جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۸:۴۴ق.ظ
::آخرین مطلب 12 ساعت پیش | افراد آنلاین: 1

پتانسیل خفته گردشگری غذایی لارستان

من حلوای مسقطی لار را زیبایی خفته* می بینم . پری رویی که تاب مستوری ندارد اما بی توجهی ما او را مستور نگه داشته است.حلوای مسقطی لار یکی از…

من حلوای مسقطی لار را زیبایی خفته* می بینم . پری رویی که تاب مستوری ندارد اما بی توجهی ما او را مستور نگه داشته است.حلوای مسقطی لار یکی از

ظرفیتهای شاخص در شناساندن توانمندی این شهرستان به خصوص در ایجاد فرصتهای گردشگری غذایی در منطقه لارستان است.

ایده ای که به ذهن حقیر میرسد معرفی لارستان از طریق ظرفیتهای موجود است.یکی از ظرفیتهای لارستان که به مدد بسیاری از بزرگان مغفول نمانده ولی به اندازه کافی پر و بالی نگرفته است ظرفیت مهارت غذایی مردم لارستان است.من حلوای مسقطی را به عنوان یک شاخص و برند معرفی کننده لارستان وارد بحث میکنم.حقیر ساکن زنجان هستم و تجربیات مدیران گردشگری اینجا را به عنوان نمونه های تجربه شده و عملیاتی شده به محضر عزیزان عرضه میدارم.

در دوران ریاست جمهوری سید محمد خاتمی یکی از مدیران خوش فکر زنجان که در آن زمان ریاست سازمان گردشگری را به عهده داشت ایده جشنواره ملی آش در زنجان را عملیاتی کرد که هم با استقبال بی نظیر مردم زنجان روبرو شد و هم استقبال استانهای همجوار را در پی داشت.نامبرده با شناختی که از ظرفیت مهارت مردم شهرش در پخت آش داشت با برنامه ریزی دقیق و مکان یابی نمایشگاه جشنواره در یکی از دیدنی ترین اماکن تفریحی زنجان و تهیه امکانات لازم برای اسکان شرکت کنندگان ، ماندگارترین جشنواره غذایی ایران را در زنجان به نمایش گذاشت.

او با کمک تیم فکری و اجرایی خود ۲۸ نوع آش از منطقه زنجان را به ایران معرفی کرد.این جشنواره که در ابتدا یکی از جشنواره های محلی بود با بازتاب در میان زنجانیهای خارج از کشور و ورود به موقع آنها در رسانه ها با ارائه پیشنهادی جالب از سوی آنان روبرو گشت.آنها پیشنهاد دادند روز ۳۱ اردیبهشت به عنوان روز ملی آش معرفی شود.

رخدادی محلی که با خوش فکری و زمان شاسی تبدیل به یک رخداد ملی شد.این مدیر خوش فکر در حال حاضر نیز مدیریت سازمان گردشگری را به عهده دارد و کار این جشنواره را در طی این سالها به جایی رساند که طی مصاحبه ای که در سال ۹۳ در این خصوص انجام داد ابعاد فرا ملی این جشنواره را اینگونه بیان داشت:” امسال تمامی استانهای شرکت کننده با لباس محلی و آش ویژه منطقه خود در این جشنواره حاضرمی شوند.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان جناب آقای رحمتی گفت: ۳۵ نوع آش در بخش مسابقه شرکت داده شده و روزانه برای ۱۵ هزار نفر آش پخته می شود.

از ۳۸ سفیر کشورهای مختلف برای حضور در نهمین جشنواره ملی آش در زنجان دعوت به عمل آمده که تاکنون سفرای ۲۰ کشور برای حضور در این جشنواره اعلام آمادگی نموده اند.
وی از برگزاری نمایشگاه صنایع دستی در طول برگزاری جشنواره فوق خبر داد و تصریح کرد: ۳۰ استان در قالب ۱۲۰ غرفه برای نمایش هنرهای سنتی، صنایع دستی و سوغات در این نمایشگاه حضور می یابند.

در طول برگزاری جشنواره هر روز یک استان آیین های محلی، موسیقی محلی و جاذبه های خود را معرفی خواهند کرد. “

طی تحقیقی به عمل آمده در لارستان بیش از ۳۴ نوع شیرینی و بیش از ۱۰ نوع نان محلی و انواع غذاهای سنتی لاری شناسایی شده است . که از بین شیرینیها حلوای مسقطی لاری و حلوای مقراضی و از بین نانها نان تپتپی و از بین کلوچه ها تفتو و بتنور بیشترین استفاده را دارند . به نظر شما مهارت مادران ما در مانور غذایی با خرما و حلوا و انواع نانهای سنتی لار کمتر از زنجانیهاست؟!

امروز زنجان را در بین استانهای همجوار نه تنها به عنوان قطب صنعت چاقو که با جشنواره آش آن می شناسند.اگر موقع شناس باشیم وقتش رسیده که حلوای مسقطی لاری را هدفمندتر به دنیا معرفی کنیم.

در برگزاری چنین جشنواره هایی هم زمان یابی مهم است هم مکان یابی.برای شناسایی این دو آیتم مدیران و مسئولان لارستان بهتر میتوانید اظهارنظر کنند.حقیقت این است که لارستان با ساخت پاساژ و مجتمع تجاری شاید زیبا شود ولی شناسانده نمی شود.حکم زیبارویی دارد که در خانه نشسته تا بختش باز شود! شما باید برای ساخت یک مکان تفریحی در سطح ملی با تاجران لاری وارد مذاکره شوید و ابعاد فرا ملی این کار را به آنها توضیح دهید تا راغب به سرمایه گذاری شوند.به نظر میرسد  ظرفیتهای مکانی فعلی در خور شان برگزاری چنین جشنواره هایی نیست.باید این مکان ساخته شود.

حقیر به اتفاق خانواده در نوروز  مهمان خانه پدری در لار بودم.در بازگشت به زنجان حلوای مسقطی را به عنوان سوغات با خود به زنجان آوردم و نزدیک به ۵۰ خانواده از این حلوا بهره مند شدند و بلا استثنا از کیفیت و نوع بسته بندی این سوغات از من سوال پرسیدند.برادران و خواهران عزیز مشکل ما لاریها این است که ظرفیتهای موجود را باور نداریم و به جای به حرکت انداختن این ظرفیتها بر روی ریل فعالیتهای ملی به ایجاد ظرفیتهای جدید فکر میکنیم.منکر این نیستم که باید ظرفیتهای جدیدی هم ایجاد کرد ولی ما باید از ظرفیتهای موجود استفاده کنیم تا راه برای شناسایی ظرفیتهای جدید هموارتر شود.سهم ما در غرفه نمایشگاهی استان فارس نباید یک غرفه باشد ما باید خود مولد بزرگترین نمایشگاه حلوای کشور باشیم.همه استانها حلواهای مختلفی دارند که دوست دارند شناسایی شود وقتی ما پیش قدم شویم سیل درخواستها از استانها سرازیر خواهد شد و ما اولین فستیوال حلوای ایران را برگزار خواهیم کرد.

بهزاد قناعت پیشه-زنجان – ۲۳ فروردین ماه ۹۴

*تقدیم به فرماندار محترم لارستان جناب آقای نجیب زاده

نوشته شده در تاریخ:یکشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۴ ساعت ۲:۰۹ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین