پنج شنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۵:۵۴ب.ظ
::آخرین مطلب 3 ساعت پیش | افراد آنلاین: 16

تشریح آخرین وضعیت کتابخانه مرکزی لار و کتابخانه بنارویه ؛ 500 میلیون نماینده هنوز تخصیص نیافته؛ وجود 150 هزار کتاب در کتابخانه های لارستان

رئیس اداره کتابخانه های لارستان با بیان اینکه با افتتاح کتابخانه های جدید در سطح شهرستان مجموع کتابخانه های تحت پوشش این اداره به ۱۳ کتابخانه خواهد رسید بیان داشت:…

رئیس اداره کتابخانه های لارستان با بیان اینکه با افتتاح کتابخانه های جدید در سطح شهرستان مجموع کتابخانه های تحت پوشش این اداره به ۱۳ کتابخانه خواهد رسید بیان داشت: به غیر از کتابخانه های مذکور کتابخانه مرکزی لار به عنوان بزرگترین پروژه کتابخانه استان فارس در حال تکمیل است. وی با بیان وجود ۱۵۰ هزار کتاب در کتابخانه های لارستان به تشریح آخرین وضعیت کتابخانه های منطقه پرداخت. گفتگوی خبرنگار میلاد لارستان با محمد معتمدیان را در ادامه می خوانیم:

 شروع فعالیت اداره کتابخانه های لار به چه زمانی بازمی گردد؟
اداره کتابخانه ها از سال ۱۳۸۴ رسماً از وزارت ارشاد منفک شده و به عنوان یک اداره مستقل شروع به فعالیت نموده است. در حال حاضر تعداد کتابخانه های شهرستان بالغ بر ۱۰ کتابخانه است که سه مورد روستایی و ۷ مورد شهری و با امکانات کامل می باشد. ما دارای دو کتابخانه مشارکتی هستیم که نقش نظارتی داریم. یک کتابخانه قراردادی هم وجود دارد که منابع و نشریات را بصورت ماهیانه از ما دریافت می نمایند. همچنین سه کتابخانه مهدیه، آیت الله موسوی و کرمستج جزو کتابخانه های مستقل مجموعه به حساب می آیند. برنامه مشارکتی کتابخانه حضرت سکینه (س) شهرجدید و کتابخانه زندان هم در دست اقدام می باشد‌.  کتابخانه روستایی در شرفویه، ثارالله بالاده بیرم و لطیفی بزودی افتتاح خواهند شد و اکنون در حال سپری شدن موارد اداری است که با افتتاح آنها مجموع کتابخانه های تحت پوشش به ۱۳ کتابخانه خواهد رسید.

آخرین وضعیت کتابخانه مرکزی لار را تشریح بفرمایید
پروژه کتابخانه مرکزی لار که از سال ۸۸ کلنگ آن زده شده و از مصوبات سفر ریاست جمهوری بوده با ۲۳۰۰ متر مربع زیربنا و مجموعا ۵ هزار مترمربع مساحت با بودجه و اعتبارات دولتی آغاز شده که ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.  طی بازدید اخیر نماینده مردم  از این کتابخانه مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان از اعتبارات در اختیار نماینده به این پروژه اختصاص داده شده که امیدواریم با پیگیری ها این بودجه جذب گردد و به پروژه تزریق شود.

از اعتبارات سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ ردیف هایی در اختیار اداره کل راه و شهرسازی است که قرار است با عقد قرارداد با پیمانکار جدید، فضای ساختمان داخلی دوباره شروع به کار کند. همچنین با هزینه ۳۰۰ میلیون تومانی خیر کار محوطه سازی کتابخانه نیز در حال انجام می باشد که البته به مبلغی بسیار بیشتر از این مقدار برای محوطه سازی نیازمند هستیم.

امیدواریم طبق قول هایی که داده شده تا پایان سال این پروژه به بهره برداری برسد. برای کتابخانه مرکزی یکی دیگر از خیرین نیز ۳۰ قفسه کتاب اهدا نموده اند که خریداری شده است.  کتابخانه مرکزی لارستان بزرگترین پروژه کتابخانه استان فارس به حساب می آید که امیدواریم با همت مسئولین و مردم زودتر به بهره برداری برسد.

 آخرین وضعیت کتابخانه بنارویه را نیز توضیح بفرمایید.

این پروژه از سال ۸۹ کلنگ زنی شده بود اما متاسفانه مشکلات مهندسی ساختمان داشته که با مقاوم سازی هایی که صورت گرفت تا حدی این مشکل برطرف گردیده است. متاسفانه اعتبارات به این پروژه به موقع تخصیص داده نشده و به همین دلیل ساخت پروژه مذکور با ۶۰۰ مترمربع زیربنا راکد مانده است. این کتابخانه حدود ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امسال بالغ بر یک میلیارد تومان اعتبار برای آن مصوب شده که امیدواریم با تخصیص بخشی از این اعتبار تا سال آینده این کتابخانه به بهره برداری برسد. متولی پروژه کتابخانه بنارویه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده که باید با پیگیری های خود اعتبارات پروژه از جذب می نموده است. تقاضای ما شخصا این است که پروژه بنارویه نیز به مسکن و شهرسازی واگذار شود تا هم فشار کاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کم شود و هم تزریق بودجه و نظارت ها بهتر صورت پذیرد.

 سرانه مطالعه در شهرستان لارستان چگونه است؟

مطالعه در واقع به معنی خوانش است و با توجه به وجود فضای مجازی می توان گفت سرانه مطالعه در کل کشور بالاست. اما اگر منظور مطالعه کتاب باشد سرانه مطالعه کتاب به شدت در جامعه پایین است و شاید بتوان گفت در جامعه ایران سرانه مطالعه در حد پنج دقیقه است.

در لارستان بنا به آمار در حوزه کتاب و کتابخوانی بر اساس تعداد عضویت در کتابخانه ها رشد داشته ایم. باید بسیار کار فرهنگی صورت گیرد تا بتوان مقداری سرانه مطالعه کتاب را بالا برد. در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ تا نیمه اول ۱۴۰۱ حدود ۶ هزارنفر عضو کتابخانه های ما هستند که بصورت میانگین حدود ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ کتاب به امانت گرفته شده  که می توان گفت در مجموع رو به پیشرفت هستیم.

خانواده ها نیز باعث شده اند که کودکان به کتابخوانی سوق پیدا نمایند که این یک اتفاق خوب تلقی می شود. رسالت ما در اداره کتابخانه ها این است به مردم بگوییم چه بخوانند زیرا خواندن یک کتاب بر اساس سن و .‌…. نیازسنجی می شود. ما باید علاقه مندی را آموزش دهیم تا هر فرد با خواندن کتاب مناسب او به کتاب خواندن علاقه مند شود.

در کتاب خوب باید عوامل مختلفی از قبیل رنگ، طرح، چاپ و … در نظر گرفته شود. باید با کمک مسیولین و مردم کتابخانه های شهرستان را بهتر بشناسانیم و نیاز به کتابخانه را در مردم نهادینه کنیم. عضویت سالانه کتابخانه ۱۵ هزارتومان است که بسیار هزینه پایینی است در حالیکه میتوان هم از کتاب و هم فضای مطالعه بهره برد اما با وجود این بسیاری افراد عضویت در کتابخا نه ندارند و از آن بهره نمی برند.

موبایل و فضای مجازی باعث شده که درک غلط از مفاهیم ایجاد شده و اطلاعات غلط مبادله شود. مطالعه درست باعث می شود خط فکری جامعه درست شود به همین دلیل باید فرهنگ کتاب و مطالعه درست نهادینه شود. درک مفاهیم با استفاده از مطالعه صورت میپذیرد و این موضوع باعث میشود معضلات عمومی و استرس های خانوادگی کاهش یابد. ما در همه کتابخانه های خود کارشناس کتابدار مستقر نموده ایم که به هم شهریان مشاوره دهند که چه کتابهایی را مطالعه نمایند.

 آیا خودتان کتابخوان هستید
من از دوران ابتدایی شروع به کتابخوانی کردم و سال اول راهنمایی بود که عضو کانون فکری کودکان شدم که از تهران برایم کتاب ارسال میشد. اولین کتابی که خواندم نیز کتاب دخترک کبریت فروش نوشته هانس کریستین اندرسن بود. حتی در دوران دبیرستان کتاب بینوایان نوشته ویکتورهوگو را مطالعه نموده ام. در مجموع سعی کرده ام ذهنیت خود را بر اساس کتاب خواندن داشته باشم و از مطالعه دور نشوم. حتی در خانه برای فرزند خود زمان کتاب خواندن تعریف نموده ام.

 بخش های مختلف یک کتابخانه را توضیح دهید
یک کتابخانه شامل بخش های مختلف از جمله مخزن کتاب، نشریات و مرجع( بخش مرجع شامل کتاب های نفیس و فرهنگنامه ها است) می گردد. در اغلب کتابخانه های ما سالن مطالعه نیز وجود دارد که افراد می توانند در همانجا مطالعه نمایند. در حسینیه بیرم، جویم، عمادشهر و حسینیه اعظم لار یک بخش مخصوص کودک نیز وجود دارد که کتابهای مخصوص کودکان و نوجوانان در آنجا قرار دارد.

 تعداد کتاب های موجود در کتابخانه های منطقه چگونه است؟

آمار کتابهای ما نسبت به سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ بالغ بر ۲۰ درصد افزایش یافته و در حال حاضر  حدود ۱۵۰ هزار عنوان کتاب در کتابخانه های ما موجود می باشد.  البته باز هم با توجه به جمعیت شهرستان این تعداد کم می باشد. ما باید به ازای هر هشت نفر صد متر مربع فضای مطالعه داشته باشیم اما میانگین آن در سطح شهر لار حدود ده هزار مترمربع در مجموع است که از میانگین استانی بیشتر است اما به نسبت جمعیت و استاندارد تعیین شده باید ۲۰ هزار مترمربع فضای مطالعه داشته باشیم که هم اکنون تقریبا نصف این فضا تامین شده است. در بحث کمیت عضویت در کتابخانه های شهرستان  باید حداقل ۲۰ هزارنفر عضو داشته باشیم که با این عدد فاصله داریم.

 توقع  شما از مسئولین و مردم چیست؟

حوزه فرهنگ مطالعه یک حوزه پایه ای است و هیچ اداره ای نیست که کار فرهنگی در آن نباشد. باید تمامی ادارات در حوزه فرهنگ نیز اقدام نمایند بنابراین از مسئولین شهرستان تقاضا دارم که در حوزه کتاب و کتابخوانی بیشتر تلاش نمایند. باید مسئولان ما کتابخوان شوند زیرا کتابخوانی و مطالعه باعث می شود که یک مسئول بهتر برای جامعه تصمیم بگیرد. باید پرسنل ادارات و نهادهای مردمی نیز با حوزه کتاب آشنا شوند و مطالعه نمایند. با مطالعه، بسیاری از مشکلات موجود در جامعه حل خواهد شد.

نوشته شده در تاریخ:چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۳۵ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین