یکشنبه ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۹:۴۹ق.ظ
::آخرین مطلب 25 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 5

ثبت آیین رمضونی لطیفی و الغوثی گراش در فهرست ملی

  مدیرکل میراث فرهنگی فارس با اشاره به ثبت ملی دو پرونده از میراث ناملموس این استان با موضوع آیین ماه مبارک رمضان گفت: آیین رمضونی و الغوثی از رسوم…

 

مدیرکل میراث فرهنگی فارس با اشاره به ثبت ملی دو پرونده از میراث ناملموس این استان با موضوع آیین ماه مبارک رمضان گفت: آیین رمضونی و الغوثی از رسوم مردم فارس در ماه مبارک رمضان است.

به گزارش میلاد لارستان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، محمد ثابت اقلیدی ضمن تبریک فرارسیدن ماه خیر و پربرکت ماه مبارک رمضان گفت: تاکنون پیش از ۱۳۵ پرونده میراث ناملموس فارس در فهرست ملی به ثبت رسیده است که تنها در اسفندماه جاری ۲۰ پرونده در شورای ثبت آثار ملی جای گرفت، هریک از این پرونده‌ها به آداب رسوم و آیین سنتی خاصی در شهرستان‌های فارس می‌پردازد.

او افزود: دو پرونده مراسم الغوثی شهرستان گرش و رسم رمضونی شهر لطیفی در شهرستان لار جزء پرونده‌های است که امسال در فهرست ملی به ثبت رسیده است.

گفتنی است رسم رمضونی علاوه بر شهر لطیفی در شهرستان‌های دیگر نیز با تغییراتی انجام می‌شود به‌طوری‌که اول ماه رمضان از خانه داماد که تازه عقد کرده تعدادی ظروف از جنس چوب درخت خرما که به زبان محلی به آن سپ می‌گویند خوراک‌های متعددی شامل حلوا‌های محلی، مهوه. مسقطی لاری انواع ژله برنج مرغ نان رگاگ نان شول شولی همچنین انواع لباس و جواهرات تدارک دیده می‌شود و به خانه عروس می‌برند البته این رسم در شیراز به اسم والون شناخته می‌شود.

رسم الغوثی در گراش در شب‌های احیا در ماه رمضان برگزار می‌شود.

در هنگام خواندن دعای جوشن کبیر تسبیح را در ظرف آب می‌گردانند و هم‌زمان الغوث الغوث می‌گویند البته این رسم توسط یکی از معتمدین و سالخوردگان انجام می‌شود. آب متبرک بعد از اتمام دعا برای نوشیدن به افراد حاضر در مراسم دعا داده می‌شود مردم برای دعا خواندن به صورت حلقه‌ای دور هم می‌نشینند و هر کدام از اهالی دعا را قرائت می‌کنند.

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:سه شنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۶:۰۰ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین