یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۷:۴۸ب.ظ
::آخرین مطلب 3 ساعت پیش | افراد آنلاین: 5

چاپ کتاب «موسیقی قرآن» توسط پژوهشگر لارستانی

میلاد لارستان: کتاب «موسیقی قرآن» توسط کارشناس فرهنگی مجتمع آموزش عالی لارستان محمد صبور زاده و با راهنمایی دکتر محمد جواد سلمانپور تألیف و در زمستان ۱۳۹۵ توسط انتشارات اُسوه به چاپ رسید.

کتاب «موسیقی قرآن» توسط کارشناس فرهنگی مجتمع آموزش عالی لارستان محمد صبور زاده و با راهنمایی دکتر محمد جواد سلمانپور تألیف و در زمستان ۱۳۹۵ توسط انتشارات اُسوه به چاپ رسید.

این پژوهش در سال ۱۳۹۴ مقام اول کشوری در جشنواره سراسری قرآن و عترت کارشناسان فرهنگی دانشگاه‌های کشور، و در سال ۱۳۹۲ مقام سوم کشوری در جشنواره قرآنی مدرسان دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور را به خود اختصاص داده است. این کتاب شامل دو فصل موسيقي باطني و موسيقي ظاهري قرآن است.

در فصل موسيقي باطني قرآن، ابتدا مطالبي درباره­‌ی بافت موسيقايي قرآن، نظم­آهنگ قرآن و نظم­آهنگ دروني قرآن بيان مي­شود و سپس انواع تناسب­هاي آهنگين در قرآن کريم از قبيل فضاي عمومي سوره­ها، فضاي عمومي گروهي از آيات، چينش حروف در آيات، تقديم و تأخير الفاظ و نقش آن در نظم­آهنگ قرآن، طول آيات، نقش نظم­آهنگ قرآن در تدبّر و حفظ قرآن کريم، فواصل آيات و نقش و آثار آن در نظم­آهنگ قرآن و مطالبي پيرامون جاذبه و تأثير شگرف موسيقي قرآن مطرح شده است. از ديگر مطالبي که در اين فصل بيان مي­شود، اعجاز بياني قرآن و توضيحاتي راجع­به گزينش كلمات، سبك و شيوه­ بيان، وحدت موضوعي يا تناسب معنوي آيات و همچنین نكته ها و ظرافت های مربوط به آنهاست.

در فصل موسيقي ظاهري قرآن، ابتدا کلّياتي راجع به قرائت و اهميت آن، تلاوت و خواندن قرآن با آواز خوش مي­آيد و سپس در مورد ارتباط قراءات مختلف با موسيقي قرآن، عوامل اختلاف قرائت و نمونه هاي آن، اختلاف قرائت از ديدگاه دانشمندان اسلامي، پيدايش قراءات و تطوّر آن­ها، اسامي قرّاء معروف صدر اسلام و قرّاء پس از صحابه وتابعين، و هم­چنين سبب رواج و شهرت قرّاء سبعه بيان مي­شود. پس از آن به بررسي موضوعات صوت شناسي و ويژگي­هاي اصوات موسيقايي، الحان و مقامات و روش يادگيري آن­ها، شناخت نغمات، سبک شناسي و معرّفي چند سبک مهمّ تلاوت و مطالبي پيرامون تقليد پرداخته شده است.

کلیه مراکز دانشگاهی و مدارس و مؤسسات قرآنی می توانند به منظور ارتقاء سطح علمی پژوهشگران و قرآن ­آموزان خود از این کتاب بهره مند شوند. علاقه مندان جهت تهیه کتاب با شماره ۰۹۳۹۶۸۲۶۴۰۹ تماس حاصل فرمایند.

خبرنگار: روابط عمومی مجتمع آموزش عالی لارستان

نوشته شده در تاریخ:چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۳:۳۱ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین