جمعه ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۷:۴۲ب.ظ
::آخرین مطلب 3 ساعت پیش | افراد آنلاین: 3

کمبود زمین، سد راه توسعه روستای «چغان» لارستان

کمبودها و نبود امکانات کافی برای زندگی در روستاهای استان فارس سبب شده که توسعه روستاها با کندی صورت گیرد و سبب افزایش نرخ مهاجرت شود. به گزارش میلاد لارستان…

کمبودها و نبود امکانات کافی برای زندگی در روستاهای استان فارس سبب شده که توسعه روستاها با کندی صورت گیرد و سبب افزایش نرخ مهاجرت شود.

به گزارش میلاد لارستان به نقل از خبرگزاری تسنیم، امروزه بسیاری از کارشناسان اجتماعی بر این مسئله اذعان دارند که توسعه روستایی علاوه بر اینکه راهبردی برای بهبود زندگی اجتماعی و اقتصادی روستائیان است، سبب رونق اقتصادی در سطح ملی نیز می‌شود چراکه روستائیان نقش مهمی در تولید دارند.

در ایران توسعه روستاها پس از انقلاب اسلامی با سرعت چشمگیری همراه بوده است و تامین زیرساخت‌های روستایی سبب شده که تولید و کشاورزی در روستاها با رونقی مضاعف همراه باشد اما هنوز مشکلاتی بر سر راه توسعه روستاها وجود دارد.

کمبود زمین مسکونی در روستای چغان

روستای چغان بخش جویم شهرستان لارستان یکی از روستاهای پرجمعیت این شهرستان است که اهالی آن با کمبود زمین برای ساخت و ساز روبه‌رو هستند. منوچهر طاهری دهیار این روستا کمبود زمین برای ساخت و ساز را یکی از مشکلات روستا عنوان کرد که گاه سبب بروز تخلفاتی در روستا می‌شود.

به گفته وی تاکنون پیگیری‌هایی از سوی اهالی و دهیاری برای حل این مشکل و افزایش محدوده روستا شده است اما هنوز اقدامی از سمت مسئولان برای رفع مشکل انجام نشده است.

طاهری از لزوم بازنگری طرح هادی این روستا سخن می‌گوید و معتقد است با بازنگری طرح هادی و افزایش محدوده روستا مشکلات مردم برای ساخت و ساز برطرف می‌شود.به گفته وی روستای چغان ۱۶۰۰ نفر و ۴۰۰ خانوار جمعیت دارد.

دهیار روستای چغان از مهاجرت از روستا در سخن می‌گوید که هر ساله به طور تقریبی ۱۰ خانوار هستند در صورتی که رفع مشکلات روستا از جمله افزایش محدوده سبب می‌شود که این مهاجرت کاهش یابد.

۷ هکتار تا سال ۹۷ به روستای چغان اضافه می‌شود

ناصر زائری، رئیس بنیاد مسکن لارستان از در دست اقدام بودن بازنگری طرح هادی روستایی چغان سخن می‌گوید که در مرکز استان در حال پیگیری است و به محض اینکه نقشه‌های آن توسط پیمانکار تعیین و تائید شود، بازنگری انجام می‌شود.

به گفته وی با توجه به جمعیت روستا و نیاز به فضاهای بیشتر طرح بازنگری شده به پیش‌بینی مسائل مورد نیاز روستا می‌پردازد تا در آینده این روستا مشکلی نداشته باشد.

زائری درباره کمبود زمین مسکونی نیز می‌گوید: ۷ هکتار به طرح هادی الحاق شده و مراحل اداری آن در حال انجام است. رئیس بنیاد مسکن لارستان وعده می‌دهد که تا اوایل سال ۹۷ مشکل برطرف و زمین مورد نیاز به مردم واگذار شود.

کمبود آب، عدم گازرسانی، نداشتن اینترنت پرسرعت و عدم توسعه تلفن‌های ثابت روستایی بخش دیگری از مشکلاتی است که دهیار روستای چغان به عنوان مشکلات روستاهای بخش جویم مطرح می‌کند.

گزارش از حلیمه زارع

 

نوشته شده در تاریخ:شنبه ۰۹ دی ۱۳۹۶ ساعت ۳:۴۹ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین