چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲:۴۵ق.ظ
::آخرین مطلب 5 ساعت پیش | افراد آنلاین: 2

درخواست عجيب امارات از اروپا دربارۀ جزاير ايراني!!

رئيس پارلمان امارات متحده عربي از پارلمان اتحاديه اروپا خواست، موضع شفافي در قبال مساله “جزاير سه گانه ايراني”، اتخاذ کند. به گزارش میلادلارستان و به نقل از پايگاه خبري…

رئيس پارلمان امارات متحده عربي از پارلمان اتحاديه اروپا خواست، موضع شفافي در قبال مساله “جزاير سه گانه ايراني”، اتخاذ کند. به گزارش میلادلارستان و به نقل از پايگاه خبري العالم و  روسيه اليوم، خانم “امل القبيسي” رئيس پارلمان امارات  در نشست مشترک با اعضاي پارلمان امارات و اروپا در بروکسل، در سخناني بر ضرورت تحت فشار قرار دادن تهران براي پايان دادن به مساله جزاير سه گانه تاکيد کرد!! القبيسي همچنين در ادامه همانند ساير حکام مرتجع عرب، ادعاي مضحک دخالت ايران در کشورهاي عربي را مطرح و بر ضرورت دعوت از ايران براي دست برداشتن از اين مداخله ها تاکيد ورزيد.

خليج فارس که ايران بيشترين مرز آبي در آن را در مقايسه با ساير کشورها داراست، حدود ۳۰ جزيره مسکوني و غيرمسکوني دارد که ابوموسي، تنب بزرگ و تنب کوچک از جمله اين جزاير هستند. اما در اين ميان سه جزيره ابوموسي، تنب بزرگ و تنب کوچک که به جزاير “سه‌گانه” معروف شده‌اند، به لحاظ نظامي فوق‌العاده مهم و داراي موقعيت ويژه تدافعي هستند، از اين جهت موقعيت مهم اين جزاير باعث برخي حساسيت‌ها شده است.

بررسي‌هاي تاريخي بيانگر آن است که در هزاره دوم قبل از ميلاد اين ۳ جزيره همانند ساير جزاير درياي پارس توسط ايرانيان اداره مي‌شد و جزو قلمرو حکومت‌هاي ايراني بوده است. در دوران اسلامي نيز اين جزاير همواره جزو قلمرو ايالت‌هاي جنوبي ايران از جمله فارس بوده‌اند. با ورود پرتغالي‌ها به درياي پارس اين ۳ جزيره به اشغال آنها در آمد که در روزگار شاه عباس صفوي توسط نيروهاي ايراني آزاد شد‌.

نادرشاه افشار و کريم‌خان زند به اين جزاير اعمال حاکميت کامل کرده‌اند و در روزگار سلطنت فتحعلي شاه قاجار نيز جزاير درياي پارس مانند کيش، بحرين، ابوموسي، هندورابي، تنب بزرگ، کوچک و فارور جزو ايالت‌هاي فارس محسوب مي‌شدند. در سال ۱۲۶۳ هجري قمري نيز کرانه‌ها و جزاير خليج فارس از جمله جزيره ابوموسي بخشي از ايالت بنادر خليج فارس محسوب مي‌شد. بررسي دقيق اسناد و کتب تاريخي بر مالکيت و حاکميت تاريخي ايران بر جزاير سه‌گانه ترديدي باقي نمي‌گذارد.

نوشته شده در تاریخ:سه شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۷:۵۰ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین