جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۳۸ب.ظ
::آخرین مطلب 1 ساعت پیش | افراد آنلاین: 1

چرا رأی دهیم؟/ دو استاد دانشگاه در لارستان پاسخ می‌دهند

این روزها تب انتخاباتی میان مردم داغ است و سوال «چرا رأی دهیم؟» به یکی از بحث های انتخاباتی جمع های دوستانه و خانوادگی تبدیل شده است. این سوال را…

این روزها تب انتخاباتی میان مردم داغ است و سوال «چرا رأی دهیم؟» به یکی از بحث های انتخاباتی جمع های دوستانه و خانوادگی تبدیل شده است. این سوال را از دو چهره دانشگاهی در لارستان پرسیدیم.

به گزارش میلاد لارستان به نقل از ایرنا، رئیس دانشگاه پیام نور لارستان روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: از جنبه های مختلفی می توان به مشارکت در انتخابات پرداخت و این موضوع ابعاد فردی، منطقه ای، ملی و بین المللی دارد.

سید روح الله قرشی که دکترای مدیریت دولتی از دانشگاه تهران دارد افزود: از منظر نگاه کلان، مشارکت در انتخابات بیانگر اعتبار بین المللی یک کشور است و هرچه میزان مشارکت بیشتر شود، اعتبار آن کشور در سطح جهان نیز افزایش پیدا می کند و در کاهش فشارها تاثیرگذار است.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: وقتی مردم پشتیبان حکومت خودشان هستند، برنامه های کشورهای دیگر برای تهدیدها، فشارها و تحریم ها می تواند کاهش پیدا کند.

قرشی ادامه داد: به لحاظ ملی قاعدتا انتخاب نمایندگان بهتر می تواند به تدوین و طراحی قوانین بهتر و کارآمد تر برای حل مسائل و مشکلات منجر شود. بسیاری از مشکلات به صورت مزمن در کشور به ویژه در حوزه اقتصادی و آسیب های اجتماعی وجود دارد که می تواند به واسطه انتخاب درست در انتخابات حل و فصل شود.

وی به جنبه منطقه ای مشارکت در انتخابات نیز اشاره کرد و اظهار داشت: در دوره های گذشته مشاهده شده که نمایندگان حوزه انتخابیه لارستان نسبت به نمایندگان سایر مناطق همجوار ضعیف تر بودند و نتوانستند منافع منطقه ما را بهتر پیگیری کنند و کاستی هایی وجود داشته است. لذا هرچه بتوان نماینده قوی تری انتخاب کنیم در چالش های موجود، می توانیم عملکرد بهتری داشته باشیم و مزیت های بهتری به دست آوریم.

رئیس دانشگاه پیام نور لارستان بیان کرد: به لحاظ فردی باید گفت کسی که مشارکتی در انتخابات نمی کند و رای نمی دهد، به نوعی صدای خود را خاموش کرده است و نمی تواند صدای خود را به بقیه برساند و ایده ها و نظرات خود را مطرح و آنها را عملی کند. یک ضرب المثل در فرهنگ غرب است مبنی بر اینکه کسی که رای نمی دهد، صدایی هم ندارد.

قرشی گفت: از هر جنبه که نگاه کنیم موضوع مشارکت در انتخابات از اهمیت بالایی برخوردار بوده و بسیار تاثیرگذار است.

سحر یادگارفرد، دکترای شهرسازی برنامه ریزی شهری که در مرکز آموزش عالی لارستان نیز تدریس دارد دیگر استاد دانشگاهی بود که به این سوال پاسخ داد و گفت: یازدهم اسفندماه متعلق به مردم است. زنان نیز قشر عظیمی از جامعه ما را تشکیل می دهند و بدیهی است که باید در همه عرصه ها حضور فعال داشته باشند.

این عضو شورای شهر لارستان افزود: مشارکت فعال زنان در سرنوشت یک جامعه، نشانه ی پویایی جامعه و متضمن موفقیت آن است.

وی بیان کرد: حضور در انتخابات حق هر فرد است و عدم حضور در انتخابات یعنی گذشتن از یک حق مسلم که اثرات مستقیم و غیر مستقیم آن به خود شخص بر می گردد.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: مشارکت حداکثری مردم علی الخصوص زنان در انتخابات، بهره گیری از ظرفیت زنان و تبیین جایگاه زنان در قانون گذاری و قوانین حوزه زنان، تحول خواهی و پیش راندن کشور به سمت عبور از چالش ها علی الخصوص در حوزه بانوان و رسیدن به جایگاه مطلوب و ایجاد توسعه منطقه ای و شهری جهت فراهم کردن زمینه مناسب برای فعالیت موثر بانوان، همگی در نتیجه مشارکت فعال در انتخابات پیش رو، قابل تجلی و نمایش است.

یادگارفرد بیان کرد: برای دفاع از حقوق و جایگاه بالای زن نیازمند یک نماینده شاخص و توانمند هستیم. یقینا مردم غیور و شریف لارستان مثل همیشه با حضور پرشور و انتخاب نماینده اصلح، بار دیگر مجلسی قوی برای ایرانی قوی خواهند ساخت.

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری، ۱۱ اسفندماه همزمان در سراسر کشور برگزار می‌شود و مردم فارس نیز برای انتخاب نمایندگان خود در ۱۸ حوزه انتخابیه و پنج نماینده خبرگان رهبری به پای صندوق‌های رای می‌روند.

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:چهارشنبه ۰۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۴۵ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین