یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۴۶ق.ظ
::آخرین مطلب 4 ساعت پیش | افراد آنلاین: 10

مصاحبه با یکی دیگر از نخبگان لارستانی

میلاد لارستان: در ادامه سلسله مصاحبه های میلاد لارستان با نخبگان این بار به سراغ یکی دیگر از نخبگان این مرزوبوم رفته ای که نظر شما را به آن جلب…

میلاد لارستان: در ادامه سلسله مصاحبه های میلاد لارستان با نخبگان این بار به سراغ یکی دیگر از نخبگان این مرزوبوم رفته ای که نظر شما را به آن جلب می کنیم:

۱- یک بیوگرافی مختصر از خود ذکر نمایید؟

علی الماسی هستم متولد سال ۱۳۶۶ شهر بندرعباس، که در سن ۱۷ سالگی ازدواج کردم و اکنون به لطف خدای بزرگ صاحب دو فرزند دختر به نام های زهرا و فادیا هستم و در شهر لطیفی زندگی میکنم.

دوره ابتدایی خود را در دبستان عارف ۲ لطیفی، دوره راهنمایی در مدرسه شهید مرادی لطیفی و دبیرستان را در مدرسه صحبت لاری سپری نمودم. در سال ۱۳۸۵ در دانشگاه زابل در رشته مهندسی کشاورزی، گرایش گیاهپزشکی قبول شدم. پس از اتمام دوره کارشناسی، به دلیل دانشجوی ممتاز ورودی از طریق دفتر استعداد درخشان موفق به پذیرش بدون کنکور مقطع کارشناسی ارشد در گرایش حشره شناسی در دانشگاه تهران شدم و بالاخره مجددا از طریق دفتر استعداد درخشان راهی شهر اهواز شدم و مقطع دکتری خود را در گرایش اکوتوکسیکولوژی در دانشگاه شهید چمران اهواز در خرداد ماه سال ۱۳۹۶ به اتمام رساندم.

 

۲- بصورت مختصر افتخارات خود را در زمینه های مختلف بیان نمایید؟

به لطف خداوند بزرگ و دعای خیر پدر، مادر و همسرم،  بنده حائز رتبه اول در مقطع کارشناسی، رتبه دوم در دوره کارشناسی ارشد و قبولی بدون آزمون در مقطع دکتری مطابق با ضوابط استعدادهای درخشان شدم. در سال های متوالی ۱۳۹۳، ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ به عنوان دانشجوی نمونه شهید چمران برگزیده شدم. در سال ۱۳۹۵ به عنوان برگزیده جوایز تحصیلی بنیاد ملی نخبگان نیز انتخاب شدم. در اواخر سال ۱۳۹۵ به یاری خداوند بزرگ آرزوی چندین ساله ام برای رسیدن به عنوان دانشجوی نمونه کشوری بر آورده شد و به عنوان ۲۵ نفر برتر کشور از طرف وزارت علوم و فن آوری برگزیده شدم. آخرین عنوان کسب شده اینجانب در آبان ماه ۱۳۹۶بود که مربوط به کسب جایزه بنیاد البرز می باشد که این افتخار را تحت عنوان “جایزه نوبل ایرانی” می شناسند.

در طول دوران تحصیلی ام در دانشگاه چندین مقام ورزشی از جمله چند عنوان دومی دو میدانی کسب کردم و از قاریان قرآن در شهر لطیفی محسوب می شوم و خدا را شکر چندین مقام قرآنی نیز در سطح دانشگاه در زمینه های قرآنی کسب نمودم. لازم به ذکر است که چندین طرح پژوهشی و ۳۲ مقاله داخلی و خارجی در طول دوران تحصیلم به چاپ رساندم.

۳- در حال حاضر در رشته تخصصی شما به چه میزان کشور و منطقه دارای نیاز می باشد؟

با گذشت زمان و آشکار شدن هر چه بیشتر پیامدهای منفی کاربرد آفت کشها از جمله تولید محصولات آلوده به باقی مانده سموم و همچنین اثرات منفی بر سلامت مصرف کنندگان، توجه متخصصان حشره شناسی به کنترل بیولوژیکی آفات به عنوان محور اصلی مدیریت تلفیقی آفات جلب شده است. به طوریکه اهمیت این رشته در سالهای اخیر افزایش یافته است و  نیاز به تربیت متخصصین خوبی در این زمینه میباشد. امید میرود که مهندسین این حوزه بتوانند با تکیه بر اصول اجرایی و علمی، گام مناسبی جهت پیشرفت و سربلندی کشور بردارند.

 

۴- به عنوان یک لارستانی در حوزه تخصصی شما چه کارهایی جهت پیشرفت منطقه می توان انجام داد؟

متاسفانه در منطقه لارستان به علت کمبود بارندگی و ذخیره کم آبهای زیرزمینی، کشاورزی آن طور که باید پیشرفت چشمگیری نداشته است. اعتقادم بر این است که قسمت های وسیعی از لارستان دارای خاک خوب و حاصلخیزی است و امیدوارم که بارندگی های خوب بتواند ذخیره آب های زیر زمینی را جبران کند و با مدیریت مناسب بتوانیم کشاورزی را در این مناطق بسط و گسترش دهیم.

 

۵- برنامه شما برای ادامه تحصیل در رشته خود چیست و آیا در صورت ایجاد شرایط مناسب قصد بازگشت به شهر خود را دارید؟

تا اواخر اسفند ۹۶ برای شرکت در جذب عضو هیئت علمی دانشگاه، راهی استان خوزستان خواهم شد. امیدوارم که در این مسیر هر آنچه که خیر و صلاح خداوند است برای من پیش آید. هدفم این است که برای سپری کردن فوق تخصص در زمینه کاری ام به مدت یک سال به کشور اسپانیا سفر کنم و تجربه خوبی کسب کنم. در پاسخ به قسمت دوم سوال شما باید اشاره کنم که این آرزوی بزرگ هر کسی است که به شهر خودش خدمت کند و منم از این قضیه مستثنی نیستم و امیدوارم که با فراهم شدن شرایط، روزی بتوانم به لارستان بزرگ خدمت کنم.

 

۶- به نظر شما لارستان دارای چه ظرفیت هایی جهت رشد و  توسعه می باشد و در شهرستان در کدام بخش صنعت میتوان بهتر عمل کرد؟

پاسخگویی به این سؤال در زمینه های مختلف باید توسط متخصصین انجام گیرد. به نظر میرسد که با اهمیت نهادن در زمینه گمرگ، عمران و شهرسازی، ارتقای فرودگاه بین المللی و دانشکده علوم پزشکی بتوان در پیشبرد منطقه گامی موثر برداشت. با توجه به وجود نیروهای دلسوز و پرتلاش، خیرین با همت و جوانانی موفق در منطقه، مطمئنا میتوان در راستای ساخت لارستانی آباد قدم برداشت.

 

۷- با توجه به وجود دانشگاه های مختلف موجود در سطح شهرستان، چه راهکارهایی برای ارتقای سطح علمی منطقه پیشنهاد می کنید؟

دانشگاه های مختلف در رشته های مختلف از ویژگی های مثبت یک منطقه محسوب میشود که این موضوع در مورد منطقه لارستان با توجه به اینکه دارای چندین دانشگاه از جمله دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه پیام نور و دانشگاه آزاد میباشد صدق میکند ولی اعتقادم بر این است که شهر مدرنی مثل لار با توجه به ظرفیت های مثبت و مناسبی که دارد باید تلاش کند که حداقل بتواند یک دانشگاه تراز اول در سطح کشور، در خود جای دهد. برای دست یافتن به چنین دانشگاهی میتوان از نخبگان بومی استان در دانشگاه ها بر اساس ضوابط علمی، مجهز نمودن دانشگاه به مراکز تحقیقاتی و آزمایشگاه های معتبر، تشویق دانش آموزان و دانشجویان و همچنین تأمین امکانات رفاهی برای اساتید و دانشجویان انجام داد.

 

۸- به نظر شما چه راهکارهایی برای بازگشت نخبگان شهرستان به دیار خود میتوان ارائه کرد؟

مهم ترین موضوعی که برای بازگشت نخبگان به دیارخودشان مطرح میشود مبحث فراهم نمودن بستر مناسب و شرایط لازم در زمینه های علمی، تحقیقاتی و همچنین در زمینه مسؤلیت های اجرایی است.

 

۹- آیا سایت و روزنامه میلادلارستان را مطالعه می نمایید؟ نظر شما جهت ارتقا این نشریه چیست؟

به دلیل اقامت در شهرهای مختلف از جمله زابل، تهران و اهواز در سالهای گذشته، فرصت لازم برای مطالعه روزنامه های منتشرشده در لار بصورت منظم را نداشتم. ولی مطمئنا وجود نشریه جامعی مثل میلاد لارستان یکی از روش های مناسب در راستای ارتقای سطح آگاهی مردم فهیم منطقه است و تلاش شما در جهت انعکاس اخبار لارستان بسیار ارزشمند است، امیدوارم شاهد توفیق هر چه بیشتر شما در این زمینه باشیم.

 

۱۰- زمینه های شغلی خود را بیان فرمایید؟

در مورد زمینه های شغلی گیاهپزشکی میتوان به جذب در موسسات علمی از جمله عضو هیئت علمی در مراکز تحقیقات کشاورزی، عضو هیئت علمی در دانشگاهها، جذب در سازمان های اجرایی مثل جهاد کشاورزی و منابع طبیعی و همچنین شغل های آزاد مرتبط با رشته میتوان به کلنیک های گیاهپزشکی، سم فروشی ها و گلخانه ها اشاره نمود.

 

۱۱- کلام پایانی؟

در پایان ضمن تشکر از  لطف و محبت شما، برای همه دانشجویان و فارغ التحصیلان عزیز همشهری در رشته های مختلف، آرزوی موفقیت دارم و جا دارد که از کمک های بی دریغ پدر، مادر، همسر، خواهر و برادرانم بسیار تشکر و قدردانی کنم.

به امید سربلندی و آبادانی هرچه بیشتر لارستان بزرگ…

 

نوشته شده در تاریخ:پنج شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۶:۴۷ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین