جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۴:۲۶ق.ظ
::آخرین مطلب 18 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 2

باروت‌دان و تفنگ سرپُر، یادگارانی تاریخی در موزه مردم‌شناسی اِوَز

دگرگونی های زندگی،بسیاری از پیشه‌ها و هنرهای کهن را یا از میان بُرده و یا با توسعه صنعت و دانش روز با تغییرات محسوس مواجه کرده و ابزارها و صنایع…

دگرگونی های زندگی،بسیاری از پیشه‌ها و هنرهای کهن را یا از میان بُرده و یا با توسعه صنعت و دانش روز با تغییرات محسوس مواجه کرده و ابزارها و صنایع پیشرفته دیگری جایگزین آنها شده است؛ اما این تحولات نمی تواند مانع از ارج نهادن به زیبایی و ارزش کار هنرورزان و پیشه وران سرزمینی مان شود.

به گزارش میلاد لارستان، موزه مردم شناسی اوز آنگونه که از نامش پیداست در همین راستا به معرفی آیین ها، آداب و رسوم کهن و معرفی برخی پیشه وران و صایع دستی و زیبایی های هنری مردمان خطه جنوب فارس پرداخته است.

رئیس موزه مردم شناسی اوز در این باره گفت: در این موزه، باروت دانی نگهداری می شود که قدمت آن بیش از ۲۵۰ سال است.

شریف بازرگان دوشنبه به ایرنا توضیح داد که در شهرستان اوز و به واسطه وجود کارگاه های تفنگ سازی از جمله تفنگ سرپر به به طور معمول  حرفه های مرتبط با آن هم نیز ساخته می شد و ساخت باروت دان نیز از ۲۵۰ سال پیش به شدت در منطقه رونق داشته است .

وی ادامه داد که باروت دان محل نگهداری باروت و اندازه آن به گونه ای بوده که حمل آن برای شکارچیان و تفنگچیان و حتی جنگاوران راحت بوده است.

او یادآور شد که جنس این شی از پوست بزمجه که به گویش اوزی به آن په مزک ( pah mezak ) نیز گفته می شود.

مدیر موزه مردم شناسی اوز همچنین اظهار داشت: باروت دان معروف اوز با پوست بزمجه علاوه بر سبکی، خاصیت ضد رطوبت نیز داشته است .

او گفت: این باروت دان همچنین مهر ماه ۱۴۰۰ از سوی یکی از حامیان موزه اوز به نام عبدالرحمن ( فتحعلی ) نامدار به موزه مردم شناسی اهدا شده است و قدمت آن حداقل مربوط به دهه ۱۳۱۰ هجری شمسی است.

وی همچنین این نکته را نیز یادآوری کرد که این باروت دان متعلق به مرحوم دادالله نامدار ( فرزند حاجی ابول ) که در سن ۱۰۳ سالگی به رحمت ایزدی پیوست و احتمالا دادالله هم آن را از پدر خود به یادگار گرفته است.

بازرگان می گوید که هر گونه اشیای اهدایی به موزه پس از اهدا ، پلاک گذاری و تصویر برداری و ضمن بررسی قدمت و ابعاد فیزیکی آن مستندنگاری می شود.

کاربرد باروت بیشتر در تفنگ های قدیمی به ویژه تفنگ سرپُر بود و نحوه استفاده از آن به گونه ای بوده که ابتدا مقداری باروت سیاه را در لولهٔ دراز تفنگ می‌ریختند و پس از آن تکه‌ای پارچه قرار داده و آن را با میله فلزی باریکی به نام سنبه می‌کوبدند تا خوب سفت شود. سپس یک گلوله یا تعدادی ساچمه را به همراه یک لایه پارچه در لوله گذاشته و مجدد با سنبه می‌کوبیدند. سپس چخماق (چکش) را مسلح کرده و ماشه را می‌چکاندند تا تفنگ شلیک کند.

موزه مردم شناسی اوز همچنین علاوه بر نگهداری اشیای تاریخی محلی برای برگزاری بسیاری از آیین ها و برنامه های متنوع فرهنگی و هنری در شهرستان و خطه جنوب فارس است که بسیاری از حامیان آن نیز مقیم کشورهای خارجی و حوزه خلیج فارس هستند.

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۲:۵۱ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین