پنج شنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۶:۴۲ب.ظ
::آخرین مطلب 21 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 6

جای خالی محتوای معنوی در فضای مجازی

گسترش سریع فضای مجازی در دهه های اخیر علاوه بر تاثیر در سبک زندگی کاربران، موجب شد تا بسیاری از بخش ها از جمله تبلیغ آموزه های معنوی نتوانند با سرعت رشد شبکه های اجتماعی همگام شوند و جای خالی محتوای معنوی در این فضا احساس شود.

گسترش سریع فضای مجازی در دهه های اخیر علاوه بر تاثیر در سبک زندگی کاربران، موجب شد تا بسیاری از بخش ها از جمله تبلیغ آموزه های معنوی نتوانند با سرعت رشد شبکه های اجتماعی همگام شوند و جای خالی محتوای معنوی در این فضا احساس شود.

به گزارش میلاد لارستان؛ از حدود یک دهه پیش فضای گسترده وب وارد فضای زندگی مردم ایران شد و با وجود دشواری هایی که در ابتدا در خصوص ایجاد ارتباط با فضای مجازی وجود داشت، ورود این فضا به زندگی مردم به سرعت شکل گرفت و بخش غیرقابل اغماضی را از زندگی خانواده ها به ویژه جوانان تصاحب کرد.

روند تطبیق مردم به ویژه نسل جوان با فضای گسترده وب با محوریت رایانه در حال تکامل بود که ورود گوشی های هوشمند نیز شتاب بیشتری به حضور فضای مجازی در زندگی میلیاردها نفر از مردم جهان و میلیون ها نفر از مردم ایران داد تا سهم فضای مجازی در زندگی روز به روز بیشتر شود.

شتاب حضور فضای مجازی و توسعه این فضا به قدری زیاد و در برخی موارد غیرقابل تصور بود که بخش های مختلفی از آن غافل شدند و نتوانستند از مزیت های آن استفاده بهینه را ببرند که یکی از این بخش ها، بخش تولید محتوای معنوی در این فضا و با استفاده از ظرفیت های آن است.

وجود شبکه ها و صفحات مختلف سرگرمی، خبری، اطلاعات عمومی و صفحات شخصی با آشنا شدن روزافزون مردم با فضای مجازی گسترش یافت ولی تولید محتوای معنوی و صفحات معنوی به ویژه با استفاده از آموزه های اسلام ناب محمدی نتوانست در این خصوص پا به پای دیگر بخش ها حرکت کند؛ هرچند در سال ها و ماه های اخیر در این خصوص اقدامات گسترده ای انجام شده و با محوریت جشنواره ها، برنامه ریزی های خوبی شروع شده است.

در لارستان نیز به تبع دیگر شهرهای کشور، موضوع تولید محتوای معنوی پس از غفلتی قابل توجه در ماه های اخیر مورد توجه قرار گرفته و با محوریت شبکه های اجتماعی، تلاش ها با قدرت و قوت تداوم یافته است.

بسیاری از مسئولان فرهنگی، صاحب نظران و کارشناسان بر این عقیده هستند که باید به فضای مجازی به عنوان فرصتی برای فعالیت بیشتر و حضور بهتر در راستای توسعه معنویت نگار کرد تا از این طریق، اثرگذاری بخش های دیگر از جمله تبلیغات ضد دین و محتوای مستهجن روز به روز کم رنگ تر شود.

مقام معظم رهبری نیز از جمله تاکیدکنندگان بر توسعه فعالیت های معنوی در فضای مجازی هستند و در دیدار با رئیس و اعضای شورای عالی فضای مجازی در سال ۱۳۹۴ با اشاره به گسترش روزافزون و پرسرعت پدیده عظیم و بی‌نظیر فضای مجازی تأکید کردند: ‘باید با استفاده از توانایی ها و استعدادهای جوان کشور و با سیاستگذاری صحیح و اقدامات سنجیده و هماهنگ و بدون از دست دادن زمان به سمت خروج از حالت انفعال در عرصه فضای مجازی و حضور فعال و تأثیرگذار و تولید محتوای اسلامی متقن و جذاب حرکت کنیم.’

همگان بر لزوم توجه به تولید محتوای معنوی در فضای مجازی تاکید دارند ولی باید ساز و کار مناسب در این خصوص اندیشیده شده و علاوه بر پرهیز از موازی کاری، زمینه حضور حداکثری نسل جوان در این بخش فراهم شود.

استفاده از ظرفیت مساجد، کانون های فرهنگی هنری مساجد، حوزه های علمیه، پایگاه های بسیج، مجتمع های دیجیتال و ظرفیت روحانیون و طلاب جوان دارای احاطه کامل به فضای مجازی می تواند در این خصوص مفید باشد و عقب ماندگی های موجود را در این بخش جبران کند.

 

نوشته شده در تاریخ:یکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۶ ساعت ۷:۰۴ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین