چهارشنبه ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۴:۲۳ب.ظ
::آخرین مطلب 3 ساعت پیش | افراد آنلاین: 4

صنعت بسته بندی؛ حلقه مفقوده ایجاد خوشه های صنعتی در لارستان

یکی از ساختارهای کاربردی در توسعه صنعتی در مجموعه فعالیت های شهرک های صنعتی ایجاد خوشه های صنعتی می باشد. اصولا خوشه خود می تواند مجموعه ای از فعالیت ها…

یکی از ساختارهای کاربردی در توسعه صنعتی در مجموعه فعالیت های شهرک های صنعتی ایجاد خوشه های صنعتی می باشد. اصولا خوشه خود می تواند مجموعه ای از فعالیت ها را در ساختار صنعتی با هم در بر گیرد. در تعریف می توان گفت كلاستر يا خوشه صنعتي عبارت است از مجموعه اي از صنايع كوچك و متوسط تشكلها و بنگاههاي خدماتي كه در يك رشته صنعتي باتكيه بر مزيتهاي خاص و سرمايه هاي قوام يافته مناطق جغرافيايي با اهداف اقتصادي سازماندهي شده اند.

در اينگونه مجتمع هاي توليد (خوشه هاي صنعتي ) سطع دستمزد كارگران بسيار بالاتر از ساير مراكز توليدي مي باشد و كارگران بيشتري نيز بكار گرفته مي شود.

در بررسيهاي مختلف به عمل آمده می توان گفت خوشه های صنعتی متفاوتی در کشور وجود داشته که می توان از جمله آنها به خوشه هاي صنعتي در زمينه هاي صنايع سراميك و چيني آلات و فراورده هاي نسوز – صنايع چرم و محصولات جانبي آن – قطعات خودرو- صنايع برق و الكترونيك و همچنين مجتمع هاي كارگاهي محصولات چوبي ( مبلمان – دكوراسيون و …) صنايع فلزي ( كابينت – اجاق گاز و …) و مصالح ساختماني اشاره کرد.

همچنین خوشه های صنعتی خرما در خوزستان، خوشه صنعتی زعفران، خوشه صنعتی پوشاک نیز از دیگر خوشه هایی است که میتوان نام برد.

براي شكل گيري تجمع ها و نهادهاي ارتباطي و هماهنگي بين آنها پيش شرط هايي وجود دارد كه مهمترين آنها عبارت اند از:

        توافق كلي و اصولي بر روي اهداف اصلي مانند بالا بردن كارايي توليد، افزايش درآمد، ايجاد نوآوري و ورد به بازارهاي بين المللي؛
تجميع شركتها و يا وجود شبكه اي قوي از شركتهاي كوچك كه در يك زمينه خاص و مستقل تخصص دارند؛
وجود مهارتهاي لازم؛
شناخت قوي از ويژگيهاي صنعت مورد نظر و تمايل به بحث و تبادل نظر در جهت ارتقاي مهارتها در ميان گروههاي ذي نفع ؛
وجود روحيه تجاري؛
وجود انجمن هاي صنفي و اتحاديه هاي كارگري؛
عدم تمركز در قوانين و وجود فضاي قانونگذاري مناسب؛
وجود موسسات علمي- كاربردي كه مهارتهاي طراحي و تكنولوژيك را ارائه دهند؛
نبود مانع براي ايجاد تغييرات در توليد؛
وجود تقاضاي بالا براي محصول

از  سوی دیگر با بررسی به عمل آمده به نظر نمی رسد چنین رویکردی تا کنون در لارستان بزرگ شکل گرفته باشد. با نگاهی به اطرافمان می توانیم صنایع کوچک مختلفی را بیابیم که در منطقه می توانند به صورت خوشه شکل بگیرند از جمله یک الگو برداری بومی از خوشه صنعتی خرما در خوزستان و ایجاد خوشه صنعتی  در حوزه تولید و بسته بندی و صادرات حلوا مسقطی و نیز ایجاد خوشه های صنعتی در حوزه گیاهان نادر دارویی درمنطقه نام برد.

شایسته است مسئولان محترم شرکت شهرک صنعتی لارستان و نیز سایر ادرات و ارگان های مرتبط همچون مدیریت محترم جهاد کشاورزی لارستان و نیز فرمانداری ویژه لارستان و در نهایت دفتر نمایندگی وزارت خارجه در لارستان(به منظور تلاش جهت ورود به بازارهای بین المللی) در این زمینه با تشکیل کارگروهی فنی و کاربردی به ایجاد ساختارهای لازم جهت ایجاد خوشه های صنعتی در لارستان بزرگ مبادرت ورزیده و  توسعه و اشتغال زایی منطقه را بیشتر نمایان سازند. از سوی دیگر لازم است سرمایه گذاری جهت ایجاد چنین چرخه ای ار سوی سرمایه داران منطقه نیز بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

به نظر می رسد حلقه مفقوده خوشه صنعتی در منطقه بیشتر بی توجهی به صنعت بسته بندی محصولات می  باشد…

میلادلارستان در این زمینه آماده هر گونه همکاری و اطلاع رسانی می باشد

نوشته شده در تاریخ:شنبه ۰۹ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۱۹ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین