‌افزارهای جدید ندارند و واحدهای صنفی لوازم‌التحریر از شرایط کسب‌وکار خود در فصل بازگشایی مدارس راضی نیستند.

به گزارش میلاد لارستان، طی سالیان اخیر توزیع کتب درسی دانش‌آموزان در مدارس و عدم عرضه آن از سوی اتحادیه صنوف نوشت‌افزار، تاثیر نامطلوبی برای فعالیت مغازه‌داران و فروشندگان لوازم‌التحریر در پی داشته و حتی سبب ورشکستگی و خانه‌نشینی واحدهای فروش لوازم‌التحریر شده است چراکه اگر والدین برای خرید کتب درسی دانش آموزان به واحدهای صنفی لوازم‌التحریر مراجعه کنند، در کنار آن نوشت افزار موردنیاز دانش‌آموز را نیز خریداری می‌کنند اما با توزیع کتب درسی از سمت آموزش‌وپرورش، هیچ مراجعه‌ای به واحدهای صنفی نمی‌شود.

ف ۱۱۰

نوشته شده در تاریخ:چهارشنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۵۶ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

One Response to “مِهر بی‌مهر برای لوازم‌التحریرفروشان با مدارس مجازی/ بازار لوازم‌التحریر لارستان در کما به سر می‌برد”

  1. ناشناس گفت:

    علت اصلی گرانی لوازم التحریر است به ناچار خانواده ها از لوازم قدیم استفاده می کنند حق هم دارند درامد نیست

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین