یکشنبه ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۱۱ق.ظ
::آخرین مطلب 2 ساعت پیش | افراد آنلاین: 4

سهمیه آرد هر نانوایی براساس دستگاه هوشمند تعیین می‌شود

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان فارس با بیان اینکه تا این مرحله اداره غله و نان هیچ نقشی نداشته و سهمیه بر اساس دستگاه هوشمند تعیین می شود و…

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان فارس با بیان اینکه تا این مرحله اداره غله و نان هیچ نقشی نداشته و سهمیه بر اساس دستگاه هوشمند تعیین می شود و ما فقط وظیفه تامین میزان آرد برای نانوایی را داریم، گفت: موضوع بعد اینکه پس از شناور شدن سهمیه آرد نانوایی ها این سهمیه ها ریزش پیدا کرده و اعتراضات متعددی به وجود آمد که پیرو این اعتراضات و با برگزاری جلسات متعدد تشخیص داده شد تا برای نانوایی ها یک سهمیه در نظر گرفته شود.

جلسه ۵ ساعته بررسی مسائل و مشکلات آرد و نان شهرستان های لارستان، خنج ، گراش، اوز و جویم در شهرستان لارستان با حضور مهدی جمالی مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان فارس، کارشناسان دفتر امور اقتصادی استانداری فارس، فرمانداران، اعضا کارگروه های آرد و نان شهرستان های جنوب استان فارس برگزار شد.

در این مراسم مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان فارس در سخنانی با بیان اینکه وظیفه اداره کل غله بر اساس اساسنامه شرکت بازرگانی ایران تامین گندم و سایر کالاهای اساسی بر اساس مصوبات شورای عالی امنیت کشور و تابع سیاست گذاری هاست، اظهار داشت: در سال ۱۴۰۰ و با ورود دولت جدید در بحث اصلاح ساختار هدفمندسازی یارانه آرد و نان دولت دو راه در پیش رو داشته است یکی حذف یارانه و واریز به حساب سرپرستان خانوار و دیگری ارائه راهکاری در جهت نظارت کامل بر توزیع آرد و نان است.

مهدی جمالی با اشاره به اینکه طی جلسات مختلف تصمیم بر این شد که بخش اعظم تبدیل گندم تا تولید آرد بصورت سامانه ای صورت پذیرد، افزود: پس از تولید آرد قرار بر این شد از طریق هوشمندسازی مدیریت آرد و نان با نصب کارتخوان های هوشمند در نانوایی ها دولت آخرین نقطه تامین نان را نیز هوشمندسازی و کنترل نماید.

این مسئول با اذعان به اینکه بر اساس این هوشمندسازی و استانداردهایی که وجود دارد سهمیه مشخصی برای نانوایی ها در نظر گرفته شد اما نانوایی ها باز می توانند بنا بر دلایلی که مطرح می نمایند سهمیه بیشتری دریافت کنند، تصریح کرد: بعد از خردادماه ۱۴۰۱ سهمیه نانوایی ها بر اساس تراکنش هایی است که یک نانوا ایجاد می‌کند و دستگاه پوز هوشمند تراکنش های متعارف را تشخیص داده و سهمیه دوره جاری نانوا از این طریق تعیین می گردد.

وی با بیان اینکه تا این مرحله اداره غله و نان هیچ نقشی نداشته و سهمیه بر اساس دستگاه هوشمند تعیین می شود و ما فقط وظیفه تامین میزان آرد برای نانوایی را داریم، خاطر نشان کرد: موضوع بعد اینکه پس از شناور شدن سهمیه آرد نانوایی ها این سهمیه ها ریزش پیدا کرده و اعتراضات متعددی به وجود آمد که پیرو این اعتراضات و با برگزاری جلسات متعدد تشخیص داده شد تا برای نانوایی ها یک سهمیه در نظر گرفته شود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان فارس با بیان اینکه از خردادماه ۱۴۰۲ستاد تنظیم بازار کشور مبنای سهمیه واحد‌های نانوایی را مشخص کرده است، عنوان کرد: بعد از اینکه این قوانین اجرایی شد در شهرستان های جنوبی کشور بر اساس رسم و رسومی که مخصوصا در ماه مبارک رمضان وجود دارد و برخی خانه ها نان های مختلف این ماه را خود تهیه می نمایند رایزنی هایی با تهران داشتیم تا سهمیه آرد آزاد را جهت شهرستان های جنوبی تخصیص دهیم و سهمیه آرد آزاد خریداری شده توسط خانواده ها به نانوایی ها عودت داده شود و این قول را می دهیم تا این سهمیه ها به نانوایی ها اختصاص داده شود.

جمالی با اشاره به اینکه در سال ۱۳۸۹ کلا یارانه از آرد و نان حذف گردید و مبلغ معادل ۸۸۰۰ تومان به حساب خانوارها واریز شد، ادامه داد: در سال ۱۳۹۱ در اثر تحریم ها تصمیم گرفته شد تا نامحسوس سهمیه بندی آرد و نان صورت بگیرد که با کاهش سهمیه نانوایی ها روبرو بودیم و در آن زمان بر اساس آنالیز قیمت آرد و نان سهمیه به نانوایی ها داده می شد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر سهمیه بندی آرد و نان نانوایی هر شهرستانی بر اساس استاندارد سهمیه دو سالی است که آرد به صورت آزاد تامین می شده است، یادآور شد: حال ممکن است سهمیه برخی شهرستان ها با یکدیگر فرق داشته باشد اما موضوع کشوری است.

این کارشناس با اذعان به اینکه یکی از خواسته های نانوایان لارستان بازگشت به سهمیه آرد بهمن ماه بوده است که با این مورد مشکلی نداشته و این مورد را در صورت تمایل نانواها انجام خواهیم داد، افزود: به نانواها آموزش کار با دستگاه کارت خوان داده شده است و آنها از تراکنش های متعارف و نامتعارف باید کامل آگاه باشند تا سهمیه دچار مشکل نشود.

جمالی با اشاره به اینکه در بحث آرد خام طی سه نامه به ادارات مرتبط ابلاغ شده است که تعاونی های روستایی میزان آرد مورد نیاز را وارد سامانه کنند تا سامانه سهمیه آنها را مشخص کند، تأکید کرد: باید اهتمام ویژه ای صورت پذیرد و اطلاعات در سامانه وارد شود تا مشکل آرد خام روستایی و عشایری حل گردد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان فارس با بیان اینکه سرانه آرد خام در حال حاضر برای هر نفر ۷ کیلو و نیم است، تصریح کرد: بحث بعد کیفیت آرد است که برخی نانوایی ها به کیفیت آرد اعتراض دارند و در ابتدا نانوا می تواند با خود کارخانه تماس گرفته و مشکل را مطرح نماید و در غیر اینصورت می توان آرد را نمونه گیری و آزمایش کرد تا مشکل ارزیابی شود.

وی با اذعان به اینکه معمولا در تابستان ها بخاطر گرمای هوا با کیفیت کمتر نان روبرو هستیم زیرا باید خمیر نان با آب سرد تهیه شود، عنوان کرد: این امکان فراهم است تا گندم از چند اقلیم به کارخانه ها تخصیص داده شود تا آرد با کیفیت تری تهیه شود که بنظر من بخاطر هوای گرم جنوب بهترین گندم ها در جنوب استان کشت می‌شود.

جمالی با تأکید بر اینکه در بحث اخذ کرایه اضافی هیچ راننده ای اجازه مطالبه وجه اضافی ندارد، گفت : اگر راننده ای وجه اضافه ای از نانوا مطالبه کرد از طریق فرمانداری می توان این موضوع را پیگیری کرد و شرکت حمل و نقل را مقصر جلوه داد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان فارس با اشاره به اینکه باید شرکت حمل و نقل در این خصوص پاسخگو بوده و در صورت عدم تمکین با تعزیرات این مورد پیگیری شود، اضافه کرد: اگر اثبات شود که وجه اضافه ای پرداخت شده به ما اعلام گردد تا هزینه ها برگشت داده شود و پیگیری ها به نتیجه برسد.

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:پنج شنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۰۳ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین