پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱:۰۳ق.ظ
::آخرین مطلب 2 ساعت پیش | افراد آنلاین: 2

انتصاب مدیر جهاد کشاورزی لارستان به عنوان مدیر امور اراضی فارس

میلاد لارستان: مهندس علی ارغون که تا پیش از این به عنوان معاون سازمان و مدیر جهاد کشاورزی لارستان مشغول به خدمت بود، به سمت مدیر امور اراضی استان فارس منصوب شد.

مهندس علی ارغون  که تا پیش از این به عنوان معاون سازمان و مدیر جهاد کشاورزی لارستان مشغول به خدمت بود، به سمت مدیر امور اراضی  استان فارس منصوب شد.
به گزارش میلاد لارستان؛ مراسم تکریم و قدردانی از خدمات مهندس کریمی مدیر پیشین  امور اراضی سازمان جهادکشاورزی استان فارس و معارفه  مهندس  علی ارغون مدیرجدید با حضوردکتر قاسمی رئیس سازمان، معاونین ومدیران ستادی این سازمان، بهشتی مشاور و مدیرکل دفترریاست و امر استانهای سازمان امور اراضی کشور،  تنی چند از مقامات اجرایی ،قضایی و لشکری استان فارس بر گزار شد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در این مراسم گفت : بر اساس آمار رسمی طی چند  سال اخیر در کشور بیش از یک میلیون هکتار ازاراضی کشاورزی تغییر کاربری غیر مجاز شده است واز بین رفته و برای تولید یک سانتی متر آن صدها سال زمان نیاز است.
jahad fars 02
قاسمی در ادامه بابیان این مطلب که به منظور حفظ و صیانت از اراضی کشاورزی باید از زمین های کشاورزی به نحو مطلوب استفاده شود و بین مردم نیز این فرهنگ نهادینه شودخاطر نشان کرد: درسالهای اخیر گسترش روزافزون تلاش برای تصرف، تملک، تفکیک، خرد کردن و تغییر کاربری اراضی علی‌الخصوص اراضی کشاورزی و میل کاذب به ویلاسازی، ساخت باغ‌شهرها و تفرجگاه ها و مسائلی از این دست ، فشار برای زمین‌خواری از طریق تغییر غیرمجاز کاربری اراضی کشاورزی و نیز تصرف اراضی منابع ملی و دولتی در مناطق مختلف کشور به ویژه در حریم شهرها و حوزه نفوذ شهرهای بزرگ را تشدید کرده است.
وی تصریح نمود : از آنجا که عمده اراضی مرغوب کشاورزی در حاشیه شهرها و روستاها قرار دارد طی ۵ دهه گذشته سطحی معادل یک میلیون هکتار از اراضی مرغوب کشاورزی به واسطه عوامل مختلف تغییرکاربری به ویژه تغییرکاربری های غیرمجاز از چرخه تولید خارج شده و چند میلیون هکتار دیگر نیز در معرض تهدید قرار دارد. تا جاییکه مقام معظم رهبری در این باره هشدار داده و فرموده‌اند که«نابودی زمین‌های کشاورزی خسارتی غیر قابل جبران است.
وی خرد شدن و تفکیک اراضی کشاورزی را یکی از چالش های پیش رو دانست و افزود:یکی از موانع اصلی توسعه کشاورزی وعدم بازدهی و بهره وری مناسب تولید محصولات کشاورزی، خرد شدن و پراکنش اراضی زراعی و باغی است. خرد شدن اراضی کشاورزی در ابعاد مختلف اکولوژیکی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و کاربری، ضررهای جبران‎ناپذیری را در دستیابی به توسعه بخش کشاورزی و به تبع آن توسعه ‌پایدار کشور ‌به دنبال دارد.
jahad fars 01
این مقام مسئول دربخش دیگری هز سخنانش به ۹چالش پیش رو در امور اراضی اشاره کردو ازجمله به عدم اجرای طرح آمایش سرزمین و نامشخص بودن وضعیت کاربری اراضیپرداخت و اظهار داشت : زمین به عنوان اصلی ترین منابع پایه هرکشور توان اکولوژیک محدودی برای استفاده انسان دارد و استفاده نادرست از سرزمین و بهره برداری خارج از توان و پتانسیل زمین و آب یکی از اصلی ترین عوامل به خطر افتادن محیط زیست و نابودی منابع جوامع است .
وی عدم صدور اسناد مالکیت اراضی  کشاورزی را دیگر چالش این بخش خواندندو گفتند یکی از مهم ترین کاستی های ناشی از عدم اجرای کاداستر اراضی غیر شهری ،  نامشخص بودن  حدود مالکیت ها و به تبع آنها سنددار نبودن بخش وسیعی از اراضی کشاورزی می باشدکه در پی آن : سنددار نبودن اراضی کشاورزی و شفاف نبودن اطلاعات مالکیتی مزارع و باغ ها علاوه بر چالش ها و معارض مختلف، برنامه ریزی برای حفظ و توسعه اراضی کشاورزی، صیانت و مدیریت بهینه  از منابع آب و خاک کشور را دچار اختلال می کند و به تبع آن امکان ارائه تسهیلات حمایتی به کشاورزان و ارائه کمک های مختلف برای رفع موانع و مشکلات کشاورزان برای تولید را نیز با اشکال مواجه می کند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس ، تداخلات اراضی ملی دولتی و مستثنیات و اختلافات بین مردم و دولت ، عدم نظارت جدی بر اراضی ملی و دولتی واگذاری ، عدم جرم انگاری تخلفات زمین خواری و بازدارنده نبودن قوانین ، کمبود اعتبارات، تجهیزات و امکانات برای ارتقاء پوشش حفاظتی اراضی و همچنین قوانین و مقررات  و خرد شدن وتفکیک اراضی و نداشتن میل به کار گروهی کشاورزان را از دیگر چالش های  حوزه امور اراضی  کشاورزی در استان فارس  نام برد.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان فارس  گفت: تغییر کاربری اراضی مهمترین تهدید بخش کشاورزی به شمار می رود .
قاسمی در خصوص وضعیت تغییر کاربری زمین های کشاورزی فارس نیز گفت: این استان نسبت به استان های دیگراز شرایط خوبی برخوردار است ولی ادامه این روند نیازمند برنامه ریزی دقیق و مدیریت برای مقابله با چالش های این بخش است.
مشاور و مدیرکل دفتر ریاست و ارزیابی عملکرد استان  ها در امور اراضی کشوردرادامه این مراسم گفت : رسالت همه برای حفظ اراضی کشاورزی بسیار سنگین است.
مهندس بهشتی با تاکید بر ضرورت حفظ و حراست از اراضی کشاورزی کشور گفت: به طور قطع با افزایش ضریب حفاظتی، عرصه های زراعی کمتری از دست خواهیم داد.
وی با بیان اینکه آرامش نسبتاً مطلوبی در استان فارس  و برخی استان های دیگر در زمینه تغییر کاربری ها طی دو سال اخیر حاکم شده است، افزود: هماهنگی مطلوبی در این زمینه در این استان ایجاد شده و تداوم این آرامش و ثبات نیازمند همکاری سازمان جهاد کشاورزی و دیگر دستگاه های اجرایی با ادارات امور اراضی است.
در ادامه نیز مهندس کریمی  مدیر سابق امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی،  موفقیت مجموعه مدیریت امور اراضی را حاصل زحمات کل همکاران دانست و بخشی از فعالیت های صورت گرفته توسط این مدیریت راکه شامل بررسی چالش‌های موجود در زمینه مدیریت بر عرصه‌های دولتی و کشاورزی، نحوه حفاظت از اراضی ، طرح کاداستر اراضی کشاورزی ، نحوه مدیریت و راه اندازی خط ۱۳۱ گزارشات مردمی، بررسی تفاهم نامه های امضاء شده فی مابین امور اراضی و بنیادمسکن،  توسعه باغات در اراضی شیب دار، تعیین تکلیف وضعیت ثبتی ساختمان ها و اراضی فاقد سند و سنددار کردن زمین های کشاروزی، بررسی ماده ۸ قانون افزایش بهره وری و رفع تداخلات ، راه اندازی گشت های حفظ کاربری ، تقویم و ارزیابی اراضی برای اخذ عوارض ماده ۲ قانون ، نحوه اجرای احکام قضایی و بررسی ماده ۵۴ قانون رفع موانع تولید و پیش نویس آیین نامه اجرایی آن طرا به اطلاع اعضا حاضر در جلسه رساند.در ادامه
مهندس ارغون  نیز مواردی  از برنامه های خود  را ارائه نمود و گفت:  در این حوزه به دنبال برنامه ريزي به منظور افزایش بهره وری و ارتقاء هرچه بیشتر  بخش کشاورزی  هستیم و امیدوارم با همکاری و تعامل بیش از پیش در این مسئولیت مهم  در راستای تعالی سازمان  وبخش کشاورزی استان گام برداریم.
وی با اشاره به جایگاه مهم امور اراضی  سازمان جهاد کشاورزی استان فارس و شرایط و كیفیت  خدمات رسانی  به مردم ، خواستار همكاری در ارتقا هرچه بیشتر این مدیریت  از نظر کمی و کیفی و متناسب با نیازهای استان شد.
خبرنگار: روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس 
نوشته شده در تاریخ:شنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۲:۰۷ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین