یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۵:۴۲ق.ظ
::آخرین مطلب 7 ساعت پیش | افراد آنلاین: 3
به مناسبت 27 رمضان

سالروز رحلت آیت الله سیدعلی اصغر موسوی لاری مرد علم، جهاد و مردمداری

میلاد لارستان: حضرت آیت الله سید علی اصغر آیت‌الهی فرزند سوم آیت الله العظمی حاج سید عبدالحسین نجفی لاری و از نوادگان امام موسی بن جعفر (ع) در خانواده علم و اجتهاد و جهاد در شهر لار متولد شد.

میلاد لارستان: حضرت آیت الله سید علی اصغر آیت‌الهی فرزند سوم آیت الله العظمی حاج سید عبدالحسین نجفی لاری و از نوادگان امام موسی بن جعفر (ع) در خانواده علم و اجتهاد و جهاد در شهر لار متولد شد. سید عبدالحسین با طهارت و رو به قبله فرزند عزیزش را در آغوش گرفته و در گوش او اذان و اقامه گفت و جانش را با مهم ترین شعار اسلام سیراب کرد.

حیات علمی

سید علی اصغر بعد از دوران طفولیت و کودکی علاقه فراوانی به علم و دانش داشت بنابراین با سرعت فراوان درس‌های ابتدایی و مقدماتی را پیمود و وارد کلاس درس اساتید بزرگ شد و در محضر پدر بزرگوارنشان بهره‌مند و پس از ایشان نزد برادرشان آیت الله سید عبدالمحمد آیت اللهی در لار و آیت الله سید عبدالباقی در حوزه علمیه شیراز کسب علم و دانش اسلامی نکرد.

وی پس از بهره‌مندی از حوزه علمیه لار و شیراز وارد حوزه نجف شد و از محضر اساتیدی همچون آیت الله شیخ محمد حسین غروی اصفهانی و آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی بهره‌مند شده و از جانب ایشان به مرتبه اجتهاد و اجازه مطلق نائل آمد، از دیگر اساتید ایشان می‌توان به آیت الله قاضی، آیت الله سید ضیا عراقی، مرحوم نایینی اشاره کرد.

خدمات فرهنگی و اجتماعی

مرحوم آیت الله سید علی اصغر موسوی لاری خدمات فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی فراوانی به اسلام و مسلمین داشتند از جمله می‌توان تاسیس کارخانه پارچه بافی در لار، احداث سد برای تامین آب شرب و کشاورزی، تاسیس دارالایتام، دائر نمودن دو درمانگاه در زمان شیوع بیماری حصبه در لارستان، تلاش برای احداث شرکت برق با همکاری خیران، آزاد کردن زندانیان شیعه، برطرف کردن اختلافات قومی، رفع ظلم صاحب منصبان و غیره اشاره کرد.

حیات انقلابی و ارتباط با شهید نواب صفوی

آیت الله سید علی اصغر آیت اللهی جهاد فی سبیل الله را از پدر مجاهد خویش به ارث برد و مانند پدر بزگوارشان دارای روحیه جهادی و مبارزه بر علیه ظلم و ستم بود و با تمام مظاهر ظلم و ستم و فتنه‌هایشان مانند فتنه بهائیت، فتنه انگلیسی‌ها و فتنه عبدالرحمن فرامرزی به شدت مبارزه کرد.

ایشان با مجاهدین اسلام در زمان خود همکاری داشت و  میزان ارتباط عاطفی ایشان و کمک مالی و فکری به رهبران فدائیان اسلام و نواب صفوی به اندازه‌ای بود که نواب صفوی به فرزند ایشان سید مجتبی گفته بود هنگام ورود پدر بزرگوارتان به تهران قبلا ما را خبر کنید تا به استقبال وی بشتابیم.

ارتحال ایشان و عزای عمومی در ایران و کشور های خلیج فارس

این عالم نستوه و انقلابی به علت بیماری شدید، در۲۷ ماه رمضان المبارک سال ۱۳۴۷ قمری دار فانی را وداع نمودند و پیکر پاک و مطهر آن مرد بزرگ، با انبوه کثیری از علما و مردم شیراز، جهرم و لارستان در شیراز تشییع شد.

با ارتحال ایشان در شهر جهرم ده روز عزای عمومی اعلام شد و مردم به عزاداری و روضه‌خوانی پرداختند و همچنین در لارستان عزای عظیمی برپا شد و تا چهل روز این عزاداری‌ها ادامه داشت. علاوه بر جهرم و لار، در شهرهای قم، مشهد، آبادان، بندرعباس، میناب، بندرلنگه و همچنین در خارج از ایران مانند کویت، قطر، بمبئی، نجف اشرف و کربلا عزاداری شد.

دفن آیت الله سید علی اصغر آیت اللهی در مقبره خاندان آیت اللهی

پس از  استقبال بی نظیر از جنازه مطهر آیت الله سید علی اصغر آیت الهی چند کیلومتر مانده به شهر جهرم و تشییع جنازه  توسط مردم روزه‌دار آن دیار در گرمای سوزان اوائل تابستان جهرم، بالاخره پیکر مطهر فقیه مجاهد و مبارز نستوه حضرت آیت الله سید علی اصغر آیت اللهی در شرق شهر دارالمومنین جهرم کوی کوشکک مقبره خاندان آیت الله و در کنار پدر بزرگوارشان حضرت آیت الله سید عبدالحسین نجفی لاری و برادرشان حضرت سید علی اکبر آیت اللهی و آیت الله سید علی‌محمد آیت اللهی آرام گرفت و امروزه این قبور شریف در جهرم محل زیارت محبان خاندان اهل بیت عصمت و طهارت و نیز فعالیت تبلیغی و دینی و فرهنگی قرار گرفته است.

گردآورنده: مهدی عرفانیان – پسین جهرم

نوشته شده در تاریخ:یکشنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۱:۵۳ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین