پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۳۴ق.ظ
::آخرین مطلب 2 ساعت پیش | افراد آنلاین: 3

آیا آمارهای سرشماری95 لارستان دقیقند؟!!میزان مهاجرت از لارستان، روزانه 14نفر!!!

طی روزهای گذشته بالاخره نتایج کلی سرشماری سال ۱۳۹۵ نفوس و مسکن اعلام شده و در این میان  شيراز، مرودشت و كازرون، پرجمعيت ترين شهرستانهاي استان فارس تعیین شده و…

طی روزهای گذشته بالاخره نتایج کلی سرشماری سال ۱۳۹۵ نفوس و مسکن اعلام شده و در این میان  شيراز، مرودشت و كازرون، پرجمعيت ترين شهرستانهاي استان فارس تعیین شده و جهرم و لارستان در رتبه های بعدی قرار گرفتند. بر اساس اعلام مركز آمار ايران،  در این میان البته سهم فارس از جمعيت كشور از ٦/١٢ درصد در سال ١٣٩٠، به ٦/٠٧ درصد در سال ١٣٩٥ كاهش يافت.

jam95-04

 بر اساس همین آمار و همان گونه که  در خبرها نیز اعلام شد، جمعیت شهرستان لارستان نیز اعم از جمعیت زن و مرد ساکن شهری و ساکن روستایی و همچنین جمعیت غیرساکن برابر با ۲۱۳۹۲۰ نفر سرشماری شده و لارستان در کل استان پس از شهرستانهای شیراز، مرودشت، کازرون و جهرم رتبه پنجم استان را کسب نمود.

jam95

بنا بر این گزارش و در مقایسه ای با سرشماری سال ۹۰ شمسی جمعیت لارستان با کاهشی  ۱۲۹۵۹ نفری مواجه شده چه آنکه در سرشماری ۹۰ جمعیت لارستان ۲۲۶۸۷۹ نفر بوده است. موضوعی قابل تامل که در ادامه بررسی کوتاهی بر آن خواهیم داشت.

در جدول زیر تفاوت جمعیت در ۹ شهرستان پرجمعیت فارس(غیر از شیراز) طی دو سرشماری سالهای ۱۳۹۰ و ۱۳۹۵ ارائه شده است. بر اساس این نمودار در میان ۹ شهرستان پرجمعیت فارس تنها لارستان و نیریز کاهش جمعیت را طی ۵ سال تجربه کرده اند که کاهش جمعیت نیریز کمتر از ۵۰۰ نفر ولی کاهش جمعیت لارستان حدود ۱۳هزار نفر بوده است، این در حالی است که مابقی شهرستان های فارس افزایش جمعیت را تجربه نموده اند.

jam07

علت این کاهش جمعیت موضوعی است که طی روزهای اخیر نقل برخی محافل شده است. در این خصوص اگر پارامترهای اصلی (برخی پارامترهای فرعی درنظرگرفته نشده اند) دخیل در جمعیت یک منطقه در نظر گرفته شود می توان سه عامل زاد و ولد، مرگ و میر و نهایتا میزان مهاجرت (از یک منطقه / به یک منطقه) را مورد توجه قرار داد.

الف) زاد و ولد

بر اساس آمارهای حاصله با توجه به پیگیری های میلاد لارستان از مراجع ذیصلاح (البته به صورت غیررسمی ولی مستند) در منطقه لارستان به طور متوسط سالیانه حدود ۴۰۰۰ تا ۴۲۰۰ نفر متولد میشوند.

ب) مرگ و میز 

بر اساس همین آمارهای مراجع ذیصلاح حدود یک سوم جمعت متولد شده در هر سال را جمعیت فوت شدگان تشکیل می دهند و بر این اساس میتوان گفت سالیانه حدود ۱۴۰۰ نفر مرگ و میر در منطقه لارستان داشته ایم.

ج) مهاجرت

به رقم مهاجرت در ادامه خواهیم پرداخت. میزان مهاجرت را میتوان به عنوان مجهول مدنظر قرار داد.

بر این اساس و با فرض صحیح بودن آمارهای سال۱۳۹۰ و با یک حساب سر انگشتی می توان طی سال های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵ رقم کل زاد و ولد و مرگ و میر در منطقه را مورد محاسبه قرار داد:


۵ سال و هر سال ۴۰۰۰ نفر زاد و ولد>>>>>  افزایش جمعیت ۲۰ هزار نفر

 ۵ سال و هر سال ۱۴۰۰ نفر مرگ  و میر >>>>>> کاهش جمعیت  ۷هزار نفر 

تفاوت : ۱۳ هزار نفر (افزایش جمعیت حاصل از زاد و ولد )

بر این اساس با  در نظر گرفتن آمار سال ۱۳۹۰ جمعیت لارستان  ۲۲۶۸۷۹ نفر  و بدون در نظر گرفتن جمعیت مهاجر باید در سال ۱۳۹۵ جمعیت لارستان به ۲۳۹۸۷۹ نفر (حدود ۲۴۰ هزار نفر)  افزایش یابد.  بر اساس امار ۱۳۹۵ جمعیت لارستان به ۲۱۳۹۲۰ نفر کاهش یافته است. بر این اساس با در نظر گرفتن تفاوت بین ۲۴۰ هزار نفر (بر اساس فرض زاد و ولد) و ۲۱۳ هزار نفر (آمار ارائه شده سال۹۵) به عدد ۲۵۹۵۹ نفر (حدود ۲۶ هزار نفر) خواهیم رسید.

با فرض در نظر گرفتن این میزان تغییر جمعیت به عنوان جمعیت مهاجرت کرده طی ۵ سال به رقم ۵۱۹۰ نفر در هر سال به عنوان جمعیت مهاجرت کرده خواهیم رسید.  این بدان معنی است که طی آمارهای موجود روزانه حدود  ۱۴ نفر از لارستان مهاجرت کرده اند !!!!


اگر بررسی دیگری را نیز مدنظر قرار دهیم به نتیجه جالبتری خواهیم رسید:

بر اساس بررسی های بانک جهانی که مربوط به آمار سال ۲۰۱۲ است نرخ خالص مهاجرت در ایران منفی ۳۰۰ هزار و یک نفر است. این بدان معناست که هر ساله حدود ۳۰۰ هزار نفر یا بیشتر از آن از این کشور مهاجرت می کنند. اگر همین میزان مهاجرت سالیانه مربوط به سال ۲۰۱۲ و برای کل کشور را با جمعیت کل کشور (در حدود ۷۰ میلیون نفر آن زمان) مقایسه نموده و بر ۳۶۵ تقسیم نماییم به ضریبی خواهیم رسید. اگر آن ضریب را در جمعیت آن زمان لارستان (حدود ۲۲۶ هزار نفر) ضرب نموده و نتیجه را بررسی نماییم می توان به آمار مهاجرت از منطقه لارستان نیز به صورت روزانه پی برد. (البته با فرض برابر بودن عدد مهاجرت در داخل استانهای کشور و مهاجرت به خارج کشور که این برابری خود نوعی بزرگ نمایی مهاجرت از لارستان نیز می باشد)

jam95-02

بر این اساس مهاجرت روزانه از لارستان حدود ۲٫۶۵ نفر (حدود ۳ نفر) خواهد شد. موضوعی که مهاجرت ۱۴ نفره را بار دیگر با ابهامات روبرو می سازد….



این موضوع با توجه به رشد منطقه و برخی دیگر از عوامل تا حد زیادی با ابهام همراه است.  بی شک رفع این ابهام از ذهن مردم موضوعی است که مسئولان لارستان و نیز مسئولان مرکز آمار ایران باید پاسخگوی آن باشند. 



 

نوشته شده در تاریخ:پنج شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۸:۳۵ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

10 Responses to “آیا آمارهای سرشماری95 لارستان دقیقند؟!!میزان مهاجرت از لارستان، روزانه 14نفر!!!”

  1. مهدی گفت:

    از کجا معلوم که آمار ۲۲۶ هزار نفر سرشماری سال ۹۰ درست بوده؟!

  2. ناشناس گفت:

    مطمعا جمعیت سرشماری اخیر دقیقتر هست. چون بصورت الکترونیک انجام شد و سپس با حضور درب منازل لکه گیری شد. سالهای قبل سرشماری در ایران ایرادهای فراوانی داشت.
    سرشماری به دو صورت است یکی De Jure که به تعداد افرادی می گویند که متعلق به مکان خاصی هستند. مثلا کل لارستانی ها در هر جای دنیا که باشند(البته شناسنامه آنها صادره از لارستان باشد). و نوع De Facto به جمعیتی می گویند که در هر شهری زندگی می کند فارغ از اینکه اصالتا کجایی هستند.
    سرشماری De Facto مبنای مدیریت و برنامه ریزی است. و سرشماری ایران بصورت De Facto انجام می شود. برای برنامه ریزی مهم نیست که مثلا چقدر لاری داریم . مهم این است که چقدر در لار زندگی می کنند. همین الان تعدادی از جمعیت لار غیر لاری هستند. اگر سرشماری بصورت De Jure انجام می شد. قطعا کازرون و لار ردیف اول و دوم را بعد از شیراز به خود اختصاص می دادند.

  3. محمود گفت:

    اين امار بدين صورت درست نيست ،بعبارتي ديگر روزانه ۸۶نفر طي ۵سال از لار رفتن بيرون و برنگشتن .تنها تهران هست که نسبت به جمعيت تغييرات روزانه و گسترده داره ،يعني تهران جمعيت. روز و شبش فرق داره

  4. لاري گفت:

    جمعيت لارستان. يا نبايد تغيير کنه. و مثل ۱۰سال قبل باشه و يا بايد افزايش کمي پيداکنه ،چرا که همين شرايطي که در شهرستان لارستان چه از لحاظ شغل و کسب و کار فراهم هست در شهرهاي جهرم و کازرون و فسا و…نيز به همين صورت هستش ،و شايد لار هم بهتر باشه از لحاظ درامدزايي و شغل

  5. احسان خنجي گفت:

    به نظر من اشکال داره ،مثلا جهرم و داراب و اقليد و ارسنجان و ….صنعتي تر بودن نسبت به لارستان و يا از لحاظ کسب و کار و درامد بهتر از لارستان بودن که جمعيتشون رو به افزايش هست نسبت به لارستان.تازه تو اين چندساله خيليا از شهرهاي ديگه واسه کار ميان لار

  6. بچه شیراز گفت:

    با عرض سلام و ادب من بچه اصیل شیرازم. گفتم ی مطلب بگم خالی از لطف نیست. علت کم شدن جمعیت لارستان مهاجرت ب شیراز و هرمزگان هست. من خودم تو نشستی بودم معاون مقیمات شیراز بیشترین جمعیت شیراز کازرون با ۴۰۰ هزار مقیم و لارستان با ۱۸۰ هزار مقیم شیراز هستن و بیشترین جمعیت شیراز کازرونی و بعد لارستانی هست. اقتصاد فارس و جنوب کشور ب دست کازرونی ها و لارستانی هاس .قطعا مهاجرت بیشترین روند کاهش جمعیت این دو شهر هستن نه مرگ و میر.من خودم کارمند جهرم یودم .کازرون دومین شهر بزرگ فارس و دومین شهر پرجمعیت فارس و بعد اون لارستان سومین شهر بزرگ فارس و سومین شهرستان پر جمعیت فارس. و جهرم ی شهر کوچک هست .این دو شهر از لحاظ علمی تو کل ایران زبان زد بوده و از لحاظ علمی در زمینه پزشکی بسیار زبان زد بوده.امیداوارم کازرونی ها و لارستانی ها برگردن تو شهر خودشون و اونجا رو آباد تر کنم و شیراز رو تعطیل کنم.والا همه شیراز گرفتن بهترین نقطه شیراز عزیزانم برگردین شهرتون اگر یکم تعصب دارین. تا شهر ما شیراز هم با رفتن شما خلوت بشه.ممنون از نظرات خوب شما .زنده باد لارستان بزرگ و کازرون بزرگ

  7. لاری گفت:

    علاوه بر اینکه اکثریت مردم منطقه لارستان در سر شماری نفوس و مسکن شرکت نکردن تجربه نشان داده که امادر رهای منتشر شده در ایران غیر واقعی و هدف دار می باشد

  8. ناشناس گفت:

    معني كسري جمعيت ، ما لارستانيها اين است كه لارستان يك جمعيت خاموش داريم بعلاوه جمعيت در گردش اگر يادتان باشد در سال ۱۳۹۰ چون شور شوق اول شدن و افزايش جمعيت داشتيم لارستانيهاي مهاجر كه در لار و … زندگي ميكردن آمدن و در لار سرشماري شدن اين بار اين جمعيت سرشماري نشده اند حداقل در لار و اين بي توجه اي مسئولين شهرستان است كه به جمعيت مخفي لارستان توجه نكردن كسري جمعيت از اين ناحيه است لذا ياد آور مي شوم كه صدهاهزارنفر لارستاني در دو طرف خليج فارس كشور هاي حاشيه جنوبي و شهرهاي مانند شيراز ، و بندر عباس و بين لار و شهرهاي فوق الذكر زندگي مي كنند كه هيچ وقت بحساب نيامدن چاره كجاست

  9. داده شود گفت:

    معني كسري جمعيت ، ما لارستانيها اين است كه لارستان يك جمعيت خاموش داريم بعلاوه جمعيت در گردش اگر يادتان باشد در سال ۱۳۹۰ چون شور شوق اول شدن و افزايش جمعيت داشتيم لارستانيهاي مهاجر كه در لار و … زندگي ميكردن آمدن و در لار سرشماري شدن اين بار اين جمعيت سرشماري نشده اند حداقل در لار و اين بي توجه اي مسئولين شهرستان است كه به جمعيت مخفي لارستان توجه نكردن كسري جمعيت از اين ناحيه است لذا ياد آور مي شوم كه صدهاهزارنفر لارستاني در دو طرف خليج فارس كشور هاي حاشيه جنوبي و شهرهاي مانند شيراز ، و بندر عباس و بين لار و شهرهاي فوق الذكر زندگي مي كنند كه هيچ وقت بحساب نيامدن چاره كجاست

  10. ناشناس گفت:

    هيچ مهاجرتي در كار نيست اگر چنين جمعتي از لار مي رفتند تا حالا وجود نداشتيم جمعيت مهاجر و تاجر زياد داريم همه هم بين لار و كشورهاي مختلف و شهراهاي مختلف در حركتند گواه اين ادعا تعداد پرواز هاي لار به كشور هاي ديگر است ترافيك خارجه فرودگاه لارستان در كشور اول است ما براي جمعيت بايد از همه اقشار و به طور قانوني استفاده كنيم

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین