جمعه ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۲۱ق.ظ
::آخرین مطلب 3 ساعت پیش | افراد آنلاین: 3

توريسم‌درماني و لزوم همکاری دانشکده علوم پزشکی،‌نمایندگی وزارت خارجه و فرمانداری لارستان

انسان‌ها داراي نيازهاي متفاوتي‌اند، اما همه احتياجات انسان ها در يك مكان وجود ندارد. گاهي اوقات انسان‌ها نياز دارند براي  برطرف نمودن نيازمندي‌ها به نقاط ديگر سفر كنند مثل عشاير…

انسان‌ها داراي نيازهاي متفاوتي‌اند، اما همه احتياجات انسان ها در يك مكان وجود ندارد. گاهي اوقات انسان‌ها نياز دارند براي  برطرف نمودن نيازمندي‌ها به نقاط ديگر سفر كنند مثل عشاير زحمتكشي كه جهت تأمين علوفه دام‌هايشان در طول سال محل سكونت خود را تغيير مي‌دهند. (ييلاق و قشلاق) هر فرد با توجه به شناختي كه از مناطق مختلف كسب مي‌نمايد، بسته به نوع نياز، ميزان امنيت و آسايش ميزان امكانات موجود در منطقه و… محل سفر  را تعيين مي‌نمايد.

به هر ميزان مردم يك منطقه نقاط قدرت و ضعف محيط خود را بهتر و دقيق‌تر بشناسند، ضمن برطرف نمودن نقاط ضعف، با پررنگ  نمودن نقاط قوت به طور حتم مي‌توانند در جذب مردم ديگر نقاط براي سفر  به آن منطقه جهت رفع نياز‌ها (تفريحي، تحصيلي، علمي، پژوهشي، درماني، تجاري، زيارتي، تاريخي و…) موثر باشند.

امروزه صنعت توريسم در جهان به عنوان يكي از مهمترين صنايع يك كشور كه مي‌تواند باعث رونق، رشد و شكوفايي شود محسوب مي‌گردد شهرستان لارستان كه يكي از شهرستان‌هاي جنوب استان فارس محسوب مي‌گردد، برحسب تقسيمات كشوري در چند شهرستان (خنج، لامرد) مهر، گراش، لارستان تقسيم گرديد.

اگرچه خيرين محترم لارستان بزرگ در طول تاريخ با همت والايشان جهت رفاه حال مردم اقدامات خيرخواهانه زيادي مثل احداث آب‌انبار، مسجد، حسينيه، مدرسه، جاده، پل، خانه بهداشت، خانه سالمندان، مراكز اورژانس، درمانگاه، بيمارستان، استخر، اماكن ورزشي و تفريحي، فرودگاه و… انجام داده‌اند كه به طور حتم در رفاه حال مردم موثر و مفيد بوده اما با اين وجود به دلايل ذيل رونق اقتصادي را براي منطقه به ارمغان نياورده است.

گرم و خشك بودن، كمبود بارندگي، كمبود يا نبود فضاي سبز طبيعي و دائمي، نبود رودخانه و آبشار دائمي، زياد بودن فاصله تا مركز استان، نبود راه‌آهن، پايين بودن كم و كيف جاده‌ها، عدم بازسازي اماكن تاريخي، عدم رشد صنايع و معادن، عدم مركزي براي هدايت سرمايه‌ها. با وجود تمام موانع، به نظر مي‌رسد مي‌توان با برنامه‌ريزي دقيق، مثل: دوبانده كردن مسير لارستان بزرگ به مركز استان و استان هرمزگان اتصال لار به راه‌آهن سراسري، احداث مركزي براي هدايت خيرين جهت احداث ساختمان‌ها برحسب نياز  منطقه، تخصصي نمودن بيمارستان‌هاي لارستان بزرگ و…، با جذب توريست باعث رونق اقتصادي منطقه شد.

از آنجايي كه به دليل وجود موانع طبيعي مثل گرم و خشك بودن، كمبود بارش و…، امكان فراهم نمودن شرايطي براي جذب توريست نيست و يا اگر هست پرهزينه، مي‌توان با وجود فرودگاه بين‌المللي و در اختيار داشتن بيمارستان‌هايي كه در لار، گراش، اوز، خنج، بيرم و جويم از طريق ايجاد درمانگاه‌هاي مجهز و شبانه‌روزي و تخصصي نمودن بيمارستان با جذب توريست داخلي و حتي خارجي باعث رونق اقتصادي منطقه شد.

هرچند ممكن است به واسطه تخصصي نمودن بيمارستان‌ها، مردم هر كدام از شهرهاي لارستان بزرگ، گراش و خنج در ابتدا به دليل نياز به سفر با اين نوع تقسيم‌بندي موافق نباشند، اما مي‌توان با اطلاع‌رساني دقيق از مزاياي اين طرح مثل: كاهش هزينه‌هاي جاري بيمارستان‌ها، تكميل كادر پزشكي متخصص، بالا رفتن كيفيت خدمات  درماني، افزايش  رفت و آمد مردم به اين منطقه، افزايش احداث سكونت‌گاهها، مراكز تفريحي جديد و… رضايت مردم منطقه را در اجرايي نمودن آن كسب نمود.

لذا پيشنهاد مي‌گردد مسئولين شهرستان‌هاي لار، گراش، خنج از متوليان امر بهداشت و درمان درخواست نمايند، خارج از هرگونه بغض و سليقه موضوع را به طور دقيق بررسي و كارشناسي و سپس شيوه اجرايي آن را كه با جذب توريست جهت درمان باعث رونق اقتصادي منطقه مي‌گردد، اعلام نمايند.

بهروز سعدين – عضو هيأت علمي دانشگاه آزاد اسلامي لارستان

میلادلارستان: خوشبختانه با فراهم شدن مسیر پذیرش بیماران بین المللی در بیمارستان امام رضا(ع) لار، می توان به رونق توریسم درمانی در منطقه امیدوار بود. حال رایزنی های بعدی در خصوص نحوه پذیرش،‌نحوه اطلاع رسانی و… در این زمینه مورد نیاز می باشد که بایستی دانشکده علوم پزشکی لارستان با هدایت فرمانداری ویژه لارستان و همکاری دفتر نمایندگی وزارت خارجه در لار به این مهم مبادرت ورزند.

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۷:۱۲ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

3 Responses to “توريسم‌درماني و لزوم همکاری دانشکده علوم پزشکی،‌نمایندگی وزارت خارجه و فرمانداری لارستان”

  1. یک دهه شصتی بیکار گفت:

    پول از خیر امکانات از خیر و روانه کردن پول به جیب پزشکان غیر بومی . همین خیرین بزرگوار اگر نخبگان هر روستا را شناسایی کنید و هزینه تحصیل ان ها در دانشکده پزشکی غیر دولتی پرداخت نمایند نیاز روستاها به پزشک بومی هم زبان و اشنا به فرهنگ بومی با ماندگاری دایم در منطقه را براورده میکنند و هزاران بار زودبازده تر از ساخت ساختمان های میلیاردی است . دانشکده های ملیاردی ساخته شده چند نیروی بومی تربیت میکند و چند نیروی غیر بومی ؟ چرا پول های ملیاردی خیرین فقط و فقط در اجر و سیمان و ساختمان سازی مصرف میشود ؟؟؟ سرمایه های انسانی و نخبگان جامعه را دریابید و از مهاجرت بی رویه جوانان پیشگیری نمایید .

  2. ناشناس گفت:

    این ره که میروید به ترکستان است….!!!!

  3. a گفت:

    حرف بسیار منطقی سود این کار فقط برای پزشکهای غیر بومی هست. بیاید رو جوانهای شهرستان سرمایه گذاری کنید.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین