یکشنبه ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۶:۴۷ب.ظ
::آخرین مطلب 3 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 4

نوید تکمیل زیرساخت‌های شهرک صنعتی خنج؛ جذب ۱۵سرمایه‌گذار و اشتغال‌زایی برای ۲۶۳ نفر

  تکمیل زیرساخت‌های شهرک صنعتی خنج و جذب ۱۵سرمایه‌گذار در این منطقه امید تازه‌ای را در دل صنعتگران فارس زنده کرده است؛شهرکی که ظرفیت استقرار۵۳واحد تولیدی با پیش‌بینی اشتغال ۲۶۳…

 

تکمیل زیرساخت‌های شهرک صنعتی خنج و جذب ۱۵سرمایه‌گذار در این منطقه امید تازه‌ای را در دل صنعتگران فارس زنده کرده است؛شهرکی که ظرفیت استقرار۵۳واحد تولیدی با پیش‌بینی اشتغال ۲۶۳ نفر را دارد.

به گزارش میلاد لارستان به نقل از ایرنا؛ شهرک‌های صنعتی یکی از قطب‌های مهم تولید در کشور به شمار می‌روند که بخش قابل توجهی از کارگران صنعتی در این مناطق مشغول به فعالیت هستند.

 

اهمیت رسیدگی به وضعیت زیرساخت‌ها در شهرک‌های صنعتی

این در حالیست که بسیاری از صنعتگران و کارگران در طول سال‌های گذشته از کم‌توجهی‌های صورت گرفته در بخش‌های مختلف این شهرک‌ها از خدمات گاز، برق و آب گرفته تا امکانات رفاهی و شرایط کاری دشوار گله‌مند بوده‌اند.

در حال حاضر تأمین زیرساخت مهمترین مطالبه در مناطق تقاضامحور توسعه صنایع است به گونه‌ای که شهرک‌ها و نواحی صنعتی برای جذب سرمایه‌گذار و رونق تولید نیاز مبرمی به ایجاد زیرساخت‌های لازم اعم از برق، بهسازی و آسفالت معابر و تأمین آب و گاز دارند.

با ایجاد شهرک‌های صنعتی در فاصله زیست‌محیطی از شهرها طبق نوع تقسیم‌بندی زمین و مساحت هر قطعه از زمین‌ها، معمولاً حجم معینی از تخصیص آب، برق و گاز برای هر قسمت در نظر گرفته می‌شود.

در واقع زمانی که شهرک فعالیت‌های خود را آغاز می‌کند و واحدهای صنعتی مستقر می‌شوند، سهمیه‌ای برای هر قطعه تعریف و مشخص می‌شود؛ به عنوان نمونه اعلام می‌شود که به ازای هر ۱۰هزارمتر زمین، ۲۵۰ کیلو وات برق اختصاص خواهد یافت؛ این نوع سهمیه‌بندی در مورد پیش‌بینی سهمیه آب و گاز نیز وجود دارد.

نیاز مبرم این شهرک‌ها به توسعه زیرساخت‌ها تا بدان جاست که دولت سیزدهم این مهم را به صورت ویژه در دستورکار خود قرار داده است.

معاون وزیر صنعت معدن و تجارت در همان ابتدای تشکیل دولت از افتتاح ۳۷۲ طرح زیرساختی با سرمایه‌گذاری یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور در هفته دولت خبر داد.

هر سال سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و شرکت شهرک‌های صنعتی استان از محل اعتبارات داخلی خود مبلغی را برای ایجاد و تقویت زیرساخت‌ها اختصاص می‌دهد؛ اگرچه این میزان نتوانسته آن طور که باید جوابگوی نیازهای استان فارس در این بخش باشد اما تخصیص این مبالغ هم سهم بسزایی در پیشبرد برخی اهداف در این زمینه دارد.

 

تلاش برای توسعه زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی در فارس

در حال حاضر هر استان در تلاش است که در مسیر صنعتی شدن حرکت کند و استان فارس هم که به عنوان منطقه‌ای کلیدی در کریدور جنوب_شمال، جایگاهی مهم در برنامه‌های کلان توسعه‌ای کشور دارد در حال طی کردن مسیری پرفراز و نشیب به سمت صنعتی شدن است.

به اعتقاد بسیاری از متخصصان و کارشناسان، صنعتی شدن در استان فارس به‌عنوان یک تصمیم سرنوشت‌ساز به منظور توسعه اقتصادی و اجتماعی استان محسوب می‌شود چراکه استقرار صنایع در شهرک‌های صنعتی افزون بر تأمین امکانات زیربنایی به شکل مناسب، کامل، توجیه‌پذیر و اقتصادی این زمینه را فراهم می‌کند تا ضمن حفظ مسائل زیست‌ محیطی با تجمیع واحدهای صنعتی در کنار یکدیگر، شرایط ایجاد همکاری‌های جدید میسر و هم‌افزایی واحدهای صنعتی بیشتر شود.

استاندار فارس هم از ابتدای شروع فعالیت‌های خود در دولت سیزدهم تاکنون تأکید بسیاری بر ضرورت رونق شهرک‌های صنعتی و استقرار هر چه سریعتر واحدهای صنعتی در این شهرک‌ها و حل مشکلات مربوط به واگذاری زمین در این شهرک داشته است.

محمدهادی ایمانیه ۱۴ آذرماه ۱۴۰۰ در بازدید از ۱۰ واحد تولیدی و صنعتی مستقر در شهرک صنعتی بزرگ شیراز اعلام کرد که استانداری فارس مکلف به برطرف کردن مشکلاتی است که در شهرک صنعتی شیراز وجود دارد.

وی معتقد است اصلاح فرآیند واگذاری زمین در شهرک صنعتی شیراز ضرورت دارد و باید تدابیری لحاظ شود تا واگذاری‌ها قبل از صدور پروانه بهره‌برداری ممنوع شود.

۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ هم مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی فارس اعلام کرد که پروانه بهره برداری شهرک صنعتی غیر دولتی شرکت توسعه صنایع و صادرات فارس، به عنوان نخستین شهرک صنعتی غیر دولتی در مرکز استان صادر و به ایجاد کنندگان این شهرک اعطا شد.

 

نوید تکمیل زیرساخت‌های شهرک صنعتی خنج

و حالا پس از گذشت یک سال نوید تکمیل زیرساخت‌های شهرک صنعتی خنج امید تازه‌ای را در دل صنعتگران فارس زنده کرده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس و فرماندار شهرستان خنج با هدف استفاده از ظرفیت‌های ملی برای توسعه و تکمیل زیرساخت های شهرک صنعتی خنج و حمایت از صنعتگران مستقر در آن، با حضور در سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران به بررسی مسائل ومشکلات موجود پرداختند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس با اشاره به برگزاری جلسات جداگانه با معاونان فنی و صنایع کوچک سازمان گفت: یکی از مهمترین طرح‌های زیرساختی شهرک صنعتی خنج تأمین برق پایدار از طریق اجرای خط انتقال از پست برق خنج تا شهرک صنعتی است که بخشی از عملیات اجرایی خط اختصاصی توسط شرکت شهرک‌های صنعتی فارس اجرا شده و برای تکمیل این طرح بحث و تبادل نظر شد و مقرر شد جزء مصوبات دور دوم سفر ریاست جمهور قرارگیرد.

سید مصطفی هاشمی افزود:طرح تأمین برق پایدار این شهرک صنعتی،جزء اولویت های سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران و شرکت شهرک‌های صنعتی فارس قرارگرفت و مقرر شد پیگیری ها و اعتبارات لازم برای اتمام پروژه انجام شود و به موازات آن شبکه داخلی برق شهرک صنعتی نیز تکمیل و توسعه یابد.

وی با اشاره به اجرای طرح های عمرانی و زیرساختی شامل زیرسازی، جدول‌گذاری، ساختمان نگهبانی و پل بتنی با ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار در شهرک صنعتی خنج گفت: با بهره‌برداری از این طرح‌ها وضعیت زیر ساخت‌های این شهرک صنعتی به شرایط مطلوب‌تری رسیده است.

هاشمی گفت: هم اکنون آب این شهرک صنعتی تأمین و شبکه‌های داخلی برق و آب و ساختمان نگهبانی اجرا و تکمیل شده و طرح‌هایی نظیر بخشی از شبکه روشنایی و زیرسازی ،جدول‌گذاری و آسفالت نیز با برآورد حدود ۱۰میلبارد تومان در مراحل انتخاب پیمانکار و برگزاری مناقصه قراردارد.

زمینه‌سازی برای جذب سرمایه‌گذاران ایرانی مقیم کشورهای حوزه خلیج فارس

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس گفت: این شهرک صنعتی بسترهای لازم را برای جذب سرمایه‌های فعالان اقتصادی شهرستان خنج در سایر نقاط کشور و نیز سرمایه‌گذاران خنجی مقیم کشورهای حاشیه خلیج‌فارس فراهم کرده است.

این مقام مسئول گفت: امیدواریم این شهرک صنعتی بتواند زمینه جذب سرمایه‌گذار و توسعه صنعتی و اشتغال را در شهرستان خنج فراهم کند.

وی همچنین از موافقت معاونت صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران برای برگزاری تور صنعتی ویژه فعالان صنایع خنج در یکی از استان‌های صنعتی کشور با هدف انتقال و تبادل تجربیات و ارتقای همکاری‌های صنعتی خبر داد و گفت:۵۰درصد از هزینه‌های این تور از طریق کمک‌های حمایتی و یارانه‌ای پرداخت خواهدشد.

 

ظرفیت استقرار ۵۳واحد تولیدی و اشتغال ۲۶۳ نفر

بدون شک تکمیل این زیرساخت‌ها به رونق شهرک صنعتی خنج کمک می‌کند.

در فاز نخست شهرک صنعتی خنج ظرفیت استقرار۵۳واحد تولیدی و صنعتی با پیش‌بینی اشتغال ۲۶۳ نفر فراهم شده است.

بدون شک حل مشکلات زیرساختی و مالی این شهرک‌ها زمینه کاهش تصدی‌گری بخش دولتی در جهت استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی را فراهم می‌کند و تحقق این امر نقش مهمی در توسعه اقتصادی استان ایفا خواهد کرد.

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ ساعت ۶:۱۰ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

One Response to “نوید تکمیل زیرساخت‌های شهرک صنعتی خنج؛ جذب ۱۵سرمایه‌گذار و اشتغال‌زایی برای ۲۶۳ نفر”

  1. خنجی بنگاه دار مصالح ساختمانی گفت:

    شهرک صنعتی خنج. مثل. سایر شهرکهای منطقه. میشود. این. مطالب. بیشتر. جنبه. تبلیغاتی. برای. مسولین. استان فارس. دارد. وگرنه چیز. جدید تر. وبهتری. از سایر. شهرکهای. منطقه. نیست که با این همه تفاصیل. درج. شده. است

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین