پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۱۵ب.ظ
::آخرین مطلب 7 ساعت پیش | افراد آنلاین: 4

مردم لارستان بیشتر صاحب ایده‌های تجاری هستند

مدیرعامل کارخانه ارج گفت: دلیل اینکه بسیاری از مردم از لارستان به کشورهای حاشیه خلیج فارس مهاجرت می‌کنند و صاحب ایده‌های تجاری می‌شوند نشان‌دهنده این است که منطقه به لحاظ…

مدیرعامل کارخانه ارج گفت: دلیل اینکه بسیاری از مردم از لارستان به کشورهای حاشیه خلیج فارس مهاجرت می‌کنند و صاحب ایده‌های تجاری می‌شوند نشان‌دهنده این است که منطقه به لحاظ زیرساختی و آمادگی بیشتر دارای بافت تجاری است.

به گزارش میلاد لارستان، مدتی پیش کارخانه قدیمی و باسابقه «ارج» که از ۱۰ سال قبل به‌طور کامل تعطیل شده بود با مدیریت یک مدیر لارستانی از ۱۸ اسفندماه امسال به‌طور مجدد آغاز به کار کرد؛ این مدیر لارستانی، «محمدحسین پارسایی» است که پیش از این نایب‌رئیس هیئت مدیره «سیمان لارستان»، مدیرعامل «سیمان کارون»، مدیرعامل کارخانجات «کیان تایر»، «ارج»، «پوشینه باف»، «قوه پارس»، «ایندامین» و «دستکش گیلان» نیز بوده است.

برای آشنایی بیشتر با این مدیر موفق و باسابقه لارستانی، خبرنگار میلاد لارستان گفت‌وگویی را با وی انجام داده‌ که در ادامه می‌خوانید:

لطفا خود را معرفی کنید:

محمدحسین پارسایی، متولد سال ۱۳۳۴ در لار می باشم. دوره ابتدایی در دبستان حافظ و دوره متوسطه تا مقطع نهم در مدرسه صحبت لاری گذراندم. پس از آن ادامه تحصیل متوسطه خود را در شیراز گذراندم. تحصیل دانشگاهی خود را نیز در رشته مکانیک طراحی جامدات در دانشگاه علم و صنعت تهران گذراندم.

پس از انقلاب اسلامی ابتدا مدیر کل سمعی و بصری وزارت ارشاد و سپس مدتی سمت معاون سیاسی امام در ژاندارمری را بر عهده داشتم.

کار اقتصادی خود را چگونه آغاز کردید؟

کار شرکتی را بدلیل اینکه تصمیم گرفتم شغلی هم راستا با رشته تحصیلی خود داشته باشم با شرکت کمک فنر سازی ایندامین شروع کردم. بعد از آن مدیرعامل شرکت قوه پارس و در ادامه مدیرعامل شرکت کیان تایر بودم. در ادامه مدیرعامل شرکت پوشینه بافت بوده ام. در مجموع هر کدام از این مسئولیت ها عمدتا مقطعی حدود ۴ یا ۵ سال داشته است.

در سال ۱۳۷۸ مدیرعامل شرکت ارج گردیدم. در آن مقطع بدلیل مشکلات ناشی از سو مدیریت این شرکت بزرگ با مشکلات عدیده ای روبرو بود و عملا تعطیل بود. از من برای احیا و بازسازی آن شرکت دعوت به عمل آمد و با لطف خدا و با برنامه ریزی به کمک یک تیم تخصصی تقریبا پس از حدود یکسال شرکت به قدرت قبل خود بازگشت. یکسال بعد با قرارداد با یک شرکت ایتالیایی تولید لباسشویی را صورت دادیم . البته در آن زمان نیز بخاطر اختلاف سلیقه ای که با شرکت سرمایه گذاری بانک ملی ایجاد شد از شرکت ارج نیز خارج شدم.

در ادامه وارد بخش خصوصی شده و فعالیت لوازم خانگی را ادامه دادم و پس از مدتی مدیرشرکت سیمان کارون شدم. بخاطر تجربه سیمان کارون توانستم در صدد راه اندازی سیمان لار که ساخت آن نیمه کاره مانده بود برآمدم و این اتفاق نیز با اشتغال حدود ۳۰۰ نفر نیروی بومی رخ داد. سیمان لارستان در واقع اولین کارخانه بزرگی بود که در منطقه افتتاح شد.

درباره نحوه احیا کارخانه بزرگ ارج توضیح دهید:

پس از اینکه از شرکت سیمان کارون خارج شدم در بخش خصوصی فعالیت خود را در زمینه های اشتغالزایی، مشاوره و … ادامه دادم. در اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ بود که یکی از دوستان که در شرکت ارج سرمایه گذاری کرده بود با اینجانب تماس گرفته و تقاضای یاری نمود. جلسات مختلفی با ایشان برگزار شد و پس از بازدید از این شرکت از احوال حال حاضر آن اطلاع پیدا کردم. زمانی که مجدد این شرکت را دیدم بسیار از وضعیت فعلی آن که بیشتر به یک سالن مخروبه با ماشین آلات خراب در آن دیده می شد پس از ۲۰ سال متاثر شدم. در واقع در سال ۱۳۹۵ با حکم ورشکستگی این شرکت کامل تعطیل شد. در سال ۹۷ طی یک مزایده سرمایه گذاری برند شرکت ارج و کارخانه آن را خریداری کرده و در سال ۱۳۹۸ شرکت به او واگذار میگردد. بنا به مطالب گفته شده در اردیبهشت ۱۴۰۰ از من خواسته شد به عنوان مشاور در کنار سرمایه گذار جهت راه اندازی مجدد شرکت فعالیت نمایم. سعی زیادی صورت گرفت تا بتوان برنامه ریزی اصلی صورت بگیرد.‌ با شرکت های دارای تکنولوژی در دنیا تماس گرفته شد اما ۹۹ درصد آنها بدلیل شرایط خاص بین المللی با ما مخالفت کردند و اعلام کردند که امکان همکاری نیست. بالاخره یک شرکت در چین با درخواست ما موافقت کرد و شروع کار زده شد. طی یک پروسه حکم مدیرعاملی شرکت ارج مجددا بنام این زده شد.

دیدگاه شما برای راه‌اندازی سایر شرکت‌های مشابه چه باید کرد؟

بنظر من برای احیای شرکت های اینچنینی نیاز به مشخصه و دستورالعمل های خاصی است زیرا هزینه ها در شرایط تحریم بسیار زیاد است. بنابراین یک برنامه ۴ ساله تدوین شده و بر اساس آن دقیق پیش خواهیم رفت. در ابتدا مشخص کردیم که سبد کالاهای تولیدی شرکت ارج چه باید باشد و این سبد را در هیئت مدیران تصویب شد. باید دقت کرد زمانی که میخواهید یک محصول را تولید کنید باید ظرفیت های داخلی و خارجی قطعات محصول جهت مونتاژ به چه صورت است. برنامه اجرایی به وزارت صمت نیز ارسال گردید و عنوان شد که پس از ۴ سال ما بیش از ۵۰ درصد قطعات را در داخل، تولید خواهیم کرد و بقیه آن را از خارج وارد خواهیم کرد. هم اکنون ما به حدود ۱۶ درصد از برنامه خود رسیده ایم یعنی خطوط مونتاژ برخی محصولات را در داخل ساخته شده و نصب گردیده است. البته قبل از آن تاسیسات و زیرسازی های سالن ها صورت گرفته است. برخی محصولات مانند کولر آبی امکان تامین قطعات از داخل فراهم است به همین دلیل با شرکت های داخلی قرارداد بسته و در ابتدا خط تولید کولر گازی و کولر آبی را افتتاح کردیم.

نظر شما درخصوص خبر بازگشایی کارخانه ارج در رسانه‌ها چگونه بود؟

شعاع تبلیغاتی و بعد رسانه ای افتتاح مجدد شرکت ارج بسیار زیاد بود زیرا برند ارج یک برند ۸۵ ساله است و ریشه در تاریخ این مملکت دارد. محبوبیت شرکت ارج در بین مردم بسیار بالاست به همین دلیل استقبال از محصولات خودبخود افزایش یافت که نتیجه آن افزایش توقع و مسئولیت ماست.

آینده شرکت ارج را چگونه می‌بینید؟

شرکت برای رسیدن به جایگاه اصلی خود راه طولانی در پی خواهد داشت و الان ما در اول راه هستیم اما امیدواریم با همت همه دوستان متخصص دست اندکار این فعالیت ادامه پیدا کرده و اشتغالزایی حدود ۶۰۰ تا ۸۰۰ نفری به صورت مستقیم همراه داشته باشیم. بنظر من این مملکت با کار و کار و کار فارغ از هرگونه گرایش سیاسی پیشرفت خواهد کرد. اگر به تاریخ ارج نگاه شود آن زمان که این شرکت به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادرات داشته شرکت های بزرگ جهان محصولی با کیفیت ارج نداشته اند.

نظر شما در مورد جایگاه صنعت به ویژه صنایع تولیدی در لارستان چیست؟

مواردی که مطرح می‌کنم دیدگاه شخصی‌ام است و کسانی که دست‌اندرکار این موضوع هستند بهتر از من تجربه و دانش دارند؛ منطقه لارستان و مردمانش بیشتر بافت تجاری دارد، یعنی دلیل اینکه بسیاری از مردم از لارستان به کشورهای حاشیه خلیج فارس مهاجرت می‌کنند و صاحب ایده‌های تجاری می‌شوند نشان‌دهنده این است که منطقه به لحاظ زیرساختی و آمادگی بیشتر دارای بافت تجاری است؛ بنابراین، بخشی از آن که در ارتباط با فعال شدن بحث صنعتی-تجاری در لار مطرح می‌شود فعال کردن بخش تجاری است که این موضوع مقوله ساده‌ای نیست، اما به برنامه‌ریزی نیاز دارد.

در مورد منابع زیرزمینی مطالعات زیادی صورت گرفته است و شاخصه‌هایی درآمده است که به لحاظ نوع معادن و دسترسی به برخی از مواد اولیه باعث می‌شود که روی مقوله صنعتی متناسب با امکانات موجود سرمایه‌گذاری شود.

ف /۱۱۰

نوشته شده در تاریخ:پنج شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۲۶ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین