پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۴:۵۷ب.ظ
::آخرین مطلب 2 ساعت پیش | افراد آنلاین: 4
به بهانه آغاز بررسی بودجه 97 در کمیسیون تلفیق:

آشنایی با چند کلید واژه ساده در بودجه97

همانگونه که در خبرها نیز آمده است، روند بررسی لایجه بودجه ۹۷ در مجلس تقریبا آغاز شده و جلسات کمیسیون تلفیق نیز در هفته جاری کلید برگزار خواهد شد. به…

همانگونه که در خبرها نیز آمده است، روند بررسی لایجه بودجه ۹۷ در مجلس تقریبا آغاز شده و جلسات کمیسیون تلفیق نیز در هفته جاری کلید برگزار خواهد شد. به بهانه بررسی بودجه ۹۷ چند کلید واژه آنچه و  برخی تعاریف ساده که معمولا در بررسی بودجه ها به کار برده میشود را با هم مرور می نماییم.

 

بودجه عمومی چیست؟!

بودجه عمومی درواقع همان چیزی است که از آن به‌عنوان بودجه می‌شناسیم، یعنی دخل دولت (نفت و مالیات و …) و خرج دولت و دستگاه‌های دولتی و ادارات (شامل حقوق و دستمزد و مخارج عمرانی و …)

تفاوت رقم بودجه عمومی دولت با رقم منابع عمومی دولت

رقم بودجه عمومی دولت با رقم منابع عمومی دولت نباید اشتباه گرفته شود. منابع اختصاصی، معمولاً منابعی هستند که محل مصرفشان، همان دستگاه ‌ایجادکننده درآمد است (مانند درآمد بیمارستان‌ها یا دانشگاه‌ها).  بر این اساس بودجه عمومی در بخش منابع و مصارف خود، دو جزء دارد: منابع و مصارف عمومی و منابع و مصارف اختصاصی.

آنطور که در تازه ترین گزارش مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی آمده است ، بنابر اصول بودجه‌ریزی، بهتر است، تمام درآمدهای دولت ابتدا به یک استخر درآمدهای مشترک وارد شده و سپس در مورد محل مصرف آنها تصمیم‌گیری شود. اختصاصی کردن درآمد باعث می‌شود که این درآمدها وارد استخر مشترک نشده و با یک لوله انتقال مستقیم، به محل مصرف مورد نظر برسد و در نتیجه نتوان در مورد محل مصرف آن تصمیم‌گیری کرد.

سهم بودجه عمومی و مصارف اختصاصی در بودجه سال آینده چیست؟!

در بودجه سال آینده، ۳۶۸ هزار میلیارد تومان، معادل ۸۷ درصد از بودجه عمومی، منابع و مصارف عمومی و معادل ۵۷ هزار میلیارد تومان، معادل ۱۳ درصد از بودجه عمومی، منابع و مصارف اختصاصی است که از ۵۷ هزار میلیارد منابع اختصاصی، قرار است حدود ۷۷ درصد از آن صرف هزینه‌های اختصاصی جاری دستگاه‌های ایجادکننده درآمد شود و بقیه صرف بودجه عمرانی اختصاصی این دستگاه‌ها خواهد شد.

در بودجه ، منظور از درآمد چیست؟!

در تقسیم‌بندی منابع بودجه‌ای، هر آنچه از محل فروش سرمایه کشور و یا استقراض نباشد، درآمد است. درآمدهای دولت دو دسته کلی دارد: مالیات‌ها و غیرمالیات‌‌ها. مالیات که مفهوم مشخصی دارد، اما غیرمالیات شامل درآمدهای حاصل از مالکیت دولت (مثل اجاره یک سالن ورزشی دولتی)، درآمدهای حاصل از فروش خدمات و کالاهای دولتی (مثلاً مبلغی که بابت دریافت گذرنامه می‌پردازید، درآمد سازمان سنجش از فروش کارت ثبت نام در آزمون سراسری و …) و درآمدهای حاصل از جرائم و خسارات (جرایم رانندگی، جریمه غایبان خدمت سربازی، جرائم و خسارات محیط زیستی و …) و سایر می‌شوند.

منبع: خانه ملت

نوشته شده در تاریخ:جمعه ۰۸ دی ۱۳۹۶ ساعت ۸:۱۹ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین