چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱:۳۶ب.ظ
::آخرین مطلب 2 ساعت پیش | افراد آنلاین: 2

بندرعباس، پایتخت دوم ایران

اصولاً کشور های دنیا برای بقاء و دوام نظام های حکومتی خود بایستی دارای شاخصه هایی از قدرت باشند و بدون تردید دو فرایند« توان اقتصادی و نظامی » از شاخصه های مهم قدرت و از راهبردی ترین راه های رسیدن به بقاء و دوام نظام های حکومتی محسوب می شوند که استقلال ، امنیت ، پیشرفت و توسعه پایدار کشورها را به دنبال خواهند داشت.

اصولاً کشور های دنیا برای بقاء و دوام نظام های حکومتی خود بایستی دارای شاخصه هایی از قدرت باشند و بدون تردید دو فرایند« توان اقتصادی و نظامی » از شاخصه های مهم قدرت و از راهبردی ترین راه های رسیدن به بقاء و دوام نظام های حکومتی محسوب می شوند که استقلال ، امنیت ، پیشرفت و توسعه پایدار کشورها را به دنبال خواهند داشت.

از روزگاران بسیار دور نام خلیج فارس در دائرة ‌المعارف نظامی و اقتصادی دنیا ضبط و ثبت گردیده است… .

چنان که به روزگار دیلمیان آوازۀ رونق خلیج فارس در تجارت و داد و ستد جهان‌گیر شد. به روزگار اتابکان، دولت خانۀ ایران در جزیرۀ کیش و بحرین بود. به روزگار صفویه، پس از آنکه شاه عباس کبیر پنجمین پادشاه صفویان حکومت ستمگرانۀ آلبوکرک پرتغالی را در سرتاسر خلیج فارس برانداخت و حکام صفوی در همۀ نواحی خوزستان ، پارس و خلیج فارس تا بحرین و کناره‌های نجد عربستان گماشته شدند ، از آن‌ پس ، رقابت ‌های اقتصادی و نظامی اروپاییان در خلیج فارس ماجراها و سر گذشت ‌های شگفت ‌انگیز و حیرت‌آوری را به وجود آوردند ، ولی به هر حال در همۀ اعصار عنصر ایرانی در خلیج فارس باقی ماند و به خانه و کاشانۀ خود دل بست و هم اکنون نیز دل بسته است چرا که جزء لاینفک آن است.

امروزه قدرت اول دنیا و منطقه خصوصاً در بین کشور های خلیج فارس از آن کشوری است که از قدرت اقتصادی پویا و امنیت اجتماعی و نظامی پایدار در صحنه های ملی و بین المللی برخوردار باشد و بتواند با استفاده از توان و خرد جمعی نخبگان خود و بدون استفاده از قدرت های خارجی و قدرت های در سایه داخلی و بدون در نظر گرفتن مصالح و منافع جناحی، تنها در جهت منافع عمومی کشورش گام برداشته و از آنها در جهت توسعه و پیشرفت و صیانت از حاکمیت و نظام حکومتی خود استفاده نماید.

در عصر کنونی نیز که بسیاری از کشورهای دنیا از دولت های انحصاری و انحصار در دولت ها رنج می برند، چنانچه پایه و اساس شکل گیری نظام های حکومتی آنها وابسته، و به صورت جناحی اداره شوند از استقلال در تصمیم گیری و عمل فاصله خواهند گرفت و به تدریج از قدرت ملی و بین‌المللی آنها کاسته خواهد شد و قطعاً استمرار این وضعیت در دراز مدت اثرات نامطلوبی بر نحوه حاکمیت و نظام حکومتی خواهد گذاشت و دوام و بقاء آنها را به خطر خواهد انداخت.

بنابراین نظام های حکومتی و دولت های آنها بایستی با تکیه بر قدرت و توان داخلی کشور و مردم خود شکل بگیرند تا بتوانند با استفاده از خرد جمعی آن را اداره نمایند و هیچ گونه شبهه ای مبنی بر ایجاد انحصار در آنها بوجود نیاید و در تمام زمینه ها با قدرت و توان مضاعفی حرکت و دوام و بقاء نظام و حاکمیت خود را حفظ کنند.

به عبارتی دولت ها و دولتمردان بایستی از انحصار و انحصاری بودن که لازم و ملزوم یکدیگر هستند و بقاء و فناء هرکدام بسته به دوام و فنای دیگری دارد فاصله بگیرند و تنها به توان اقتصادی و نظامی کشور خود تکیه کنند ، در غیر اینصورت پیروز میدان جناحی خواهد بود که بیشترین نقش را در شکل گیری دولتها و نظام های حکومتی بر عهده دارد و در مقابل نیز بدون تردید سهم و امتیاز بیشتری از دولت طلب کرده و بدون در نظر گرفتن مصالح و منافع کشور از آن به نفع و مصلحت جناح خود بهره خواهند برد که خود یکی از نشانه های ضعف دولت و عامل به خطر انداختن نظام حکومتی خواهد بود.

استان هرمزگان قطب اقتصادی و نظامی کشور:

 

بدون شک بندرعباس مرکز استان راهبردی هرمزگان از دیرباز به عنوان نقطه ثقل قدرت نظامی و اقتصادی ایران در بین کشورهای منطقه و جهان مطرح و محل رفت و آمد تجار و بازرگانان زیادی برای مبادلات تجاری بوده است. همچنین به عنوان بزرگترین مرکز قدرت نظامی خصوصاً قدرت دریایی مورد توجه محافل اقتصادی، سیاسی و نظامی دنیا بوده به طوری که با توجه به موقعیت خاص جغرافیایی و نظامی در یک بازه زمانی همواره مورد آماج حملات و هجوم نظامی بیگانگان و اشغالگران قرار گرفته است چرا که اتصال به آب های آزاد و در اختیار داشتن تنگه استراتژیکی هرمز اهمیت آن را مضاعف نموده و همواره مورد طمع دولت های بیگانه بوده و خواهد بود.

تنگه هرمز مهمترین و استراتژیکی ترین شاهراه ترانزیت دریایی نفت و مواد اولیه و کالاهای اساسی جهان به شمار می آید و به عنوان تنها آبراه کاربردی و حساس در خاورمیانه به جهت دسترسی آسان به خلیج فارس و دریای عمان و اتصال به آب های آزاد جهان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که در  محسوب می شود. همچنین قرار داشتن بخش قابل‌ توجهی از منابع نفت و گاز جهان در آب‌های خلیج فارس ، اهمیت تنگه هرمز در استان راهبردی هرمزگان را به‌ طور چشمگیری افزایش ‌داده است.

از طرفی چون خلیج فارس حدود ۶۸ درصد از ذخایر نفت و گاز جهان را در اختیار دارد می‌توان تنگه هرمز را یکی از بزرگ ‌ترین مسیرهای انتقال انرژی دنیا و دومین تنگه پرتردد جهان دانست.

لذا با توجه به صادرات نفت کشورهای نفت خیز حوزه خلیج فارس و اوپک از مسیر این تنگه که هم ‌چنان از مهم ترین و اصلی ‌ترین منابع انرژی در جهان به شمار می‌رود، می‌توان به موقعیت راهبردی تنگه هرمز پی برد، تا جایی که تغییر و تحول در این تنگه می تواند مسیر اقتصاد جهان را دستخوش حوادث و تغییر و تحول ‌کند.

ضمناً با توجه به اینکه گستره تنگه هرمز به سه بخش تقسیم می‌شود و این بخش‌ها شامل آب‌های سرزمین ایران، آب‌های سرزمین عمان و آب‌های آزاد می‌شود ، لذا دانستن این نکته جالب توجه است که منطقه مشرف به تنگه هرمز در ایران، منطقه‌ای نظامی به شمار می‌رود و تردد در آن تنها با کسب مجوز های لازم امکان ‌پذیر است چرا که کشتی ‌های عبوری از تنگه هرمز به ‌لحاظ اقتصادی ، نظامی و سیاسی بسیار حائز اهمیت هستند.

همچنین تنگه هرمز در طول تاریخ به ‌دلیل موقعیت حساسی که دارد، محل منازعه‌های بین‌المللی زیادی با کشورهای دنیا خصوصاً آمریکا ، انگلیس ، اسپانیا و پرتغال بوده و هر بار نیز تسلط ایران بر آن تثبیت و در بین کشور های دنیا به اثبات رسیده است.

در حال حاضر نیز کشور ایران تسلط نظامی بالایی بر تنگه هرمز دارد و وجود جزایر متعدد همچون هرمز ، قشم ، هنگام و لارک در این تنگه، این امکان را برای تسلط نیروهای نظامی ایران ساده‌تر و راحت تر نموده است.

اگر چه ایران و عمان هر دو سهم مشترکی از این تنگه دارند، اما به ‌دلیل وسعت کشور عمان و نیرو های نظامی محدود آن ، در عمل تسلط نظامی ایران بر تنگه هرمز بیشتر است.

 

بنابراین می توان گفت تامین امنیت تنگه هرمز و تنظیم سند راهبردی و اهداف برنامه محور برای استان هرمزگان در جنوب ایران تاثیر مستقیمی بر امنیت دریانوردی در خلیج فارس و دریای عمان و تامین منابع انرژی و اقتصاد جهان دارد و می تواند ضمن تقویت دو فرایند نظامی و اقتصادی که از شاخصه های قدرت هستند در تسریع روند توسعه و پیشرفت کشور نیز نقش و تاثیری چشمگیر و اساسی داشته باشد.

لذا دولت بایستی با برنامه ریزی های دقیق و مدبرانه توسعه محور و اجتناب از ورود در هر گونه بازی در فضا های مسموم سیاسی ، نسبت به استان هرمزگان به عنوان پایتخت دوم کشور نگاهی ویژه‌ داشته باشد تا از آن طریق بتواند تحولی عظیم در صحنه قدرت های نظامی بین المللی و پیشرفتی شگرف در اقتصاد ملی و بین المللی که از شاخصه های قدرت هستند را بوجود آورد.

حبیب سمیعی

 

ن۲۲۰

نوشته شده در تاریخ:شنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۵۴ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین