جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۶:۱۰ق.ظ
::آخرین مطلب 2 ساعت پیش | افراد آنلاین: 3

زیباترین حس، لحظه تولد یک نوزاد است/جلوگیری از مصرف بی‌رویه داروهای ناباروری

به گزارش میلاد لارستان به نقل از روابط عمومی دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی لارستان، از سال ۱۹۹۷ که انجمن تکنولوژیست های جراحی آمریکا، ۱۴ نوامبر (۲۳ آبان)…

به گزارش میلاد لارستان به نقل از روابط عمومی دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی لارستان، از سال ۱۹۹۷ که انجمن تکنولوژیست های جراحی آمریکا، ۱۴ نوامبر (۲۳ آبان) را به نام روز اتاق عمل نام گذاری کرد، به پاس تلاش ها و زحمات تیم جراحان و کارشناسان بخش اتاق عمل بیمارستان ها این روز هر ساله در سراسر دنیا گرامی داشته می شود.

به همین مناسبت، گفت و گویی را با دکتر مریم غفوری، متخصص زنان و زایمان بیمارستان امام رضا (ع) لار انجام داده ایم؛ وی که از خوش اخلاق ترین متخصصان و جراحان این بیمارستان است در گفت و گویی که با روابط عمومی دانشکده داشته است، ضمن معرفی خود به بیان مهم ترین موضوعات مربوط به زنان به ویژه نازایی، آسیب های این حوزه و ضرورت تقویت آموزش مسائل مربوط به زنان در مدارس پرداخته است که در ادامه می خوانید:

لطفا خودتان را به طور کامل معرفی بفرمایید:

مریم غفوری، ۳۶ ساله و متخصص زنان و زایمان بیمارستان لار هستم. دوره تخصص ام را در دانشگاه علوم پزشکی مشهد گذراندم.

خیلی خیلی خوشحالم که در لار به دنیا آمدم و در لار هم بزرگ شدم؛ طرح پزشک عمومی را در لار گذراندم و بعد از تخصص هم بسیار مشتاق بودم که به لار برگردم.

در حال حاضر، یک سال و نیم است که به عنوان متخصص زنان در خدمت مردم هستم.

چه شد که برای دوره تخصص، رشته زنان و نازایی را انتخاب کردید؟

من کلا عاشق این رشته بودم، به صورتی که اگر به عقب برگردم دوباره همین رشته را انتخاب می کنم، چون واقعا زیباترین حس، لحظه تولد یک نوزاد است.

بیشتر زنانی که به شما مراجعه می کنند دچار چه بیماری هایی هستند؟

بیشترِ مشکلات مربوط به عفونت های زنان و در درجه ی دوم، مشکلات و مسائل مربوط به نازایی است.

ارزیابی شما از سطح آگاهی زنان نسبت به بیماری های زنانه چیست؟

امروزه با توجه به گسترش شبکه های آموزشی و دسترسی راحت به اینترنت، بیشتر زنان این منطقه از سطح آگاهی خوبی به ویژه در زمینه غربالگری برخوردارند، اما متاسفانه در برخی حوزه های مربوط به زنان چنین سطحی از آگاهی وجود ندارد.

به نظر شما آیا مدارس در تربیت و آموزش جنسی دختران موفق عمل کرده اند؟

تا جایی که اطلاع دارم اطلاعات دختران راهنمایی و دبیرستان به دلیل کم و ضعیف بودن آموزش ها در این زمینه کم است؛ به نطر من باید از دوران راهنمایی و به صورت شفاف در این زمینه به دانش آموزان آموزش داد.

در مدتی که در این حوزه کار می کنید شاهد چه باورهای اشتباهی از طرف زنان بودید که در جامعه هم رواج داشته است؟

بیشترین باورهای اشتباهی که تاکنون با آن ها مواجه بوده ام در مورد نازایی است؛ در کمال ناباوری، بسیاری از زوج ها را دیده ام که در کمتر از ۶ ماه پس از ازدواج، اقدام به بارداری می کنند و پس از اینکه بچه دار نمی شوند سریعا به مصرف بی رویه داروهای اینداکشن و اوولیشن تخمدان روی می آورند؛ در بیشتر اوقات، این تجویزها به اصرار بیمار است که به نوعی از عدم آگاهی آن ها سرچشمه می گیرد.

شیرین ترین خاطره دوران کاری تان چه بوده است؟

من عاشق این رشته ام و برای من لحظه به لحظه کار کردن و دیدن لحظات زیبای تولد، خاطره انگیز و شیرین است، به گونه ای که با دیدن این صحنه ها تمام استرس ها و سختی ها را فراموش می کنم.

چه راه هایی برای پیشگیری از بیماری های زنانه (سرطان پستان، سرطان رحم، کیست تخمدان و…) پیشنهاد می کنید؟

یکی از راه ها، غربالگری در زمینه سرطان دهانه رحم با تست ساده پاپ اسمیر است، به گونه ای که بسیاری از بیماران با این روش و با تشخیص و درمان به موقع، از سرطان دهانه رحم نجات پیدا کرده اند.

همچنین، به لطف مسئولان دانشکده، خوشبختانه روش کولپوسکوپی که مرحله بعد از پاپ اسمیر در بیماران مشکوک به سرطان دهانه رحم است نیز در بیمارستان امام رضا (ع) لار انجام می شود.

برای بیماران مشکوک به سرطان رحم که با خونریزی های غیرطبیعی تظاهر پیدا می کند می توان با انجام پایپل که به صورت سرپایی انجام می شود سرطان اندومتر (دیواره رحم) را به موقع و سریع تشخیص داد.

 در حال حاضر، تمام این خدمات با پوشش بیمه در درمانگاه هاشمی زاده لار انجام می شود.

در مورد سرطان پستان هم معاینات دوره ای حتی توسط خود بیمار و ماموگرافی سالیانه بعد از ۴۰ سالگی صورت می گیرد که برای غربالگری استفاده می شود.

از تجربه و احساس تان از حضور در اتاق عمل و جراحی های سخت و پیشرفته ای که انجام داده اید برای ما بگویید؟

جراحی بخش مهمی از حوزه مربوط به تخصص زنان است و متخصص زنان هم زمان زیادی را در اتاق عمل می گذراند.

حضور در اتاق عمل بیمارستان امام رضا و بودن در کنار جراحان، متخصصان بیهوشیِ عالی و توانمند و پرسنل اتاق عملِ بسیار خوب و باتجربه ای که داریم بسیار شیرین و خاطره انگیز است؛ در واقع، وجود چنین تیم خوبی در اتاق عمل باعث آرامش یک جراح در حین عمل می شود.

ف ۱۱۰

نوشته شده در تاریخ:سه شنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۹:۵۷ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین